Message |
|
Apropos de debate-ul sump vs extern, pentru usurinta, as recomanda sa incepi cu sump direct (altfel o sa ai mari probleme cu algele, va trebui sa gauresti acvariul in timp ce merge daca vei vrea sa treci la sump).
De ce zic asta: eu rulez un acvariu de 30L cu filtru extern ... problema este ca media din filtrele externe este conceputa pentru a produce Nitrati la greu (adica a lasa loc urias bacteriilor care sa produca asta). Vor fi mari probleme sa te debarasezi de nitratii care vor fi produsi (am fost nevoit sa adaug un reactor de sulf contra lor - dar reactorul de sulf scade pH-ul). Apoi, am fost nevoit sa adaug si skimmer (coincidenta face sa am acelasi schimmer HOB pe care il vrei si tu Deltec MCE 300). Abia dupa ce am pus skimmer-ul am inceput sa observ ca acvariul s-a stabilizat cat de cat (in sensul sa creasca coralii - pana atunci doar ... supravietuiau). Insa daca scot reactorul de sulf din priza - geamul se umple de alge foooarte repede. Si nu stiu daca skimmer-ul a contribuit direct sau indirect, dar odata pus am putut sa dublez cantitatea de lumina (caci nu mai eram stressat cu algele) si asta si-a spus cuvantul.
De asemenea, ca sa elimin fosfatii ma basez pe substante chimice.
In principiu, cred ca este the hard way sa incepi cu filtre externe, pentru ca nu vei putea reduce nitratii mai ales daca vrei sa pui pesti si sa dai mancare pe masura.
Cu sump ... e mai bine: piatra vie va produce ceva nitrati (nu cred ca la fel de multi pe cat media din filtrele externe, dar asta e de discutat), ai loc sa pui un skimmer bun care sa scoata jegul din apa pana cand sa devina nitrati, ai loc de cateva reactoare care sa lucreze si ele sa scoata nitratii care se produc (dar nefiind atat de multi poti folosi niste reactoare mai putin agresive decat cel de sulf, etc).
Deci loc sa respiri cum ar veni...
Despre skimmer - il am. E bun, dar e galagios. Pentru eficienta maxima, sfatul pe care il vei gasi pe net este sa inchizi complet aerul (si pompa va face un zgomot urias de zici ca se rupe in doua, apoi sa deschizi usor pana zgomotul se atenueaza brusc). Intr-adevar, nu ti se mai ridica parul pe spate  de la pompa care zornaie, dar nu inseamna ca devine dead silent! De exemplu, nu mai aud coolerul de la laptop de cand il am  iar cand il opresc si dau de mancare la corali ... aaaa, e o liniste de padure in casa.
E foarte zgomotos comparativ cu orice alt echipament / pompa. Si cam saptamanal tre sa curat cupa si jegul dur care se lipeste pe marginea ei in loc sa curga in cupa. Un alt + pentru sump ... un skimmer de sump presupun ca e mai silentios caci nu baraie un plastic langa sticla acvariului, si presupun ca gasesti si un design mai bun unde sa nu cureti la el asa des ci doar sa deserti cupa - pur si simplu ai mult mai multe alternative pentru "in sump" decat "hob".
Cam asta ... in principiu, este facubil si cu filtre externe fara sump - dar mai multa munca.
Gandeste-te de exemplu ca vei vrea sa faci aditii de Kalk Water, foarte usor cu sump. Iar a converti un acvariu de la sumpless la cu sump, iti trebuie multa indemanare ulterior, perioade de tranzitii lungi ca sa nu stresezi ceea ce ai in acvariu (coralii nu sunt ieftini) - s-ar putea sa vrei si alt skimmer deci deja dai banii degeaba pe Deltec, nu vei mai vrea filtrele externe deci si pe ele dai banii degeaba daca tot planuiesti sa treci la ump.
La mine, e o situatie de compromis si stiu ca nu voi pune sump prea curand, ma descurc cu chestii de jur imprejurul acvariului. Insa daca tu stii ca vei pune sump pe viitor ... ei bine, pune-l de acum 
|
 |
|
|
 |
|
Greu de spus  ce se intampla, as suspecta ceva legat de acvariul in sine, daca in celalalt acvariu pestii au rezistat.
Daca acel saculet a produs H2S, dar din cate stiu o cantiate mica de H2S se dizolva repede in apa si n-ar fi o problema, ci o cantitate mare devine o problema ... habar n-am.
Sorry man  se mai intampla, mergem inainte ..
|
 |
|
Shubi wrote:Eu il faceam mai simplu, puneam priza
M-am gandit si eu sa "bag acvariul in priza"  dar am o retinere de 220V mai puternica decat cheful.
@ vm70 excelente piese ... esti la curent cu tot ce misca la masurat pH - respect! Am ales the lazy way ... decat sa stau sa lipesc SMD-uri si sa fac circuitele, cand am deja multe necunoscute in sistem, am preferat sa dau cei 30 euro pe PWR ISO si e pe drum. Bun pontul si cu prelungitoarele - nu stiam ca imi trebuie, mi se parea un accesoriu exotic - dar sper sa evit cei 70 euros pentru fiecare electrod si sa ma descurc cu 4 chinezarii, nu ma intereseaza viteza de stabilizare asa mult, cat sa urmareasca totusi curba pH-ului, si oi mai masura eu din cand in cand separat, mai vedem, macar sa le am pe toate conectate dupa aceea reevaluez.
Despre instabilitate, am intalnit ceea ce spunea si vm70 - ground loops (adica de la el am aflat prima data ca trebuie acel PWR ISO cand ambele sonde de Redox si pH sunt in acelasi acvariu, merci de pont man, cred ca mi-ar fi luat ceva sa aflu si sa ma oftic  ).
Cand am zis apoi ca poate pot evita cei 30 euro pentru PWR ISO construind de mana ceva (si am ajuns la discutii despre amplificatoarele pentru electrozii pH, teraohmi si femptoamperi, la opamp-urile super sensibile si impedante de intrae uriase, condensatori super specializati care sa nu faca X sau Y) am zis ... mai bine dau banii si gata.
Problemele la instabilitatea masuratorilor pot apare (din cate am citit) si de la conexiunile incorecte intre sonda si amplificator (adica fire neizolate coaxial) - firul BNC-ul sondei este izolat pana in mufa, dar daca din mufa tragi tu cablaj de 10cm pe placa de cupru pana amplificatorul de voltaj (pH Circuit-ul sa zicem), firele acelea nu mai sunt izolate electromagnetic -> instabilitate la masuratori.
Atlas Scientific vine un montaj unde mufa BNC este lipita foarte aproape de pH Circuit (dar pH Circuit trebuie comandat separat): http://www.exp-tech.de/images/product_images/original_images/atlas_single_circuit_carrier_board_2.jpg vandut aici : http://www.exp-tech.de/Sensors/Biometrics/Single-Circuit-Carrier-Board.html ( pH circuit este bucatica aceea rosie de sus).
Am comandat un board cu 4 mufe BNC si locasurile pentru pH circuit ( http://www.exp-tech.de/Sensors/Biometrics/Multi-Circuit-UART-Carrier-Board.html ) si sper ca in felul asta sa reduc inferferenta electromagnetica care poate apare asupra montajului caci sonda este foarte aproape de integratul care o masoara. Daca ar fi fost mai departe pe montaj, pui sonda intr-un colt, si ai rute luuungi pana la partea care o masoara, pot creste foarte mult interferentele asupra acelei parti -> masuratori instabilite.
Asta am gasit eu cel putin ... (legat de instabilitate). As fi curios sa aflu si alte opinii. Am vazut ca au sonde si de ORP, baietii par ca se ocupa.
|
 |
|
|
 |
|
Am citit si eu topicul de la cap la coada, si sfaturile primite sunt foarte pertinente.
Diferenta mare insa (ca sa raspund cumva dilemei de la inceput, ciclide vs marin) intre plantate si marine este DISCIPLINA. Cum tin plantate de mai multi ani decat marine (marine de vreo 2, plantate de mai mult) ce pot sa zic este ca diferenta o face disciplina. Nu poti sa sari etape - si orice schimbare pe care o faci trebuie sa o judeci foarte bine, trebuie facuta incet. Asa ca din punctul asta de vedere, fara sa vad cum arata acvariul tau - cu cata disciplina de ocupi de el (de cel plantat) e greu sa te indemn sa treci la sarat.
Pot sa zic ca am facut acest pas si am aflat cat de nedisciplinat eram  dar a costat destul experienta.
Problema intretinerii lunare nu e complicata. Ii trebuie din cand in cand substante chimice mai scumpe, iti trebuie teste ca sa te prinzi ce trebuie sa schimbi (De exemplu cand vad in marin ca apar ceva alge verzi mici, cand si skimmerul si reactorul de sulf merg, atunci stiu ca dau vina pe phosphate absorber-ul care probabil se termina). Insa pana sa ma priiiiind ...... si stii cum e, fosfatii tot 0 dau la masuratoare, ca acum sunt folositi de alge  deci prinde-te. Si algele nu mor imediat, caci au asimilat si ele ceva fosfati intre timp si tre sa-i haleasca pe aia.
Insa ca sa ajungi sa ai un cost redus trebuie sa-ti iei substantele chimice, o instalatie de osmoza, tot soiu de instrumente cu care sa lucrezi, lipici pentru pietre, o sa incepi sa umbli la lumina, sa cumperi poate alte lampi, mai vezi un coral il iei si pe ala, nu poti sa zici ca la 19 ani ai rabdare 3 luni sa se formeze ceva, o sa vrei sa ai maine  iar graba strica treaba (sau bugetul ca sa nu strice ... treaba). Plus, e foarte greu sa accepti ca tu esti vinovat sau ca nu pricepi de ce X sau Y, si o sa dai vina pe echipamente. Ba ca lampa nu e suficienta, ba ca nush ce trebuie schimbat, ba ca filtrul poate nu face ce trebuie, si pana cand recunosti ca de fapt tu nu pricepi, ca altii se descurca cu mai putin, si te oftici poate  dar pana la urma pricepi, de zbati, incepi sa te prinzi, sa simti acvariul, si e efort, munca. Dar poate lor le iese fiindca au disciplina, ca au facut greseli dar au invatat si tu taman ce le faci, samd.
Asa ca na, nu pot sa zic ca e simplu. Poti sa stai sa citesti o gramada de forumuri, in timp ce in acvariu situatia se deterioreaza si nu stii cum sa o apuci. Apoi iti dai seama ca iti trebuie substanta Z poate sa mergi mai departe, nu o ai, asteapta dupa aia ... o primesti, dar ... intre timp acvariul e varza, tre sa-l refaci, pui si Z dar acum de fapt e o alta problema. Deci multi bani pana inveti sa ai niste reflexe.
Ce se stie despre acvaristica marina este ca merge la acvarii mari cu echipamente scumpe - asta fac americanii de cativa zeci de ani, multe carti scrise pe marginea subiectului, bazele sunt puse. In acvariile mici, poate ai sentimentul unei stabilitati, dar nu stii niciodata cand te loveste dezechilibrul, tre sa fii pregatit, mult efort. La unii merge, dar poate ei au disciplina sa schimbe saptamanal apa. Poate tu intr-un weekend iesi cu prietenii, obosit rau, trec doua saptamani fara schimb. Samd ... cel putin eu asa vad treaba.
E bine sa incepi totusi, eu am facut-o ca sa devin un acvarist mai "rotund". Poate ar trebui sa ma apuc si de ciclide - care sincer nu-mi zic nimic (scuze celor pasionati de ele  ) dar chiar nu-mi zic nimic. 13 pietre + 5 pesti - nu inteleg magia  nu tu drame, nu tu disperari pe forumuri, nu tu luptat cu o pompa peristaltica de cacao ...
Asa ca na, e un moment sa incepi, si pe masura ce cumperi ce ti s-a recomandat, sa citesti si despre chestia respectiva. Vorbesti Engleza ? E foarte util sa parcurgi multe forumuri vechi, articole profi. Pofta vine mancand, si odata ce-l incepi, nu mai dai inapoi. Insa asteapta-te la munca ... caci echipamentele asta fac, se asigura ca totul e in parametri ca sa nu stai tu o ora zilnic sa faci masuratori, sa studiezi, sa te prinzi de curenti samd.
|
 |
|
Alex merci de feedback.
Intre timp nu am stat si am dat comanda de urmatoarele:
1 x Multi Circuit UART Carrier Board - http://www.exp-tech.de/Sensors/Biometrics/Multi-Circuit-UART-Carrier-Board.html
4 x pH Circuit EXP-R35-001 - http://www.exp-tech.de/Sensors/Biometrics/pH-Circuit.html
1 x PWR-ISO EXP-R35-037 - http://www.exp-tech.de/Shields/Current-Potential/PWR-ISO.html
Am emailuit cu cei de la Atlas Scientific, si am nevoie doar de un DC to DC converter (mi-era teama sa nu fie nevoie de separarea galvanica pentru fiecare pH circuit in parte, caci separatorul nu e ieftin). Si phidgets vinde un produs asemanator cum ziceam, iar DC to DC converter-ul lor trebuie instalat intre interfata de masurat (pana la 8 senzor) si PC. Deci nu prea conteaza ce se intampla cu circuitele de masurat, cat timp au un ground comun ele, si ground-ul lor nu este ground-ul controller-ului.
In plus, chiar daca ar fi asa, placa aceea cu patru mufe BNC comuta fiecare senzor in parte in functie de canalul solicitat, deci la un moment dat masori valoarea dintr-un singur acvariu. Asa ca presupun ca e ok si sper sa nu interfereze ground-ul celorlalti electrozi.
Astept sa soseasca si apoi o sa comand un electrod chinezesc (am facut rost de unul de la sera foarte foarte ieftin printr-o ocazie) deci deja o sa ma pot juca  ca sa ma prind de influente. O sa ajustez pe parcurs ... Atlas scientific vinde scump electrozii (presupun ca sunt ok) asa ca o sa vad ce si cum cu senzorul chinezesc cat si cel Sera.
Sper ca in 2-3 luni sa am montajul gata  si sa pot masura pH-ul si temperatura in cele 4 acvarii.
|
 |
|
Acesta nu este un principiu KISS
Cool. Acum trebuie sa-mi amintesc si catete si ipotenuze si sa trec Calculatorul de windows din Programmer in Scientific. Prea mult! Raportor + rigla ce sa mai ...
|
 |
|
Cool man  misto - mi-ar place asta.
Am auzit de maree si in Belgia, oamenii isi trimit copii in excursie, si dupa aceea parintii stau si verifica facebook sa vada update-uri de la profesori ca e totul ok si ca au ajuns inapoi la hotel si ca nu i-a prins mareea
O idee de retinut deci. Maine intreb la birou ce si cum.
|
 |
|
Aa, acum inteleg ideea  in sensul ca daca ar fi ceva loc mai mult in DOF - poate n-ar fi asa pronuntat efectul. O sa fac niste teste.
In principiu, eu vreau DOF cat mai mic, si merge cand obiectivul e perpendicular (aici cred ca aveam si un extender care da macro 2:1)
O sa fac probe pentru un mic articol  si aleg 2 obiective, 100mm Macro, si 40 mm (normal, nu macro). Nu prea stiu cum sa masor inclinarea camerei fata de sticla insa cred ca o sa aproximez cu o rigla pusa pe tripod si un raportor.
|
 |
|
Canon 100mm Macro (macro 1:1 la vreo 30cm de subiect, insa in lumea Nikon - se foloseste Micro pentru Macro, deci e echivalentul Nikon 105mm Micro).
Am mai gasit un link aici: http://www.advancedaquarist.com/2012/7/photography (de cautat Tip 1):
What this selection of images shows us is that no matter what sort of camera gear you use, or how much you spend, the laws of refraction mean that being 'off axis' will limit the detail that can be captured.
Si mai zice de color aberation. Autorul insinueaza ca ar fi ceva legat de "lens coating color aberations" si ca refraction + coatingul acesta produce ghosting ? Presupun ca la telefonul mobil nefiind atat de multe lentile in obiectiv, probabil nu este asa pronuntat efectul - insa cu orice obiectiv DSLR am incercat - cum am schimbat unghiul un pic, gata, blurry  - in linkul de mai sus sunt 3 poze puse, una fix perpendicular pe sticla, una la 5 grade si inca una si mai mult.
De circle of confusion am citit mai dedemult, de la F32 in sus sa zicem ca apare, dar e ceva dat de obiectiv / camera (e drept, Canonul meu e unul din cele mai slabe, dat fiind ca are 17Mp in format crop factor prin urmare senzorii sunt foarte inghesuiti) dar cand fotografiez macro incerc sa folografiez la F2.8 ca sa am cel mai subtire DOF (F2.8 e limita obiectivului). Am si un 50mm de F1.4 dar ala din pacate nu poate macro si il folosesc pentru cand pozez acvariul intreg ...
|
 |
|
Lucian, la mine stii cum e : efectul este foarte pregnant la obiectivul macro (100mm) daca am schimbat unghiul si cu 10 grade - apare focus hunting la greu, daca trec pe Live View, totul e blurry - nu pot sa fac focus manual caci nu ma prind nici eu unde e focusul. Nu stiu daca e din cauza ca sunt multe lentile intr-un obiectiv comparativ cu un telefon, dar e drept ca daca folosesc 40mm sau 50mm, efectul nu e atat de puternic.
Am intalnit ici si colo mici incercari de a explica fenomenul (refraction) inclusiv aici: http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Explore/Article/h0ndz3t8/how-to-take-great-photos-at-the-aquarium.html (cauta perpendicular - e o poza acolo care arata diferentele, si pare un obiectiv macro / tele). Cum ziceam, efectul e mai putin pronuntat la 40-50mm decat la 100mm, dar la telefon, nu-l vad aproape deloc. Nu mai tin minte optica  insa e frustrant ca nu pot sa prind un coral care e un pic mai ascuns - daca m-as da cativa cm mai intr-o parte, as putea sa prind ceea ce vreau, dar poza iese blurry. Ei zic acolo de acvarii facute din acrylic, si la un acrylic de 2cm (am vazut un acvariu mare facut cu asa ceva) pana si privind cu ochiul am dificultati sa vad corali "de sus" - insa cred ca acvariile de acasa sunt din sticla tratata (dar totusi sticla) si cu ochiul liber pot vedea clar si in unghiuri mai ciudate, dar nu si cu DSLR-ul.
Cel putin asta am observat ...
|
 |
|
Un reactor am cautat si eu (cu toate ca e overkill pentru nevoile acvariului, deocamdata ruleaza cu un Jbl Taifun P intern).
Insa pentru un extern n-as lua decat Dupla CO2 Reactor S (varianta S, nu simpla) - pentru acvarii de pana la 5000L http://www.dohse-aquaristik.de/en/p/80215/Dupla-COsub2sub-Reactor-S
Nu stiu daca se potriveste la tuburile tale ... insa 
|
 |
|
@kirucd (Dragos) : culorile sunt un pic nenaturale, nisipul e albastru
Iar revendind despre mobile: si eu fac poze cu telefonul mobil din cand in cand - mi se pare ca nu este atat de sensibil la unghiul de fotografiere: daca DSLR-ul il inclin un pic, autofocusul nu mai merge, nu merge decat daca obiectivul este perpendicular pe geam.
Insa cred ca telefoanele mobile ridica automat contrastul cat si saturation ca sa faca poza mai "vivid" si ma cam enerveaza; tot acvariul iese super sharp si da impresia de acvariu plan, fara adancime, o poza "aspra" la privit.
|
 |
|
kirucd wrote:
viulian wrote:Mda. Nu stiu, bacterial bloom suna ciudat totusi  ar trebui sa fie in piatra / nisip de multa vreme.
Cine ar trebui sa fie in piatra/nisip?
Bacteriile care plutesc in apa 
|
 |
|
Eu am plecat de la premiza ca iau ce e cel mai ieftin.
TDS-ul oricum este aproximatie (masori un curent si estimezi o greutate) - il folosesc doar pe post de indicator despre starea membranei (daca se dubleaza valoarea avuta cand osmozorul este nou) atunci e ceva in neregula pe parcurs.
PH metrul, iar, depinde pentru ce il vrei. Daca vrei precizie si sa fie rezistent - etc, atunci merge unul scump, dar altfel, iar, nu am luat ceva. Vreau sa stiu in ce zona este pH-ul (daca e 6 sau 7 sau 8) dar nu ma intereseaza (in cazul meu) daca este 6.4 sau 6.34 ... oricum, si la pH, problema este ca trebuie sa fie si o sonda de masurat temperatura alaturi, daca vrei precizie - pentru ca electrodul da un output diferit daca apa are 20 de grade sau 30 de grade - acelasi lichid. Asa ca il calibrez la 7 si stiu cam pe unde e, asa, orientativ. Daca o sa vreau mai precis, o sa cumpar mai precis (dar trebuie sa suporte calibrare in 3 puncte, sa aibe corectie de temperatura, samd).
Asa ca depinde ceea ce iti doresti - am zis de ce am ales ce am ales 
|
 |
|
Mda. Nu stiu, bacterial bloom suna ciudat totusi  ar trebui sa fie in piatra / nisip de multa vreme.
|
 |
|
DA.
POZE.
|
 |
|
No problemo Alber, nu cred ca am nimerit nici eu - cel din poze pare a avea portocaliu (sau galben) si in partea de sus si punctele de la jumatate inspre coada nu par aliniate in linie.
Deci ... o fi, n-o fi .... nu le am cu killifish. Era gluma aia, ca un acvarist renumit din Paris avea vreo 500 de specii de killifish la el acasa. Intr-un dulap, oua tinute la umiditate constanta.
|
 |
|
Pare a fi un killi - Aphyosemion striatum ?
|
 |
|
|
|