| Message |
|
|
Luna trecuta am facut si eu un upgrade de la Dennerle 2l la "Ursus" 10 l (am vazut ca ai butelia de la firma "Tuborg") ca cea de 2 litiri la 3 x 180 l + 1 x 110 l fiecare cu ph controller si la apa dura din Ploiesti mi s-a parut nitel "subdimensionata". Si pentru ca saptamina asta am avut surpriza sa gasesc butelia de 10 l goala cand am schimbat-o cu cea de rezerva de 2 l am luat la verificat cu apa si sapun traseul (o "magistrala" de tub 4/6 pentru aer comprimat cu derivatii de tub siliconat catre fiecare electrovalva-robinet reglaj fin-valva unisens-numarator de bule - valva unisens - reactor) si am gasit un por pe valva unisens de dupa reductorul de presiune (Dennerle, dar am luat-o de ocazie anul trecut din Germania - probabil de aia a si vandut neamtul toata instalatia).
Concluzia mea e ca dupa achizitionarea de ocazie a unor componente de presiune (butelie, reductor, valva unisens, robinet reglaj fin) ar fi bine de facut un control fie la statia de umplere fie cu apa si sapun, dupa caz. Mai ales daca ai acvariul in dormitor sau in apropiere, ca am auzit ca CO2 in cantitati semnificative nu face bine la sanatate  .
|
 |
|
|
|
ai PM
|
 |
|
|
|
ai PM
|
 |
|
|
|
Mai sigur iei de la Hornbach o fiola de JBL Filterstart (e cam 8-9 lei) si o torni peste buretele din filtrul tau. O fiola poate fi cam mult, e pentru maxim 3 l material filtrant, cred ca poti sa pui mai putin, 1/3 sau 1/2 si pastrezi restul pentru mai tarziu, la nevoie.
Iar cu storsul buretelui..e mai complicat, pina vine "cineva" cu buretele sunt mari sanse sa moara bacteriile din acel burete, si concentratia de bacterii in JBL Filterstart e mai mare decat in "zeama" de burete.
|
 |
|
|
|
ai PM
|
 |
|
|
|
Ai pus o intrebare prea generala si de aceea nu ai primit un raspuns imediat. In general depinde de directia fluxului de apa si de filtrarea mecanica pe care o ai.
Dupa cum s-a exprimat un mai vechi membru, "canistra nu e pubela acvariului". In canistra e de preferat sa pui accentul pe o filtrare biologica, iar cea mecanica sa o faci chiar in acvariu (fie cu un filtru intern - asa numitul filtru rapid - si/sau cu bureti filtranti la intrarea in filtrul canistra - ceva de genul asta are si Eheim, un prefiltru). Eu pun la intrarea filtrelor bureti (destul de fini, de la filtre de bureti cu aer).
La Fluval nu prea ai de ales pentru ca seria asta are doua randuri verticale de bureti porozitati diferite. Si din cate tin eu minte directia apei e de jos in sus.
Si mai tin minte ca pe ambalajele de carton de la Fluval ai o schema foarte explicita in care ai numerotate sertarele si ce materiale recomanda ei. Acum acele materiale le poti gasi sau nu - dar nu ai nevoie neaparat de materiale filtrante Hagen, poti sa folosesti cam orice producator. Totul e sa pui materialele intr-o ordine care sa iti asigure un flux lejer de apa si sa minimizezi riscul de colmatare a porilor.
Eu de exemplu am in filtre 3 sertare (cred ca si al Fluval 305 ai tot 3) si in ele am in ordine spartura de lava, inele ceramice poroase gen siporax si in ultimul bile ceramice poroase (un amestec de Eheim si JBL). Pina la urma conteaza ce gasesti si ce pret esti dispus sa platesti . Dar iti recomand sa uiti de inelele sau hexagoanele ceramice Hagen si sa bagi materiale filtrante poroase. Si alte chestii speciale gen carbune activ sau turba sauzeolit - doar daca ai absoluta nevoie. Si carbunele si zeolitul au prostul obicei ca absorb substantele sa zicem toxice...dar asta pina la un moment dat cand se satureaza si apoi incep sa "verse" tot in acvariu. De aceea au o perioada limitata de functionare si dupa asta se arunca sau se reactiveaza. Iti recomand sa mergi pe materiale poroase.
Ideea e - in canistra se umbla cat mai rar. Si nu deranja prea mult coloniile de bacterii de acolo: de exemplu poti sa clatesti foarte bine si sa cureti mecanic buretii filtranti, dar nu clati mai mult de 1 sertar, minimizeaza riscul de a decicla filtrul.
Si inca ceva: randamentul nu se masoara in functie de cat de multa apa trece prin filtru. In afara de cazurile extreme filtrul nu trebuie sa produca o furtuna in acvariu, si filtrarea e mai buna daca viteza apei e mai mica: incearca sa vezi apa ca pe o banda de asmblare si bacteriile ca pe niste muncitori ce prelucreaza piesele de pe banda. Trebuia ca viteza sa nu fie nici prea mica( sa filtrezi totusi destule elemente toxice si bacteriile sa nu moara de foame) dar nu vrei ca elementele nutritive pentru bacterii sa treaca pe linca ele ca intercity printr-o halta. Asa ca foloseste cu incredere si maneta de control a fluxului.
|
 |
|
|
|
Am o galeata de 2.5 l plina cu inele ceramice JBL (mai mari) si Eheim (mai mici) care sunt perfecte pentru ancorarea plantelor.
Firele de Blyxa sunt trecute print-un inel Eheim, iar plantele stem sunt adunate in tufe si trecute prin inele JBL. Deocamdata inelele isi fac treaba, am numai vreo 3 plante care au luat-o spre suprafata.
Si revenind la topic: good +1.
|
 |
|
|
|
Revin cu rezultatele testelor:
referinta apa de la robinet: kH 8-9, gH 15-16
bazin setat acum 1 saptamina: kH 5-6, gH 17-18
bazin setat ieri cu Manado: kH 5-6, gH 15-16
Ce concluzii trag de aici:
- scaderea kH cred ca vine de la aditia de Tetra Torumin (blackwater extract)
- cresterea gH nu este foarte mare, diferenta poate sa fie de la modalitatea de spalare a substratului: bazinul setat saptamina tgrecuta era de la inceputul sacului, deci spalat in 3 ape, cel setat ieri a fost spalat in 5 ape. Nu exclud nici dizolvarea suplimentara in timp a unor saruri.
|
 |
|
|
In ultima saptamina am schimbat si eu setup-ul la acvarii si am trecut pe Manado masiv: 3 x 180 litri si 1 x 112 litri. In acvariile de 180 de litri am pus cate 15 litri de substrat, iar in cel de 112 l doar 10 l substrat. Nu am folosit alt substrat, (desi Aquabasis avea rezultate bune la cresterea plantelor ma deranja in momentul in care doream sa scot o planta cu tot cu radacini).
Am spalat Manado cate 5 litri in galeata de plastic in 3-4-5 ape (cam 3 ape la inceputul sacului de 25 litri si 5 ape la final pentru a scapa de praful fin si de flotanti").
Inca nu am facut teste de pH/gH/kH dar promit sa le fac si sa pun rezultatele pe forum (apa din Ploiesti e un pic cam dura). Plus ceva poze cu acvariile
|
 |
|
|
www.testoase.com in primul rand
in al doilea rand trebuie sa identifici specia. Daca e Trachemys (testoasa de Florida cu tample rosii) trebuie sa stii ca e specie acvatica..deci ai nevoie de un acvariu. Nu mare la inceput, dar testoasa va creste. Coloana de apa minim 1.5 dimensiunea testoasei, volumul de apa minim 35-40..chiar 50 de ori volumul testoasei. La 1 an poate ajunge si de 15 cm dimensiunea...sau mai mult.
Pe linga apa si incalzitor mai are nevoie si de iluminare speciala, cu o componenta "termica" (broastelor le place sa se incalzeasca la plaja) si una de ultraviolete nu pot sintetiza vitamina D fara UV, deci nu pot fixa calciul si asta le afecteaza cresterea).
Hranirea cand sunt mici cu creveti gen Gammarus, mai incolo si cu pesti uscati si vegetale.
|
 |
|
|
|
Daca te intereseaza un Ferplast CO2 Classic second hand folosit 2w luni...ai PM.
|
 |
|
|
|
La acvariul tau merge un JBL CristalProfi E700 - online il gasesti cam in jur de 325 de lei, la Hornbach era parca 280 de lei (modelul urmator E900 a mai scump cu vreo 50 de lei). E silentios si pot sa spun ca dupa 6 luni de exploatare nu curge. In kit vine doar cu bureti si inele ceramice mari, si cum spuneau si ceilalti colegi achizitionarea filtrului e doar jumatate din solutie, trebuie sa ai medii filtrante de calitate (chiar le poti refolsi pe cele din filtrul vechi daca sunt bune).
Poti sa mergi fie pe linia JBL (Micromec sau SintoMec), sau de la EHEIM (Substrat pro) sau Sera (Siporax). La E700 sertarul de jos poti sa il pastrezi cu inele ceramice si sa bagi medii filtrante poroase in sertarul de mijloc dar daca vrei sa umbli la filtru cat mai rar iti recomand sa folosesti si sertarul de jos cu medii poroase, plus un strat subtire de 'vata' filtranta (atentie, nu vata hidrofila de bumbac, o vata sintetica) pentru filtrare fina a apei iar pe intrarea in filtru (pe gratarul de plastic tronconic) pui un burete pentru o prefiltrare (si care e mai usor de curatat saptaminal la schimbul de apa decat sa umbli in canistra).
Cam asta e si configuratia mea: burete filtrant la intrare, inele ceramice poroase gen Siporax in sertarul de jos (dar chinezarie) si bile poroase in sertarul mediu (amestec de Eheim Substrat Pro si ceva similar cu JBL MicroMec) - si asta la un acvariu similar 80x35x40.
|
 |
|
|
|
Eu am facut o instalatie mai simpla: butelie => reductor Dennerle cu reglaj fin => valva unisens Dennerle => ramificatie in T.
Pe fiecare ramura am in continuare: robinet reglaj fin (model in unghi drept) => valva unisens => numarator de bule => valva unisens => difuzor CO2 montat pe furtunul de intrare al filtrului extern (ceva similar cu Dennerle CO2 Micro Perler Special, dar chinezarie Boyu). Valvele unisens de pe ramuri sunt modelul simplu (din plactic transparent)
Nu am PH controller (bag CO2 doar vreo 6 ore pe zi) dar instalatia se poate complica daca vrei asa ceva, trebuie sa bagi o electrovalva pe fiecare ramura (bineinteles ca prima electrovalva de dupa regulatorul de presiune o muti pe o ramura).
De fapt instalatia se poate modifica si adapta pentru mai multe acvarii (cred ca si pe mine ma asteapta un upgrade 'numeric' luna viitoare )
Robineti de reglaj fin, tuburi pneumatice si alte accesorii de genul asta gasiti la firme care se ocupa cu piese de schimb pentru automatizari si instalatii pneumatice (chiar si electrovalve dar s-ar putea sa fie cu un consum ceva mai mare, vreo 3-5 W in loc de 1-2 W cum sunt cele de acvaristica). Iar preturile sunt decente (de exemplu pe 3 robineti de reglaj fin si vreo 2 m de furtun pneumatic 4/6 am dat vreo 100 de lei).
|
 |
|
|
|
Ai PM.
|
 |
|
|
|
1 leu firul...cate fire vrei?
|
 |
|
|
|
Cea mai simpla varianta e sa cumperi un Ferplast CO2 Classic - cam 160 de lei nou la magazin (sau una second-hand, daca vrei am eu una de vanzare mi-am facut upgrade intre timp la o instalatie cu butelie de CO2 pentru ca am setat si un al doilea acvariu).
|
 |
|
|
|
Fluval 105, 150 lei + taxele de transport.
|
 |
|
|
|
Nu stiu cat de eficient este (pentru ca nu am asa ceva) dar la pretul ala (278 de lei parca) nu e o solutie prea ieftina. Un cartus de schimb costa destul de mult (cred ca peste 50 de lei) si ar trebui sa tina intre 2 si 4 luni (2 luni daca ai un acvariu mai mare). Cam scump. Cu ce dai in decurs de 1 an iti iei o instalatie CO2 cu butelie.
|
 |
|
|
|
Am eu o pompa Hagen dar e veche de cativa si nefolosita.
In week-end ma intorc in Ploiesti, da-mi un pm cu datele tale de contact.
|
 |
|
|
Ai nevoie de asa ceva:
http://www.pepika.ro/produse/21-acvaristica/385-echipamente-pentru-acvaristica/223-accesorii-pentru-curatare/4621-razuitor-hagen-cu-baterie.html
E un aspirator / razuitor cu baterii. poti sa il folosesti si la schimbul de apa, constructia modulara contine o mini-pompa (un motor electric cu o turbina la capat) la care se poate atasa fie un furtun pentru sifonare fie un saculet de filtrare. Tubul telescopic (cu lungimea reglabila) se poate folosi ca atare sau se poate atasa un 'clopot' sau un razuitor cu cauciuc.
|
 |
|
|