Message |
|
Apropos de dilema daca CO2 se inchide inainte sau dupa, vad ca multi prefera sa-l inchida inainte sau fix cu lumina. Cum eu il lasam sa mearga nonstop inainte, acum mi-e egal  s-ar putea sa-l pun sa se stinga odata cu lumina ? Cred ca nu conteaza asa mult de fapt - si cum nici sonda de pH nu am - nici nu pot verifica influenta. O sa merg cu el asa o luna sa vad cum stau lucrurile.
Lumina merge 6 ore pe zi de la ora 14 la ora 20, CO2 va merge de la ora 13 la ora 21.
Azi am adaugat plantele si inceput fertilizarea Dennerle S7 (0.5ml) si V30 (0.5ml) si pornit CO2. Saptamanal o sa fac schimb de apa de 10L si voi alterna E15 (fier, un sfert de pastila) cu V30 (0.5ml), in timp ce S7 va fi pus la fiecare schimb. Dozarea o fac cu o siringa pentru diabetici, de 0.3ml capacitate.
Plante:
1) HC (imi place si ma enerveaza in acelasi timp  )
2) Pgostemon Helferi (ma enerveaza 100%  ).
3) Cryptocorine nu mai stiu de care  - dar nu cea mai mica.
4) Eleocharis Vivipara (ceva mai inalta decat Parvula - pentru fundal)
Poze (ultima este si cu CO2 si CO2 indicator prezente).
Inainte de CO2 am masurat:
pH: 7.8
kH: 11
Sper sa scada pe masura ce CO2 o sa intre in functiune.
O alta grija: alaturi de acvariu este unul marin. Lumina lui ajunge si pana la asta - sa vedem daca o sa aibe vreo influenta asupra posibilelor alge in acea zona (dreapta) - si daca da, pun un carton despartitor si aia e ...
De asemenea, azi pestii au stat pe substrat toata ziua si pititi pe dupa plante. Nu inteleg de ce - pentru ca filtrul nu e deciclat sigur, am facut deja un schimb de 10L de apa sa ma asigur ca nu e ceva in neregula, dar nimic. Insa surpriza, acum, s-a stins lumina, s-au ridicat si navigheaza - o sa stau cu ochii pe ei.
|
 |
|
Cred ca trebuie sa o luam diferit
Ai curenti de apa puternici in acvariu ? Filtru / pompa ?
Vrei sa tii si masculul si femela in acelasi acvariu ?
|
 |
|
Dupa ce m-am chinuit cateva ore ca sa golesc acvariul de aici, si luat o pauza de vreo 2-3 saptamani ca sa-mi revin din oboseala  , am refacut in sfarsit acvariul.
M-am plictisit de substrat negru, asa ca am ales ceva puternic contrastant: substrat alb si pietre negru cu alb.
Pentru inceput - hardscape-ul - pietre si quartz alb de 1-2mm (Dekoline Pearl White):
Spalat pietrele si aranjat - nu-mi mai aminteam cum le-am potrivit la magazin inainte sa le iau, dar am redescoperit. Voiam cele 2 lungi sa le folosesc pe post de suport de substrat (ca sa ridic un pic nivelul in spate) dar cum una s-a spart la transport, am zis ca numa bine incape in peisaj ca fiind o piatra care s-a spart in timp.
Am pus apoi DeponitMix (cred ca mai aveam vreo 1.5 - 2kg disponibile) si am avut grija sa nu se vada in fata gros, ci subtire:
Apoi, nu stiam cum sa rigidizez un pic suprafata din spate unde vor sta pietrele mari (incat sa nu o ia la vale quartul asa usor). Dupa ce m-am tot gandit si razgandit, am avut noroc si am gasit o mana de medii de filtrare mecanica (cilindri) care au venit cu un filtru - dar le-am pastrat. Am infipt si vertical, dar si culcat orizontal ca un pat, sper doar ca va tine in timp.
Apoi am trecut la prelucrarea quartzului. Spalat si aranjat si el in forma inclinata:
Turnat apoi apa folosind o tipla pentru ca sa nu se ridice quartzul:
Rezultatul final al aranjamentului:
Pestii deja s-au reacomodat acum, si azi dau o fuga sa vad de plante. As incerca un HC, si ceva tall grass in spate. Daca aveti idei  astept propuneri. N-am dat drumul la CO2, fertilizanti, nimic deocamdata.
Lumina: 3 x Dennerle 11W
CO2: Butelie 0.5kg Dennerle (va porni cu 1 ora inaintea luminilor, se va opri la 1 ora dupa)
Fara incalzitor deocamdata (in camera sunt mereu 22-23 grade) si acvariul are cam cu 1 grad in plus.
Substrat fertil: Deponit Mix (1.5-2kg)
Substrat inert: Quartz Pearl White
Filtru: Eheim Ecco Pro 130 umplut cu 1L de Eheim Substrat Pro (e deja ciclat)
|
 |
|
Cool
Nu inteleg exact cum ai tu acolo aranjamentul, dar daca piatra de aer era infundata, puteai sa lasi pompa mergand fara piatra de aer direct, ceva oxigen tot ar fi primit bacteriile si n-ar fi murit (important este sa aibe oxigen si sa stea in apa). Adica poate o parte ar fi murit, dar in nici un caz nu s-ar fi comportat ca un burete deciclat, si-ar fi revenit foarte repede odata ce restaurai debitul dinainte.
|
 |
|
Bai de ce sa moara, daca o lasi mergand pana vii cu pompa noua ?
E normal ca piatra de aer sa se colmateze in timp - cel putin eu m-as astepta la asa ceva. Sa vezi cum se duc in cateva zile cand le folosesti la skimmer pentru acvariile marine
Alta piatra si gata. Poti incerca si de lemn daca vrei zgomot mai putin, dar nici aia nu stiu cat tine ..
|
 |
|
Am rezolvat problema! Yey
1) pompa era instalata sub blatul unde sta acvariul, asa ca mi-am inchipuit ca daca o sui mai sus - deasupra pe capacul de sticla, poate nu va mai curge. Gresit, curgea la fel de bine.
2) am incercat sa pun furtun nou, la fel, poate chiar mai rau ?
3) am incercat sa schimb rotorul (mers iar la magazin, au desfacut reactorul de Calciu pe care il aveau in stoc, si care include o pompa peristaltica - mi-au dat rotorul de la aia)
NIMIC.
Intr-un final, am vazut ca majoritatea pompelor care se vand pe net (hobby grade) sunt facute sa traga lichid din borcan cu aditivi, nelucrand conectate cu un T reductor pe furtunul filtrului extern (fara presiune pe IN cum ar veni). Am fost convins ca singura solutie o fac sa traga apa direct din acvariu, dar nu stiam daca ar avea suficienta forta sa impinga apa in reactor (adica poate nu degeaba recomanda producatorul ca ea sa fie conectata printr-un T pe iesirea filtrului extern).
Silos sa mai pun inca un tub in acvariu, am dat resemnat o cautare pe Google sa vad ce probleme pot apare daca pompa trage direct din acvariu, chiar si cu un burete sa zicem sa mai filtreze un pic apa. Am gasit din intamplare un videoclip https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=w-kt513NoII care parea a fi o reclama la o pompa peristaltica profi. Insa, ce m-a surprins, este ca in pompa respectiva, furtunul nu statea lipit de jur imprejurul peretilor interni ai pompei (cum statea la mine, rotund perfect) ci mai mult in V sa zicem, coltul V-ului fiind unde rola punea presiune pe furtun.
Asa ca mi-a picat fisa! Ce-ar fi sa scurtez furtunul ? Scapam sa mai umblu la T-ul filtrului extern cat si sa mai improvizez prin acvariu (noua admisie). Si MERGE. Am scurtat furtunul cu 6mm, si am mai avut nevoie de un mic ziptie ca sa strang la loc peste cupla de plastic (aveam prin casa) si atat.
Cateva poze mai jos:
Lucrat deasupra nivelului apei ca sa nu curga ceva (filtrul extern oprit ca sa nu fie presiune):
Rupt ziptie-ul vechi, pregatit unul nou, si scos furtun de pe cupla:
Taiat cam 6mm (voiam 5 dar asta e, merge si cu 6) si strans ziptie-ul nou:
T-ul de lemn unde va sta agatata deasupra nivelului apei, cat si forma de V pe care o are acum furtunul, inainte statea pe semirotund chiar daca era apasat, era "lipit" de peretele pompei de jur imprejur:
Acum a facut deja cateva cicluri (durata normala) si nu mai "scapa" lichid prin furtun. Nu stiu daca presiunea suplimentara pe ax va duce la scurtarea vietii pompei, dar n-are decat sa se strice - o sa iau alta mai buna dupa aceea.
PS: culcata stand nu mai trozneste mai deloc cand porneste.
|
 |
|
Evolutia:
a) am cumparat niste mini protoboards - numa bune pentru a ocupa spatiu putin. Un pic de chinuiala cu facut bus-urile de Vcc / Gnd / DATA pe un spatiu asa mic, dar cu niste bare de pini tata / tata si mufe mama de 3 pini, am reusit sa conectez cei 5 senzori la board, si sa ramana si TFT-ul conectat. (4 senzori in acvarii, si unul undeva aproape, de temperatura a camerei).
b) m-am luptat cu serverul de Cacti (nu stiu ce minte l-a gandit, dar e salbatic rau la configurare) dar in sfarsit pot sa vad graficul pe telefon
Cateva screenshot-uri mai jos.
Am inceput sa studiez despre sondele de pH. Am gasit chinezesti foarte ieftine, cu tot amplificator (15 euros in loc de 60-100 euros restul profi), si am intalnit destule posturi pe reef-central unde opinia era - bai, nu stim daca sunt atat de precise si rezistente in timp, dar doar pe post de monitorizare merg ok (cat timp nu te risti sa controlezi aditii, chestii care pot dezechilibra acvariul, acolo s-ar merita ceva profi in care sa ai incredere).
Imi trebuie 3 sonde, una pentru acvariul cu creveti, si 2 pentru acvariile marine. Al 4-lea acvariu insa, n-am nevoie sa stiu pH dar ar fi fain de vazut ce se intampla cand dau drumul la CO2 sau nu, etc.
Pentru decuplarea galvanica am gasit asa ceva : http://www.digikey.be/product-detail/en/EVAL-ADUMQSEBZ/EVAL-ADUMQSEBZ-ND/2305758 (pentru 4 canale seriale, ofera si tensiune pe linie). S-ar putea sa mearga, dar o sa mai studiez daca e exact ce imi trebuie. Exista multe DC to DC converters facute pentru seriala, dar nu stiu amplificatorul sondei de pH ce valori da la iesire, poate ar trebui sa comand sonda inainte si sa vad valorile, si apoi sa caut izolatorul. Insa par ieftine (placa aceea este 30 de euro pentru 4 canale, si nu 30 de euro pentru un canal cum este la Atlas Scientific).
Screenshots: graficele de temperatura pe Cacti (ziua este caldura oprita, si acvariile pierd si ele tempertura, iar seara, se ridica):
Poze din montaj:
Pasii urmatori ar fi deci sa studiez de decuplarea galvanica, sa dau comanda pentru sondele pH si placa aceea care nu pare asa scumpa pentru cate canale am nevoie. Si apoi, cand vad cate fire se aduna si acolo, sa ma gandesc la o cutie.
|
 |
|
Imi place ca e curat
Intrebarile standard pentru un acvariu de creveti - ce pH si kH mentii ?
PS: ce s-a intamplat cu ajutorul avut pe perioada ciclarii  ?
|
 |
|
1L / 5 minute ? Wow. Asta inseamna 12L / h, al meu abia scoate litrii astia la 4 ore
Insa din pacate, n-am vazut alta solutie decat acea pompa de ridicat presiune. Pompa booster nu am pentru ca nu cred ca face minuni - sa zicem ca la robinet ai fi in medie 3 atm, pompa mai adauga echivalentul a 5-6 atm ?
|
 |
|
Koala, a trecut mirosul de H2S ?
Totusi ma intriga de ce au aparut conditiile anaerobe acolo, s-a infundat ceva si nu mai curgea apa prin el ?
|
 |
|
Arata foarte bine totul - parametrii ok, lipsesc magneziul si calciul. Deja ma oftic pentru ca o sa iti apara coralina mai repede decat la mine oricum ...
Cam care ar fi planul pe viitorul apropiat ?
|
 |
|
Am renuntat la acest setup ... din cauza ca n-am reusit sa scap definitiv de riccia (pe unde am infundat-o insistent la inceput), iar moss-ul nu se prindea pe plasa respectiva (probabil nu-i convenea plasticul sau ceva, in nici un caz nu a aderat cum o face pe lemn / pietre, sa se lege).
Asa ca am inchis acest capitol  am cumparat niste pietre negre si un quartz alb si o sa fac un alt layout un pic mai incolo.
|
 |
|
Am reusit sa portez biblioteca de OneWire pe pcDuino ... a fost dificil deoarece
a) delayMicroseconds (functia de asteptare) nu era implementata cu busywait (pentru intervale foarte mici) - ceea ce dadea peste cap timing-urile cerute de protocol.
b) operatiile pe unii din incearca sa opresca (fara sa zica nimic) driverul de PWM - in sensul ca sunt pini de PWM si daca tu vrei sa scrii, codul automat incearca sa opreasca engine-ul de PWM. Alte lag-uri foarte mari (20 micro secunde) cand de fapt toata comunicarea cu DS18B20 trebuie sa se intample sub 15 micro secunde.
Acum merge, cu toate ca trebuie sa mai studiez un pic timing-urile - o sa fac release la cod dupa ce termin (deocamdata mai sunt mici probleme in sensul ca din cand in cand sensorul nu este vazut pe bus).
ubuntu@ubuntu:~/c_environment$ sudo output/test/DS18x20_Temperature
ROM = 28 21 83 ce 4 0 0 a8
Chip = DS18B20 Data = 1 72 1 4b 46 7f ff e 10 57 CRC=57
Temperature = 23.125000 Celsius, 73.625000 Fahrenheit
No more addresses.
In weekend o sa introduc senzorii in acvariu
Weekend Edit
Am postat codul sursa pentru OneWire / pcDuino aici: https://bitbucket.org/viulian/onewire-library-for-pcduino
Poze cu instalarea nu am pregatite - inca mai am de dichisit la forma intermediara in care o sa-l tin, dar am conectat 2 acvarii (cele marine) la jucarie, si apoi lasat serverul de Cacti sa isi ia informatiile de pe pcDuino si sa mi le puna intr-un grafic separat:
|
 |
|
Extraordinar de detaliat articolul  felicitari.
O sa imi caut notitele, ar fi util un tabel cu impactul diferitelor saruri de remineralizare asupra kH si gH. Ideal pentru multi creveti greu de tinut este ca parametrul kH-ul sa fie mic (0) dar gH-ul sa fie peste 4 (din cate am inteles). Din pacate multe saruri ridica proportional kH si gH, am testat cateva in 2L de apa de osmoza - insa nu am acum la indemana valorile obtinute. Dennerle Remineral + sau Sera Mineral stiu ca erau foarte asemanatoare la comportament, si ridicau si kH-ul cam la jumatatea valorii numerice a gH-ului; am incercat si Preis (am gasit la un amic, n-am cumparat caci se vinde la 1kg si nu am nevoie de atata) insa la asta nu am vazut influente asupra kH-ului cu ea (gH ajuns la 6).
Un sol care merita mentionat si este cheia success-ului in cresterea crevetilor este Akadama. Este de fapt o argila folosita la cresterea copaceilor Bonzai, si se gaseste sub forma de granule mai mari sau mai mici. Din pacate in timp (sa zicem 2+ ani) granulele incep sa se fisureze si solul devine compact si inutil. Totusi, am intalnit oameni care doar se apuca de tinut creveti Crystal Red (dificili sa zicem) si nu mai prididesc cu puii ... nu se straduie cu toate produsele de top ... cu TDS metru, DAR, au pui. Toti au in comun solul Akadama, iar eu care refuz sa pun Akadama pana nu inteleg de ce ai mei nu se reproduc, doar masor si astept.
Asa ca nu as neglija acest sol pentru doritori - evident, cuplat cu apa osmozata si o sare care sa nu creasca atat de mult kH-ul, ci gH-ul.
Ar medita discutata si aditia de "iodide" care se vinde pentru shrimpii de acvarii marine. Multi spun ca odata inceputa aditia dispar problemele legate de molting-ul shrimpilor, altii spun ca ei shrimpii lor nu au probleme cu molt-ingul si ca e inutil de adaugat in apa dulce. Nu am adaugat in mod constant, insa de 1-2 ori, insa n-am sesizat nicio schimbare (in rau cel putin).
|
 |
|
Si eu de acord cu Denis, Anca, Stefan
Kazacu, tu ce parere ai de incepatorii convinsi ca au dreptate ?
Pestii mureau de mult daca acvariul era decilat.
Buretele a fost mereu spalat in apa scoasa din acvariu - cine sa omoare bacteriile ?
Totusi, concluzia ta este ca e deciclat. Care e diferenta intre apa tulbure, apa albicioasa, apa laptopasa, apa murdara, apa cu turbiditate, apa cu particule in suspensie ? Numai deciclatul ar face diferenta ?
|
 |
|
Da, si eu m-am alarmat un pic cand am citit ca e deciclat acvariul  era o problema mai mare cu pestii atunci, decat cu apa albicioasa.
Si daca se colmateaza repede, e foarte bine - isi face treaba  stim atunci ca e de la mizeria din apa si vedem ce se poate face. Ori un filtru extern, ori dat mai putin de mancare la pesti, ori micsorat numarul de pesti, etc.
Perlonul e ca o vata mai tare un pic, care nu-si schimba prea mult forma cand e pus in apa, chiar daca se inmoaie. Si nu tinde nici sa se agate asa usor de burete samd. Trebuie insa pus departe de elice ca sa nu fie riscul sa fie tras in elice. De exemplu pus in partea pe unde intra apa in filtru. Inghesuit acolo cumva incat sa acopere toate gaurile acelea, o sa scada debitul dar sa speram ca va face curat mai repede.
Later Edit:
O solutie acceptabila poate fi un filtru hang on back, care se agata pe exteriorul acvariului. Daca se poate de capac. Cand fac curat in acvariu (nu folosesc perlon la filtrul HOB) adaug totusi perlonul si-l las cateva ore sa adune toate suspensiile, dupa aceea il spal si il tin alaturi. Marele avantaj al filtrului HOB este ca nu e in apa si nu trebuie scos, ai access direct in el:
(cauta filtru hob pe youtube, si o sa intelegi cum functioneaza).
|
 |
|
Am citit si eu ...
Cred ca problema cu apa albicioasa este ca este o apa murdara - si nu albicioasa in sensul ca s-a varsat drojdie in ea, sau ca e impanzita de bacterii. Trebuie enorm de multe bacterii in apa ca sa se poata numi albicioasa, iar acele bacterii de obicei prefera suprafetele unde sa adere si sa se inmulteasca, si intunericul le ajuta, nu cred ca le place in volumul apei.
Ce as sugera eu este sa se schimbe filtrul, sau, in masura in care exista ceva indemanare, sa se foloseasca si putin perlon. Cred ca e vorba de mini bule de oxigen care apar, mizerie in suspensie care iese din filtrul intern cand e scos afara si pus inapoi inauntru; filtrului ii ia jumatate de zi, o zi, sa curete dupa aceea. Apoi apa se tulbura iar cand operatia se repeta.
Daca se poate improviza si un miniburete cu perlon sa fie inghesuit pe undeva pe acolo (dar nu aproape de elice, ci in partea opusa, dar sa fie in calea apei) cred ca ar grabi procesul de curatare.
Daca vrei sa schimbi filtrul, trebuie lasate sa mearga in paralel, pentru ca in noul filtru sa apuce sa se formeze colonia de bacterii. Daca scoti filtrul vechi imediat, atunci iti deciclezi acvariul.
|
 |
|
@vm70 Am deschis un topic http://acvariu.ro/forum/posts/list/28925.page unde am discutat incercarea de a le creste cu mancare inghetata (plankton inghetat) si nu merge bine, trebuie curatate des borcanele, si nu se reproduc, si nici nu produce apa aceea verde intens pe care o vad pe net. Benu a contribuit la discutie, si cred ca-l poti contacta pentru a cumpara ingredientele, arunca o privire ..
|
 |
|
De acord
I-am scris lui Mihai deja - multumesc pentru oferta, problema este ca eu sunt in Belgia si nu acasa ...
|
 |
|
Multumesc
@Angelfish, adevarul e mereu undeva la mijloc  si cei care au zis ca nu e bine, si cei care au zis ca e ok au avut dreptate, diferenta a facut-o skimmer-ul. Nu l-am avut multa vreme, si pestele era ok. Presupun ca la cate alge aveam, erau suficiente copepode in zona.
Insa odata instalat skimmerul, a fost clar impactul. Pestele a slabit foarte repede. Si cum un marin cu pesti si fara alge are nevoie de skimmer, pestele sufera acum. In weekend il duc la magazin, fiindca n-am avut timp sa produc copepode (am incercat, in alt topic am povestit cum, Benu a explicat ce si cum trebuie facut caci la mine doar supravietuiau nu se si reproduceau, insa nu am avut timp sa ma ocup. La un moment dat o sa incerc si asta, dar am multe altele pe lista  ).
E un peste frumos dar timid, si de fiecare data cand aratam acvariul cuiva, era ultimul "observat"..
Insa da, pe termen lung, cu skimmer si pompe si alge cat mai putine, al meu n-ar rezista.
|
 |
|
|
|