| Message |
|
|
Schita de conectare a doua tuburi fluorscente folosind un singur balast (clasic) o gasiti aici:
http://www.acvariu.ro/coppermine/displayimage.php?album=lastup&cat=10578&pos=2
|
 |
|
|
|
|
 |
|
|
|
Betta splendens este un peste foarte frumos originar din S-E Asiei , unde este cunoscut si apreciat de sute de ani. Sint numiti si Pesti Luptatori datorita fapului ca masculi sint foarte teritoriali si daca sint pusi doi masculi intr-un acvariu se vor lupta pina unul dintre ei moare.
Betta s. face parte din asa numita familie a pestilor cu labirint. Acest labirint este defap un organ care permite pestelui sa respire aer la suprafata apei. Datorita acestei abilitati pesti pot supravietuii in ape cu foarte putin oxigen.
Masculii de Betta s. sint printre cei mai colorati si frumosi pesti din lume. Colorirul lor variaza de la rosu pina la galben, albastru, auriu,verde si combinatii spectaculoase intre aceste culori.Deasemene inotatoarele lor sint alungite creind impresia de voal. Cind un Betta s.se vede intr-o oglinda sau are in fata sa un rival comportamentul lui se schimba creind un spectacol de culoare. Inotatooarele sint extinse, pestele aratindu-si toata splendoarea.
HRANIREA
Betta s. este omnivor, accepta in general orice fel de hrana. Pot fi hraniti cu fulgi, bloodworms, tubi, larve de tintari, larve de libelule, artemia etc. Este bine insa sa i se asigure si ceva vegetale pentru a preveni blocajele intestinale. Se pot folosi fulgi cu spirulina, funze de salata sau spanac oparite.
INGRIJIREA
Ingrijirea acestui peste este relativ usoara, nu este sensibil la conditiile chimice ale apei cum ar fi pH si dH, nu este mofturos in ceea ce priveste mincarea, singura conditie este ca temperatura apei sa fie mai mare. Betta s. se simte bine la temperaturi de 26-28'C, se inmulteste la cca 30'C , multi crescatori insa prefera sa-i tina la temperaturi mai mici deoarece in apa mai rece s-a observat ca pestele traieste mai mult.
COMPATIBILITATE
Chiar daca este considerat un peste comunitar este bine sa fie tinut cu pesti de aceeasi marime, nu impreuna cu pesti care au inotatoare lungi deoarece Betta s. are tendinta de a ciupi si nu se tin doi masculi in acelasi acvariu. Deasemenea, pestii mai agresivi pot ataca inotatoarele fragile ale acestul peste.
SEXAREA
Masculul Betta splendens: in primul rind inotatoarele masculul cresc foarte lungi, sint mai lungi decit cele ale femelelor si mai mari in general iar coloritul lor este mai aprins. Comportamentul masculilor este mai agresiv fata de aceeasi specie dar si fata de alti locatari ai acvariului, deseori ciupind inotatoarele altor pesti chia omorind pesti mai mici decit ei.
Femelele de Betta splendens: au inotatoarele mult mai mici decit cele ale masculilor. Marimea inotatoarelor poate fi diferita de la o femela la alta dar miciodata de aceeasi lungime cu cele ale masculilor.
O alta diferenta ar fi ca femelele dezvolta asa numitul "ovipositor" care este defapt un punct alb pe burta intre inotatoare, acest punct alb este locul pe unde femela elimina icrele in momentul reproducerii.
Femelele acestei specii prezinta dungi orizontale cind sunt supuse unui stress intens, cind sunt insa in perioada de reproducere si daca un mascul se afla in apropiere pe corpul femelelor apar dungi verticale.
INMULTIREA
Inainte de inmultire este bine ca Betta s., atit masculul cit si femela, sa fie bine hraniti iar apa sa fie foarte curata. Este de preferat ca cca 2 saptamini perechea de Betta pe care vreti sa o puneti la inmultit sa aiba mincare de buna calitate, tubi si in general mincarea vie este preferata de catre acesti pesti, artemia, larve de tintari , larve de libelule si fulgi
vitaminizati, aceste feluri de mincare sint foarte hranitoare si fac ca pesti sa fie predispusi la imperechere.
Un Betta s. matur si sanatos este intotdeauna gata de imperechere. Femela poate fi identificata dupa burta umflata si ovipositor-ul care este mai evident si incepe sa semene cu un tub mic.
Acvariul in care vreti sa puneti pesti la reprodus trebuie si el amenajat. Este bine ca acvariul sa nu fie foarte mic (1-3l), cel mai des se foloseste un acvariu de 20-30L, filtru nu este neaparat necesar, temperatura apei trebuie sa fie de 28-30'C si foarte important este sa aveti plante de suprafata sau ceva care sa pluteasca pentru ca masculul sa aiba de ce
sa-si "ancoreze" cuibul de spuma.
Dupa ce totul este gata, masculul este introdus in noua lui casa. Se lasa citeva ore pentru ca masculul sa se linisteasca si sa inceapa sa lucreze la cuib. Dupa aceea femela intr-o punga cu putina apa este introdusa in acvariul in care masculul a inceput contruirea cuibului. Acest lucru face ca amindoi parteneri sa fie interesati de reproducere iar masculul foarte
interesat de femela va termina cuibul in scurt timp. Este important ca acvariul de reproducere sa aiba capac pentru a se pastra o temperatura constanta si la suprafata apei.
Odata ce femela este eliberata, reproducerea incepe.
Masculul v-a "imbratisa" femela care elibereaza citeva oua, intre 5-30+, depinde de femela. Masculul fertilizeaza ouale, le aduna unul cite unul si le duce un cuib, in acest moment, femela ramine plutind la suprafata pentru putin timp dupa care incepe si ea sa caute oua pe fundul acvariului . Citeodata se intimpla ca ea sa manince ouale sau, din contra, sa ajute masculul cu plasarea acestora in cuib. Citeodata, mai ales daca este incepator si masculul va minca din oua dar in timp v-a realiza ce se intimpla si va incepe sa le duca in cuibul de spuma. Aceasta operatiune are loc de citeva sute de ori pina in momentul in care femela a eliberat toate ouale. Masculul va incerca sa o tina cit mai departe de cuib,acesta este cel mai bun moment pentru a scoate femela din acvariu si sa lasam masculul sa aiba grija de restul. El va readuce inapoi in cuib ouale care cad pe fundul acvariului si le va pazi tot timpul.
Viitorul tata ramine in acvariu timp de 1-3 zile de la reproducere, in acest timp nu trebuie sa-l hraniti, oricum nu va da nici o atentie mincarii. Ouale eclozeaza in 24-36 de ore. Odata eclozate ouale, masculul mai poate fi lasat 1-3 zile in acelasi bazin pentru a avea grija de alevini. Citeodata se intimpla ca alevinii sa cada din cuib, masculul ii va aduce inapoi. El v-a continua sa-i ridice de pe fundul acvariului pina ce alevinii vor putea sa inoate singuri.
Daca observati ca masculul nu poate face fata si sint prea multi alevini la cazuti din cuib, puteti, foarte usor, sa scoateti din apa din acvariu. In acest fel, distanta dintre cuib si alevini va fi mult mai mica si atunci masculul pute face totul mai repede si mai bine.
Daca el incepe sa manince alevinii, indepartati-l imediat si lasati nivelul apei foarte mic, de cca 5 cm. Indepartarea lui insa poate fi fatala alevinilor care fara el sint practic neajutorati.
Odata ce puii au inceput sa inoate, tatal poate fii indepartat.
INGRIJIREA PUIETULUI
Hranirea: puii ar trebuii hraniti de mai multe ori pe zi , dar nu in exces. La inceput se pot folosi infuzori, microviermi , artemia, hrana indeajuns de mica pentru ca puii sa o poata inghiti. Progresiv, odata cu cresterea lor hrana se poate diversifica, daphnia, tubi tocati, fulgi, larve de tintari etc. O parte din apa trebuie schimbata periodic iar acvariul puietului este bine sa fie tinut foarte curat pentru a nu avea surprize neplacute.
Creditul pentru cele de mai sus revine Violetei Gheletca care este autoarea articolului.
Ca recomandare personala... dupa ce puietul inoata activ (la orizontala) tineti acvariul acoperit deoarece aerul din incaperi poate fi sensibil mai rece decat temperatura apei din bazin si asta dauneaza perioadei in care puietul isi dezvolta aparatul labirintic de respiratie.
Nu uitati ca inainte de a ii pune la inmultit e bine sa incepeti o cultura de micro care sa fie "pe rod" atunci cand puietul incepe sa se haraneasca.[/i]
|
 |
|
|
...intrucat asa sunt tinuti de studentii de la MEDICINA VETERINARA! Iar ei au insistat ca asa trebuie tinuti!
Asa le place studentilor... la inghesuiala ;) . Iar dansii sunt doar studenti... nu profi ori doctori. Si au de studiat tot regnul animal de interes pentru "umanitate". Cauta ceva despre habitatul natural al speciei Betta splendens! Ai sa vezi acolo ca desi provin din ape mici si maloase in nici un caz nu e vorba de 720ml de apa. Intradevar, in crescatorii, pentru selectii si din motive de spatiu (trebuiesc crescuti sute de masculi) sunt tinuti in borcane de 2-4 litri. Iti recomand un site user friendly care se ocupa numai de Betta s. : www.bettatalk.com
...ca este preferabil sa existe intr-un acvariu 1 sau mai mult de 3 femele...pentru ca se stabileste o ierarhie...e adevarat?
Nu este preferabil ci doar posibil. Daca sunt din aceiasi generatie si daca au crescut impreuna e posibil sa se tolereze. Dar cum zicea si Dolly e bine ca bazinul sa fie plantat. Si suficient de mare. Daca sunt mai mult de 2 pare sa fie mai bine pentru ca nu-i in permanenta un conflict intre aceleasi 2 exemplare.
...mama betta ...nu mai stie sa duca puii inapoi in cuib...si ei cad pe acolo...iar ea nu mai face bule de saliva...ce sa fac...sa-l readuc pe el?
Stiu ca nu vrei sa auzi asta... dar imi pare tardiv. Poti avea surpriza ca masculul epuizat sa caute sa manance alevinii. Cate ore au trecut de la imperechere/depunere? Cand au inceput sa eclozeze icrele?
E posibil ca parte din pui sa scape... ce coloana de apa ai? Daca e prea mare incearca sa o reduci scotand-o cu un furtun din acela subtire folosit la linia de aer.
Toti invatam din greseli. Mai degraba dintr-ale noastre decat ale altora. Data viitoare cu siguranta vei avea rezultate mai bune. Apropos? La ce le dai sa manance te-ai gandit?
|
 |
|
|
Pe forumul vechi (RIP) pusesem un topic denumit (undeva prin aug.-sept. 2004): Comportament deviant la Betta splendens.
Pe scurt: Era vorba de o femela de Betta s. (cambodian) care a construit cuib si a eliberat spontan icre pe care le-a ingrijit.
Din pacate, la vremea respectiva nu aveam o camera digitala la indemana in permanenta.
Revenind, greseala a fost a ta pentru ca trebuia sa te documentezi si sa scoti femela din bazin. Masculul are mare grija de icre si timp de 2-3 zile (si nopti!) nu face altceva decat sa pazeasca cuibul si sa redepuna icrele cazute in el. (Se recomanda chiar sa ramana aprinsa o sursa slaba de lumina pe timpul noptii.)
Nu s-au batut pe rolul de baby-sitter ci a s-a refcut in timp ce el a ostenit  .
Nu trebuie sa lasi un adult in bazin dupa ce puii au eclozat si incep sa inoate activ (la orizontala) pentru ca vei ramane fara ei.
Nu exagera cu hrana si fa schimburi mici de apa zilnic (aspirand hrana cazuta pe fund si eventualii pui morti).
Mentine bazinul acoperit (puii isi formeaza aparatul labirintic dar pentru asta aerul de deasupra bazinului trebuie sa fie umed si la aceiasi temperatura).
Nu folosi un filtru puternic (de obicei unul cu burete dat la debit minim de aer e suficient pentru inceput).
La ultima intrebare, care imi pare o stupizenie/ineptie nu iti raspund (desi o falsa justificare exista). Dupa imperechere e indicat ca atat femela cat si masculul (in cazul tau) sa ii pui in bazine in care adaugi putin albastru de metil si/sau sare. Asta pentru ca ajuta la vindecarea mai rapida a ranilor. Acu' ca am  as adauga si putin Fishtamin.
P.S. Superba semnatura ta.
P.P.S. Pune mana si documenteaza-te cu privire la Betta s. ca ai de unde.
|
 |
|
|
Masculii de Betta splendens construiesc cuib chiar si in lipsa unei femele. In general asta indica faptul ca se simt bine (Imi pare rau ca trebuie sa te contrazic Dalles  ). Evident ca acest cuib nu este la fel de mare si de bogat ca si cel construit in prezenta stimulului. Daca apa este curata, temperatura suficient de ridicata si mai ales daca pestele nu este stress-at va construi cu siguranta cuib.
In ceea ce priveste comportamentul deviant... s-au vazut cazuri in care chiar si femela, fara vreun mascul in bazin sa construiasca cuib, sa elibereze spontan icre pe care sa le depuna in cuib si sa le pazeasca (pana cand evident, acestea au "mucegait"). Imi pare rau ca n-am avut descendenti de la acea femela.
Referinte privind masculii de Betta s. care construiesc cuib in absenta femelei (pentru cine nu ma crede pe cuvant ;) ):
http://www.bettatalk.com/answer10.htm
http://www.bettatalk.com/basic_care.htm
@Val: Chiar asa ? ;)
|
 |
|
|
bobo250969 wrote:astept o comanda ferma de tuburi philips tld90 de Lux Pro 36w/965-155 ron
tld 30w / 89 aquarelle -210ron
tld 36w /89 aquarelle-195 ron
in 15 zile poate fi onorata comanda 
Asta-i pretul unitar? 
|
 |
|
|
Culturile de bacterii denitrificatoare sunt de obicei fixate pe obiectele din bazin si nu libere in apa.... de aceea este posibil ca transferul de apa sa nu duca la rezultatele scontate. Daca mai ai si paraziti/boli (despre care s-ar putea sa nu stii in clipa asta) efectul va fi pe dos... crezand ca ai grabit ciclarea sa introduci mai repede pestii care datorita stressului creat de crestrea concentratiei de amoniac si nitriti sa ajunga sa se imbolnaveasca taman de bolile pe care le-ai transferat o data cu apa din cel vechi (si in care situatia e sub control datorita faptului ca pestii au resursele necesare pt. a nu se imbolnavi).
Nu degeaba se recomanda sa folosim instrumentar diferit pentru fiecare bazin
Mai bine folosesti un produs dedicat precum Bactozyme (Tetra), Nitrivec (Sera)-diferite ca mod de actiune ( si parca mai era in magazinul online un produs Bio Digest, se pare chiar superior astora doua).
Evident, mai ramane si metoda rabdarii... ;)
|
 |
|
|
guleag wrote:...
cand am intrebat sistemul de functionare au dat din umeri si au zis sa revin ca se intereseaza :-)
am revenit si au zis ca nu e cine stie ce dar e o solutie ieftina si randament cam slab..
direct si cinstit..
Te-au citit! ;) Si-au dat seama ca nu le merge  . Si ca sa nu se lege la cap te-au servit cu ce vroiai sa auzi  .
Eu nu as lua-o chiar asa...
1. Exista solutii/modalitati verificate, de de succes pentru "imbogatirea" cu CO2 a apei.
2. Exista solutii/modalitati mai ieftine de "imbogatire" cu CO2 a apei.
3. Orice solutie tehnologica este la inceput scumpa si se ieftineste pe masura penetrarii pe piata. Deasemenea, orice solutie tehnologica este perfectibila iar randamentul si implicit rezultatele obtinute prin folosirea ei pot fi imbunatatite (ganditi-va la solutiile de iluminat pornind de la becul cu incandescenta al lui Edison si trecand prin tuburile fluorescente, HQI si ajungand la LED-uri-care costau demult, odata, cam cat 20 de franzele).
Ca un corolar... pe banii mei imi permit sa fiu sceptic si inca... sa nu las pe altii sa faca experimente cu ei ;) .
|
 |
|
|
Este problema daca am unul singur mai puternic sau trebuie sa fac cumva sa pun ma multe neoane.
Pai depinde ce intelegi tu prin "mai puternic".
Daca acvariul tau are fix 60cm lungime inseamna ca acolo n-ai nici macar un tub fluorescent de 18W-20W decat daca e pus in diagonala  pentru ca ele au fix 60cm si inca minim 3-4cm iti trebuie pentru soclurile tubului.
Deci... la o putere electrica data de 18W, "mai puternic" se poate referi doar la fluxul emis (lumeni). Ideea e ca si lungimea de unda sau altfel spus temperatura de culoare are importanta... si apoi ajungem la CRI iar mai departe la PAR (daca tinem la plante)  Adica situatia devine de-a dreptul hilar de complicata fata de modul simplist in care ai pus tu problema.
Asa ca simplu spus... la 90litri (cu l mic ;) ) ai nevoie de minim 45W. Ti-ar mai trebui inca 2 buc. de 18W dar daca nu ai cum sa le montezi in capac ramane solutia folosirii becurilor economice. Si alea nu de la 38.000 ci Philips car au lumina mai galbuie (calda).
Cauta si citeste articolul privind tuburile fluorescente si posturile legate de acest aspect.
|
 |
|
|
Ce parere am putea avea?
Scumpa tehnologia si neverificata... (n-ai vrea sa stii parerea mea spusa pe shleau ;) ).
Daca ai bani si te gandesti serios la acvaristica mergi pe varianta: butelie, reductor de presiune si pH-controller.
Daca stai putin mai "subtzire" mergi pe reactor si indicator "permanent" cumparat iar CO2-ul din butelie sau din "bomba".
Daca ai chef de experimente si tii mai mult la plante decat la pesti te bazezi pe "bomba noastra cea de toate zilele".
Revenind acum... vezi ca s-a mai discutat (nimic nou sub soare)... Leo chiar "s-a jucat" cu ceva manufacturat iar eu am luat niste "carbuni" da' n-am ajuns sa pun in practica ideea (deh, cate proiecte am inceput si cate le-am terminat e alta poveste).
Un topic il gasesti aici: http://www.acvariu.ro/forum/viewtopic.php?t=2468
(vezi link-ul dat in acest topic)
Un singur lucru as dori sa observ... autorul/vanzatorul scrie:
Ever dream of creating a plant tank like the TAKASHI AMANO?
Ma intreb daca Amano stie despre si sustine acest produs minune. I rest my case ;).
|
 |
|
|
Ce sanitari sa pun? As vrea cea mai mica specie.
Dintre cei pe care ii gasesti la noi:
Corydoras panda max. 3.8cm (desi nu cred ca-i sa vezi la dimensiunea asta)
Corydoras trilineatus max. 5cm,
Corydoras julli max. 6cm
Despre boli... cauta in sectiunea destinata a forumului. Sunt mai multe articole scrise de Leo: http://www.acvariu.ro/forum/viewtopic.php?t=427
|
 |
|
|
Am inteles exact pe dos  . La poze ma uitasem da' n-am putut sa ma dumiresc. In conditiile date acu' cred ca e mai bine sa-l refaci!!!
|
 |
|
|
@gicu_d:
Atentie mare la ce si cum scrii!!!
Atentie mare la sfaturile care ti se dau!!!
Ai pornit cu stangul si in acvaristica si pe forumul asta. La urmatorul post scris cu picioarele si cu ignoranta totala fata de efortul membrilor de a te ajuta vei lua si :ycard: si :redcard:.
Pot sa-ti spun ca cel mai tare deranjeaza atitudinea pe care o ai fata de pesti, adica:
probleme gata nu mai am
... ca mi-au murit... 
|
 |
|
|
Mai toti iti vor spune sa il refaci. Si asa e normal si corect. Faptul ca nu a curs 3 zile nu inseamna ca va tine.
Oricum, nu ai precizat daca este ciobita laterala sau fata (din imagine inteleg ca e vorba de o fata). Deasemenea, n-ai precizat la ce inaltime fata de fund e ciobitura (tot din imagine cred ca e destul de sus ca doar n-ai pus termometrul jos).
Latimea ciobiturii (fulgului) inteleg ca ar fi de vreo 15-18mm. Profunzimea e imposibil de estimat din imagini...
Poti incerca sa-l carpesti daca nu te deranjeaza aspectul. Il golesti pana sub ciobitura, cureti cu grija (degresezi) si lipesti cu silicon o fasie de sticla de minim 5-6 ori inaltimea ciobiturii.
Dar nici eu nu-s expert  si evident ca reparatia o faci pe riscul tau. Insa ai vrut o parere... Bafta!
|
 |
|
|
|
Pelicula poate fi formata de praf daca acvariul nu acoperit sau de natura bacteriana. Poti directiona jetul filtrului astfel incat sa agite mai bine suprafata apei (si cu ocazia asta ai si o oxigenare mai buna). Deasemenea, poti incerca indepartarea mecanica a peliculei (cu o hartie de ziar).
Schimburile regulate de apa nu exclud prezenta parazitilor.
|
 |
|
|
|
Nu suna a telenovela... pentru ca Betta splendens nu se demit la asa ceva ;).
E normal ca uneori femelele de Betta s. sa se fugareasca una pe cealalta. Mai ales acum, ca au ramas fara "sef". Daca bazinul e suficient de mare si daca e bine plantat nu vor pati nimic (eventual se vor sifona putin). Un factor poate fi si varsta lor si daca au crescut impreuna sau nu in acest bazin.
Masculul ar trebui sa se puna pe construit imediat (daca se simte bine, daca sunt conditii propice, daca nu e prea batran si daca provine dintr-o "familie" sanatoasa gentic).
In rest... nu conteaza ca ai inceput un topic nou dar citeste cu atentie ce s-a scris deja... ca doar inteleptul stie sa si asculte iar prostul sa vorbeasca doar (apropos de semnaturile tale ;) )
|
 |
|
|
|
Temporizatorul e o priza programabila. Exista 2 versiuni, electromecanica si electronica. Cele electromecanice incep de pe la 9RON (Selgross) si ajung la circa 40RON (electronica). S-a scris (prea) mult pe forum despre acest subiect. Cauta si vei gasi sau... cumapara-ti una si te lamuresti (daca nu, s-o gasi cineva sa te ajute s-o programezi).
|
 |
|
|
un minicompresor auto
Dar are oare un regim de functionare permanent? Sau ceva de genul: 5 min functionare 35 min pauza? Si ce sa faci cu atata debit de aer? Dar poate fi si asta o solutie...
|
 |
|
|
Exista pompe de aer alimentate de la baterii dar nu la 12V. Nu retin exact marca (Hagen???) dar incearca la un Zoocenter (in Timisoara erau). Mie imi par insa niste jucarii... mai bine confectionezi sau cumperi un convertizor DC-AC si poti folosi pompa preferata (ca sa nu mai vorbim de faptul ca de la convertizor mai poti alimenta si alte chestii (TV, laptop etc).
http://www.hagen.com/uk/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=102&PROD_ID=01007900030101
|
 |
|
|