Ummm ... totusi, cred ca o pompa de 500L/h nu duce la formarea H2S ... reactorul cu sulf (sa zicem denitrificare "pe steroizi") cat si cel Denitrate (cu prafuri) e alimentat de o pompa peristaltica de 1.5L/h care merge sa zicem doar 10 minute pe ora - hai 15 minute, comandata de controller: cand potentialul redox scade sub -240mV, pompa porneste si aduce picurand aproape apa "cu oxigen" in reactor. Datorita inertiei, potentialul continua sa scada spre -250mV nu reactioneaza imediat dar apoi, din cauza aportului nou de oxigen (1.5 L / h) incepe sa creasca (oxigenul isi face prezenta). Cand trece de -240mV in sus pompa se opreste. Redoxul continua sa creasca spre -210mV si apoi ramane iar fara oxigen, si se intoarce spre -240mV si tot asa ...
Am mari dubii ca o pompa de 500L/h va ajuta cu ceva procesul de denitrificare pur si simplu, abia daca scade spre -350mV potentialul si sta acolo jumatate de zi, incepe sa miroasa a H2S.
Poate mediul respectiv ajuta la denitrificare (chimica sau biologica) dar in nici un caz 500L/h nu va produce H2S - am reactoare de 1 an jumate, am avut probleme cu pompele etc. H2S se poate forma sa zicem intr-un loc unde nu circula mai deloc apa (gen deep sand bed, sau poate daca sacul prinde pe undeva aer cand e indesat si aerul nu mai poate scapa de acolo si nici apa sa nu mai intre). Avantajul reactorului de sulf este ca e "self adjusting" in sensul ca daca nitratii cresc, bacteriile de acel tip au suficient sulf sa consume oxigenul in surplus. Reactorul de tipul celalalt, cu prafuri (cred o sursa de carbon) trebuie ajustat de mana, daca ai nitrati mai multi la un moment dat, tre sa bagi mai mult praf in el ca sa compenseze.
Asa ca eu nu pot sa-mi explic cum de oamenii cred ca un mediu de filtrare pentru bacterii normale, nealimentat cu sursa de carbon sau avand sulf la dispozitie, cu o pompa uriasa de 500L/h si nu la picatura cu 1.5L/h reuseste sa consume No3 si sa produca azot. Probabil ca se formeaza mici zone unde apa nu circula asa de mult, dar este atat de ineficient incat eu nu m-as complica pentru ca fara o sursa de carbon, bacteriile respective nu pot sa denitrifice cum trebuie - si daca il misti un pic ... s-a dus jucaria.
Un reactor dedicat vine cu o pompa de recirculare puternica in interior pentru ca aportul de apa cu oxigen este controlat deci nu conteaza ca apa din interior e plimbata peste tot. Si e util taman ca sa nu se formeze galme de circulatie si mai redusa.
Ideea cu saculetul e interesanta, sa reduca acolo debitul de apa, dar iar, mi se pare foarte instabil - la unii poate sa mearga, la altii nu, e atat de delicat echilibrul oxigenului (lipsa lui) incat fara controller nu merge sau ar merge foarte foarte ineficient. Si daca se ridica un pic nitratii, nu se va "autoregla" incat populatia de bacterii sa creasca samd .... Oricum, mie mi-e cam greu sa inteleg principiul acolo
Cum probabil fiecare se descurca cum poate cand vine vorba de propagarea coralilor, am zis sa fac un prim pas si sa documentez cu ai mei. Aveam o carpeta de GSP care a pornit mica dar s-a extins si deja face galme am decis sa tai una din ele.
Dupa ce am tot studiat in stanga si in dreapta, majoritatea filmuletelor de pe youtube arata cum oamenii scot piatra din acvariu cu toata colonia. Eu nu pot sa scot piatra fiindca are si alti corali pe ea, asa ca am zis sa tai cu lama pur si simplu:
Ingrediente: super glue, una doua bucati mici de piatra vie, o lama de ras curata, o manusa, un container cu ceva apa din acvariu.
Cateva poze + un filmulet HD:
Voi reveni cu poze dupa o vreme cand coralii par ca s-au atasat mai bine si incep sa creasca. Sunt curios cat o sa dureze ..
Si eu m-am lovit de H2S dar nu in felul asta (pestii erau apatici, au facut punctele albe in acea perioada) ma rog, nu aveam controller la reactorul de denitrificare (era pe prafuri atunci). Intre timp m-am lenevit si am luat controller cu sonda redox si trecut pe sulf.
De asemenea, pare ca sulful se formeaza doar la suprafata saculetului, nu si in saculet.
Nu inteleg cum se poate forma la suprafata sacului, dar in sac sa fie suficient oxigen incat sa nu se formeze H2S ?
Pare un poisoning tot ce se intampla - doar ca ... atunci cand la mine H2S a ajuns in acvariu, deasupra acvariului mirosea tare urat, pestii erau apatici si se lasau dusi de apa in zone de curenti mici (in colturi) si stateau acolo pe o parte. Ma rog trist. Am avut noroc sa am apa de schimb, si cred ca pestii au facut ich in acea perioada sau dupa, doar controller-ul a stabilizat treaba.
La 2 zile dupa ce a pornit toti pestii respirau urat la suprafata apei. Dupa 3 zile de schimburi de 50% zilnic, speram sa isi revina, dar mereu gaseam cate 1-2 dusi, apa a inceput sa se albeasca. A culminat cu o culoare atat de "densa" incat nu mai vedeam spatele acvariului, iar in 4-5 zile deja toti pestii se dusesera. Apa a continuat sa se mai limpezeasca un pic, dar in weekend am facut un schimb, continuat fertilizarea dar am adaugat si ceva suport pentru bacterii.
Ma asteptam ca apa sa se limpezeasca dupa schimb, dar surpriza, si-a intetit "culoarea". Presupun o alta dovada ca era deiclat si bacteriile traiau si un volumul de apa unde, odata suportul (hrana) oferita, s-au inmultit.
Oricum, abia de 2 zile s-a limpezit cum trebuie.
Cu toate ca m-am tot gandit si razgandit cum naiba am putut decicla acvariul cand filtrul a stat pe dreapta doar cateva ore oprit - si doar il uitasem odata si 2 zile oprit si n-a avut nimic - cred ca am aflat. Galeata pe care am folosit-o la turnat apa in acvariu nu a fost bine spalata dupa ce a fost folosita la curatenie parea curata cand am luat-o de pe balcon, dar nu cred ca era de fapt.
Insa plantele si 2 Neritina au supravietuit, si plantele incep sa se miste (sa moara frunzulite, dar sa si dea altele). Am adaugat un al treilea "stuf" la indicatiile lui Lucian, si cred ca da mult mai bine acum
Asa ca invatare de minte, sa curatati mereu obiectele de lucru, ca nu se stie ce s-a intamplat cu ele inainte.
Acvariul tau ma face sa-mi doresc unul urias plin de anemone si Nemo ... misto, imi place, arata natural - nu prea apreciez acvariile unde totul e pus etajat, cate un fel din fiecare coral - filmele pe care le vad despre ocean de obicei arata acelasi peisaj tern (unul doi corali uriasi, cu multi pesti pe langa) dar niciodata o ingramadire de 50 de corali de 5cm la un loc, cu de toate culorile. Pe viitor o sa incerc si eu ceva asemanator, doar cativa corali si diversitatea sa fie in vietuitoare (gen cum il face Koala pe cel mare).
Am zis sa pun niste poze un piiic mai profi ca sa se vada ce si cum:
La ultimul schimb am curatat filtrul extern si cel intern, si renuntat la Purigen pentru un pic de Carbon Activ Dupla, un minisaculet de 100ml de Aquili Po4-No3 removal, si am inceput sa folosesc un perlon pe care vreau sa-l schimb cel putin saptamanal.
Am inceput sa hranesc Zoas. Am realizat ca nu lumina e o problema; in timp s-au retras foarte mult indiferent cata lumina am pus (acum am ... 35W peste acvariul de 10L, la distanta de 4-5cm de sticla); de multa vreme nu le mai vazusem deschise complet.
Insa tot studiind, am intalnit ideea ca unii le hranesc, cei care vor sa le reproduca, la unii coloniile se reproduc foarte repede, la altii, foarte incet (depinde de tipul lor).
Asa ca am purces la un mix de Jbl Artemio Fluid amestecat cu Plankton Pur. A doua seara dupa prima hranire (am oprit ambele filtre HOB, cel chinezesc cat si Dennerle), ei bine, a doua seara, Zoas ale mele erau intiiiiinse la lumina zici ca stateau cu burta la soare. Dupa o saptamana de tratament (am facut vreo 2 zile pauza asa), No3 a ajuns la vreo 15, asa ca am schimbat 3L de apa, o sa masor iar la finalul saptamanaii. Cred ca Zoas-urilor le era foame pentru ca in fiecare seara le gasesc deschise. Se va vedea in poze
Algele paroase s-au retras si au prins elan macro algele. Fac si acolo un export de nutrienti saptamanal culeg caaaaam ... cat un fund de scrumiera.
In mot sus in stanga, o Aiptasia isi face veacul. E misto, o busculez cu pensula cu care perii cele 2 pietre de detritus.
Vietuitoare: un cleaner shrimp, un hermit, melcuti mici, cateva stele de mare mici albe, o stea de mare din aceia urata cu tentacule subtiri ce sta ascunsa in piatra, ceva macro alge insestetice dar asta e - for a greater good!
pH 8.1 (la 2 ore dupa ce s-au stins luminile), kH 5-6, No3 pana in 15.
Eu tin 2 False Percula in 30L - insa nu e un acvariu KISS cred (Deltec MCE 300 + Aquamedic SN 400 - facute pentru acvarii de 300L). Nu i-as tine insa cu un Damsel sau altceva, pentru ca atunci cand depun devin super agresivi - ataca tot ce ajunge in zona de depunere. Oricat de agera e domnisoara, nu va mai indrazni sa iasa din ascunzis, mai ales ca Nemo vor face cu schimbul la macare - unul mananca in timp ce altul va sta la panda sa atace.
Tot ce pot spune este sa citesti din ce in ce mai mult despre tot ceea ce ai in acvariu si despre ceea ce vrei sa adaugi. Orice peste aduce o incarcatura biologica foarte mare - mai ales in atat de putina apa - si sanse mici sa nu ai probleme daca adaugi pesti. Doar 10% schimb saptamanal nu va merge, nitratii vor ajunge la 100 foooarte repede - si atunci va fi mult de munca pentru restabilirea echilibrului ...
Ce evolutie interesanta are topicul citindu-l ma pregateam sa intreb daca pompele pot fi programate sa dozeze toata cantitatea dorita doar noaptea sa zigem ? Apoi imi uit intrebarea caci devin concentrat pe bugete si led-uri, rame si capace, Ai Sol si Skimmer (chiar, despre ce skimmer e vorba, ceva de curatat suprafata apei sau ?) si pana sa formulez un raspuns, ma trezesc cu 7 pompe in fata ochilor.
Felicitari participantilor mi se pare o realizare ecelenta, dat fiind cat de usor poate au altii access la toti fertilizanti / lumini / decor si ce-or mai vrea ei.
Filtrul e superb (nu stiam ca mariginile acelea ale filtrului sunt pentru cand iti pui aquascapingul la culcare ), acvariul acela ma oftica de-a dreptul pentru ca nu l-am asteptat sa apara, iar fertilizantii Dennerle sunt imbatabili. Success garantat
Dupa ce am studiat o gramada de scheme electronice pentru amplifcatoare de pH am realizat ca:
a) trebuie sa fie un amplificator specializat, fiindca se discuta de rezistente de 1To curenti de fempto amperi - nu se poate cu orice opamp / condensator (am vazut un board scump - http://www.splatco.com/sx10507.htm - pentru a creste impedanta la intrare a placii, oamenii folosesc aerul pe post de izolator - impresionant, asta da dedicatie)
b) trebuie sa comand componente din toate partile ale lumii si cum ma intereseaza ceva decent si IEFTIN, chiar daca as asambla eu una alta, shippingul ar fi foarte scump ... si daca ard ceva, sau etc, o sa termin la pastele cailor.
The pH Adapter Board should be used to measure solutions that are 'electrically quiet'. Measuring pH in electrically noisy environments such as tanks with mixing pumps, and even other measuring devices is not recommended.
Le-am scris celor de la phidgets daca au vreo solutie pentru separarea galvanica, sa vedem daca raspund - dar deja pare complicat, ei vand si o interfata pentru 8 sensori de-ai lor, doar aceea poate fi cititia pe USB (costa in jur de 100 euros cred), aceiasi poveste - vendor lock-in - nu-mi place ideea. Am vazut cateva posturi despre interfatarea cu Arduino - tre sa corectezi formulele, probleme, complicat.
Cred ca pana la urma o sa merg pe solutia Atlas Scientific, pare cea mai "clean" insa fiecare acvariu o sa coste cam 80-90 euros cu tot cu sonda chinezeasca. Sa vedem.
Wow, super tare articolul nu stiu cum l-am ratat - dar e deschizator de ochi, in acvariile cu creveti am avut mereu planarii - am facut pana si capcana de planarii - insa oricate omoram, tot vedeam si altele.
Ramasesem cu ideea ca totusi sunt harmless - adica in filmuletul acela de pe youtube postat la paragraful despre planarii, nu par a fi totusi planarii ci alti viermi. Planaria par a fi echivalentul melcilor comunitari care si ei ar manca tot ce se poate.
Insa fiind dizgratiosi, cred ca o sa aplic tactica medicamentelor ca sa scap de ei.
Cred ca diferenta este in faptul ca nu arata DIY in sensul ca arata profi, si sa speri ca oamenii si-au facut treaba si au folosit produse de calitate.
Eu am un AI Sol Nano, ce pot sa zic, presupun ca ar fi fost asemanator, dar daca as fi stat 3 luni sa termin lampa, cred ca merita diferenta de pret (adica daca nu ai timp / bani) etc. In cazul meu trebuia sa comand totul, de la radiatoare, leduri, transformator, coolere, shipping costs, sa iau controller-ul, tranzistorii, sa stau sa lipesc, sa masor de 1000 de ori asa ca am ales "ready built" decat toata agonia ca poate arata nasha etc.
Daca as avea de acoperit un acvariu de 500L, atunci m-as incumeta sa fac eu decat sa dau mii de euro pe lampi care acopera tot dar la un acvariu mic, cred ca e mai repede daca iti iei ceva gata facut. Nu costa atat de mult fata de timpul pierdut.
Cum ai masurat variatia in milivolti ? Presupun ca ai masurat folosind un echipament facut pentru pH, pentru ca un voltmetru standard (care poate masura milivolti) trebuie sa aibe o rezistenta de intrare uriasa - altfel apar oscilatii la masuratori.
pH-ul este masurat in milivolti. Diferenta de 1 unitate pe scara pH (de exemplu de la 7 la 8) produce la borna sondei o tensiune care poate fi masurata (de exemplu o crestede de 50mV pentru o unitate de pH. E o crestere infima cand te gandesti ca o baterie banala are 1.5V (adica 1500mV). Sau, poti privi altfel, orice valoare de pH are asociata o "tensiune" la iesirea bornei, iar o sonda ideala are 0V la pH 7. Din pacate sondele nu sunt ideale, sunt sensibile la temperatura, poate apar si erori la masuratori, insa, avantajul este erorile / abaterile sunt predictibile si poti incerca sa minimizezi aceste erori facand calibrarea cu mai multe solutii etalon. O calibrare de 2 puncte va fi mai imprecisa decat una in 3 puncte (ph 4, 7 si 10 sa zicem).
Ha merge in continuare, chiar l-am curatat aseara, uite doua poze cu telefonul facute in graba:
Insa acvariul are probleme:
a) plin de cyano. Indiferent ce fac, dupa 2-3 zile NO3 ajunge la 30-50 si sta acolo in timp ce cyano se dezvolta.
b) filtrul Dennerle cat si HOB-ul isi pierd foarte repede debitul (dupa 1-2 saptamani).
Asa ca o sa renunt la filtrul extern o vreme, sa merg doar cu HOB sa vad ce se intampla. insa e fain ca e plin de copepode mai ales cand algele stau o vreme pe geam - insa zoas se retrag usor. Schimbam saptamanal vreo 2L de apa, nicio sansa. Ori Eheim Substrat pro este ideal in a produce Nitrati (e facut pentru apa dulce cred) - dar ma gandesc sa-l scot din ecuatie o vreme
Deci in principiu, nimic de laudat, il tin doar pe post de experimentat influenta diversilor absorbanti de No3 deocamdata.
Dennerle trebuie - stii cum vad eu treaba de Dennerle vs altceva ? Gen ... dubla debreiere de la camioanele de acum 100 vs cutie automata. In trafic mare (4 acvarii) nici nu vreau sa stau sa ma gandesc stai ca tre sa potrivesc chestii, etc. Mai multe nu prea am cum sa compar, ca sincer - am luat de la inceput Dennerle si mi-au iesit chestii (mai putin Pogostemon, grrrr ....) asa ca acum am si lumina mai multa, si curenti mai mari - sa vedem daca lui Pogo ii convinte.
Dar cand citeam pe vremuri de metoda controlului dezechilibrului, de zici ca e rocket science
Nu stiu cum merge cu plantele rosii, aditii de fier (au si ei E15) ca nu m-au tentat plantele rosii ...imi place verde crud. Dar la o adica poti compensa cu altceva daca ti se pare insuficient E15-le ? Habar n-am ....
@Stefan, merci - dar dupa cum vezi, la unu mic, pana si a primi sfaturi e usor - gen ... IN STANGA sau IN DREAPTA. Nuuuu .... o tzara mai la stanga (ca la cat de lat e, nici nu stii sa masori din ochi, cat) la asta nu trebuie precizie, ci doar fler.
Dar serios vorbind, vazut Dennerle Scaper's Tank - http://dennerle.com/en/products/aquaristic/aquascaping/tanks/scapers-tank si arata superb. Ma mananca sa stii dar dupa dar trebui sa renunt la asta. Mai incolo totusi
Lucian, da nu ma dau Tom Barr - dar dupa aceea sa bezmeticesc pe forumuri cautand ce concentratie de X genereaza alga Y. Am ramas foarte FOARTE surprins ca am putut sa tin HC in 16L sub 18W de lumina (intr-unul alt setup vechi). Nu cred ca reuseam cu alta combinatie.
Si despre plante, asta m-a ofticat si pe mine. Am luat 4 poturi de HC , dar n-aveam nevoie decat 3, si 2 de Eleocharis dar aveam nevoie de 3. Dar nu ma gandeam ca in stanga! Insa acum privind acvariul, cred ca ar forma un culcus ideal pietrei mari. Sarumana pentru pont maine o sa mai iau un pot de Eleocharis.
@Kazaku - habar n-am , au stat sub aceiasi lumina in setup-ul vechi (unde aveam foarte mult moss, si deci "substratul" era verde + gri inchis, acum insa ... ma rog, o sa studiez. Probabil nu le place schimbarea asa brusca.
@IwaGumiGUY - multumesc. Da, sunt acei Tetra - ai ochi foarte buni Erau portocalii frumos cu substrat negru / verde, acum, par ca s-au facut aproape transparenti. Ori nu le prieste ceva, ori nu stiu ... Despre cost, am uitat, ii am de multa vreme, dar nu sunt in tara ... imi amintesc totusi ca stefanp are asa ceva intr-unul din acvarii (daca tin bine minte), poti sa-l intrebi pe el de unde i-a luat ?