[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Liv
Forum Index » Profile for Liv » Messages posted by Liv
Message
Au fost pe FB 3-4 care au avut reductoare industriale (ca al tau). 3 au renuntat la ele - cantitatea de Co2 care iese din el e mult prea mare pt. orice scopuri acvaristice. Al 4 -lea a reusit sa ii monteze un reglaj fin pt. acvarii si l-a folosit cu succes.

Am cauta linkurile, dar nu le mai gasesc. Daca pe iesire ai putea sa montezi un reglaj fin pt. acvarii (se gasesc separat) , ar putea fi folosit.
Si eu am probleme cu BBA (de 3 ani). Cind am primit cadoul (de la vara-mea - afacere de familie adica) acvariul era plin de BBA. Pe Anubias, pe decor, pe lemne. Nu am scapat de el. Mai e doar pe furtunul de aer (nu am fost multumit de filtrare si am facut un filtru cu 2 litri de Siporax cu o pompa de aer - pare ca e eficient), pe iesirea din filtrul extern si pe Valisneria ( la care vreau sa renunt - se face mult prea mare pt. acvariul meu de 1 m lungime). De pe plante am reusit sa curat BBA cu spirt (sa traiasca Inaltimea Sa Porcu' pt. sfat) dupa 2 tratamente nu a mai aparut (de cca. 2 ani). Decorul (lemne, ceva de plastic - il pastrez ca se ascund ancistrusii sub el, si nucile de cocos le-am tratat alternat cu apa oxigenata si spirt ) nu a mai facut nici el BBA. Am trecut prin fertilizare de la JBL la EasyLife (am fost nemultunit de amindoua) si am ramas la Masterline. CO2 dintr-o bomba initial , iar acum mai am vreo 5 litri de gaz in butelie (l-am oprit si pe asta). RCS si ancistrusii care ii am se inmultesc de zor fara nici un ajutor din partea mea. Am incercat vreo 3-5 luni sa fac curatenie luna in fiecare saptamina. Al naibii BBA nu avrut sa dea inapoi. De aproape un an nu prea mai am timp decit de intretinerea de baza (la 2 saptamini si hrana zilnica cit mai variata) si parca totul merge mult mai bine. Incerc de citeva luni bune sa obtin GDA (hrana pt. creveti si ancistrusi) fara succes (si Silviu Man incearca sa obtina apa verde deliberat - tot fara succes). In plus am sarit de la 25 de lumeni/litru la aproape 5 cu marirea timpului de iluminat.

Parca nu am ajuns la nici o concluzie. Cu cit intervin mai putin in tot ecosistemul format, parca e mai bine.

Tot incerc de 2 ani sa adun destule materiale sa fac ceva mai bine controlat si nu sint in momentul de fata convins ca as face bine.
Nu exista si nici nu vor exista 2 acvarii identice. Din momentul in care ai inceput plantarea sau ai adaogat animalele acvariile vor fi diferite.

Nu am renuntat la aditii - doar le-am redus pina la un nivel la care plantele cresc intr-un ritm acceptabil (chiar si asa tot mai tai o jumatate de galeata de plante lunar). Inca mai am solutii NPK separate care nu le mai folosesc. Si am reusit sa pierd Alternanthera fara sa imi dau seama exact de motiv - bine, nici numai am prea mult timp. Eu cel putin in momentul de fata am ajuns la un echilibru. Adica ingredientele le am, dar consider ca in acest moment nu sint necesare in cantitati mai mari, deoarece ritmul de crestere al plantelor "depaseste" capacitatea mea de reactie, iar animalele se inmultesc linistite fara nici o interventie din partea mea. Lipsa de timp ma omoara.

Nu reusesc sa vad mari diferente intre apa din Drumul Taberei si Pantelimon - conform cu buletinele Apanova.

@niqn10 - vezi ca procesul de fotosinteza e mult mai complicat. Si exista pe aici un lucru ciudat - hemoglobina umana seamana foarte mult cu clorofila. Iar daca am inteles destul de bine biochimia si noi si plantele folosim transformarea energetica a ATP-ADP.

@Nicknicu - adica nu exista vreo solutie exacta la ce poti sa folosesti. Schimbi un singur parametru (Co2, lumina, fertilizare, ...) si vezi cum evolueaza plantele in urmatoarele 2-3 luni. Doar ca situatia evolueaza in timp. Cantitatea de plante creste (creste consumul de NO3 si dau mai mult oxigen), animalele se inmultesc (deci mai multa hrana si mai multe dejectii). Nu exista o solutie indentica la problema si doar tu esti cel care va hotari ce trebuie sa faca. Iar acvariul tau arata bine, deci nu vad motivlee pentru care ai vrea sa schimbi ceva - doar daca nu te-ai plictisit de el.
Nu sint convins de nici unul din argumentele celor 2 tabere referitoare la programul lumina/CO2/pH (cu/fara pauza de iluminat, intreruperea Co2 sau nu, controlul pHului sau nu).

Plantele au evoluat de prea mult timp si s-au adaptat conditiilor naturale. Lumina medie in jur de 12 ore pe zi (pina imi fac un controler eu sint de 2 ani pe un program de 13 ore/zi iluminat mediu spre puternic - cca. 45lumeni/litru - mult sub iluminatul mediu dat de soare), CO2-ul e stabil pe timpi de zeci de ani - fara variatii zi/noapte, iar pH-ul in natura nu variaza prea mult cu exceptia perioadelor ploioase/secetoase.

Totusi eu am doar plante usoare si aproape am renuntat la fertilizare si complet la CO2 (sint de un an la 1/10 din cantitatile recomandate din Masterline si fara CO2), iar plantele tot cresc ca nebunele in substrat inert (pietris simplu de 2-4 mm).
Plantele acvatice nu folosesc direct CO2 gazos. Intii se dixolva in apa si formeaza un acid. Care scade pHul.
Cred ca am vazut becuri auto cu soclurile din poze. Oricum nu alimentatorul e problema - se gasesc la diverse tensiuni si puteri, iar in cel mai rau caz se face unul.

Prinderea becului in soclu e problema. Poti pune o poza sau descrie ce e in interiorul locasului unde intra becul. Ar trebui sa fie acolo un reflector (cu o oglinda) si un sistem optic. Asta inseamna ca filamentul becului e centrat pe axa optica.
Ajuta la stabilizarea pH-ului. Introducerea CO2 scade pH-ul. Oprirea si pornirea CO2 duce la variatii de pH.
Cica are un bec de 21W la 12V. Practic daca ai becul care se potriveste pe dulia din poza a 2-a se poate gasi fara probleme un alimentator de 12V si 2A.

Cica foloseste becuri cu montura GY6.35 adica ar fi cam asa ceva (dar de maxim 35W):

https://www.emag.ro/bec-eco-halogen-lumina-calda-2700k-35w-770lm-tip-capsula-gy6-35-2000-h-functionare-garantie-2-ani-emos-ze0602a/pd/D14J70BBM/

Puterea maxima e limitata de spatiul limitat pt. racirea becului.
Ca sa ramina si un raspuns - ai gasit ceva ce te satisface?
Vrea sa spuna ca vrem sa vedem si continuarea de anul asta.
Eu ma bucur ca ai readus la suprafata un topic interesant.
Credeam ca citisem destul pe tema eventualelor probleme cu buteliile de CO2, dar pe asta l-am ratat.

Daca afli ce au probleme au avut altii, afli cum au fost rezolvate si ce sa eviti pe viitor.
Ok - pe astea le-am ratat. Ma apuc de citit. Preventiv - ca eu nu am nici o problema cu RCS.
Vezi ca sint mai multe semnalari ca tratamentele cu apa oxigenata si glutaradehida duc la decese la creveti mai ales cind sint supradozate.

Ambele ataca proteinele de toate tipurile si asta e motivul pt. care au efect antibacterian, antifungicid si antialge foarte puternic. Pur si simplu distrug organismele simple. Si clorul e un oxidant puternic. Ca de obicei cantitatea folosita determina toxicitatea - nu numai la clor.

Macar fa tratamentul doar la 5-6 creveti intr-un alt recipient de sticla si vezi ce se intimpla. Si poate ar fi mai bine sa incepi cu 0,5ml/litru (jumate din doza), iar schimbul de apa de 50% sa il faci dupa citeva zeci de minute, nu dupa 5 zile.
Ceea ce am scris ramine valabil, dar avind in vedere conditiile impuse de contabilul sef si sefa casei devin cit de cit acceptabile.

Poti sa improvizezi f. usor un filtru bolborositor. Cauti o bucata de teava de PVC de 8-13mm (se poate taia f. usor cu un cutter la lungimea care va trebui) si un burete mai fin (de 30-60 dpi cred - se gasesc prin magazinele de acvaristica sau pe la fabricantii de saltele). Nu sint sigur ce inseamna dpi in acvaristica - la ochiometru sa aiba gaurile mai mici de 0,3-0,5 mm. Buretele poti sa il tai cu un cutter sau cu un cutit incalzit pe aragaz - dar vezi ca pute urit de tot - chiar si pentru nasul meu insensibil.

In teava de PVC dai o gaura la unul din capete prin care treci furtunul de aer (poti sa pui si o piatra de aer la capatul asta, dar nu prea e nevoie de ea). Evident iti trebuie si o pompa se aer. Buretele trebuie sa il gauresti pina la 0,5-1cm de partea care va sta pe substrat. Cu un cui incalzit pe aragaz (vezi ca se "topeste" f. usor) tinut intr-un cleste - iar o sa puta ca la balamuc. Bagi teava de pvc cu capatul cu furtunul de aer in gaura din burete cam la 1/2-2/3 din inaltimea buretelui (ai putea pune niste minisiporax in gaura din burete ca sa maresti eficienta filtrului).

Capatul de sus al tevii de pvc trebuie sa fie putin sub nivelul apei (5-10mm).

Ansamblul burete+ teava + furtun de aer o sa devina mai usor decit apa cind o sa dai drumul la pompa de aer. Trebuie sa adaogi ceva ca sa devina mai greu. Poti sa lipesti citeva pietre de riu cu superglue in partea de jos a buretelui (spre substrat). Sa nu folosesti plumb in loc de pietre - cel mult inox, daca gasesti.

Ai putea sa ascunzi totul in lemnul care il ai - pe care e mossul acum (e de munca sa stii). Scobesti interiorul lemnului (cu burghie si freze) pina faci loc pt. burete. Dai o gaura verticala (unde e mossul din pozele tale ) ca sa intre teava de PVC si furtunul.

Un filtru bolborositor e ieftin - doar ca e mare si arat urit. Tot ce arata bine si e ascuns costa destul de mult - ca timp sau bani.

Pt. sceptici: folosesc exact metoda descrisa mai sus usor modificata - ca filtru de curatat substratul - de aproape 3 ani (teava de pvc e mult mai lunga ca sa ajung la substrat cu un saculet de filtrare la iesirea apei). E mult mai eficienta decit marea majoritate a filtrelor de curatare.

@Berea : sefa nu stie cit am cheltuit de fapt pe ustensile si aparatura - a aflat cam de 1/10. Oricum e extraordinar de interesata de cite ori apar pui. Cind am vazut primii pui de RCS (in urma cu cca. 3 ani) a trebuit sa ii cumpar o lupa si o lanterna ca sa ii vada mai bine si sa ii numere. Sint la a 4-a generatie de ancistrus sp. - are o placere deosebita sa ii contorizeze de 2-3 ori pe saptamina. Cu toate ca bombane la 2-3 zile ca nu prea are loc de acvariu.
Beta nu se simte bine in ceva rotund.

Pune-l intr-un acvariu de 15-20 litri cu un fitru hang-on - se gasesc o multime de modele.
@ Niqn10 - Explicatiile erau pt. Synergy. Metoda ciclarii separate a filtrului e folosita la "dry start". Am gasit-o pe alte forumuri, inca nu am aflat daca a fost folosita in Romania.

@Synergy - daca stai bine cu lucrul manual - ferastraie, bormasina, surubelnite, etc - ia in considerarea ca poti construi singur capacul si sistemul de iluminat. Trebuie sa faci o schita a ceea ce vrei sa faci, calculezi materialele necesare, iar restul e placerea ta. Daca ai destula rabdare la finisaje o sa iasa la fel de bine ca alea cumparate la un pret mult mai mic. Si vezi ca sint destul de multi care construiesc capace de acvarii, inclusiv cu sisteme de iluminat.
niqn10 wrote:permite-mi sa pun la indoiala aspectul practic, si anume folosirea unei galeti (de 10 litri, ca de obicei atata au) pentru ciclarea unui filtru cu un debit de 1400 de litri pe ora...

posibil sa fie practic in cazul unor filtre mai mici.



Permite-mi - te rog - sa pun la indoiala faptul ca ai inteles cum functioneaza ciclul azotului (o sa continui aici deoarece prezinta interes pt. un incepator). Bacteriile care fac transformarea NH2/NH3=>NO2=>NO3 le cam doare in cot de cantitatea de apa in care sint sau cantitatea de apa care circula. Le trebuie O2, carbon (dintr-o sursa biologica - inclusiv alcool), azot, macroelemente si microelemente (vezi fertilizarea macro+micro). Se ataseaza pe orice suprafata fixa - sticla, nisip, pietris, plastic, material filtrant. Cu cit suprafata de material e mai mare poti sa ai mai multe bacterii, dar intervine faptul ca bacteriile au o anumita dimensiune (cred ca de ordinul micronilor). Materialele filtrante au suprafete defasurate foarte mari pe litru (sute de metri patrati pt. Siporax sau Matrix - ca exemplu). Dar mai intervine si marimea porilor din materialele filtrante - daca sint prea mici nu au loc bacteriile in pori sau porii se blocheaza cu resturi. De aici rezulta si discutia foarte lunga si nerezolvata care material filtrant e mai bun - din experienta altora ar fi Matrix. Revenind la cantitatea de apa in care sint bacteriile sint filtre prin care apa curge lent si cam atit (cauta trickle filter ca sa intelegi). Apa curge incet prin materialul filtrant (citeva picaturi pe secunda/cm patrat si cam atit). Adica sint umede, dar viteza apei e mica. Si fac nitrificare. De ce? Fiindca au oxigen din aer. In prezenta oxigenului vor "arde" amoniu, amoniac si nitriti pina la NO3 (care va fi eliminat la schimbul de apa). Au nevoie si de prezenta apei ca sa faca asta. Nu conteaza viteza cu care circula apa. Pt. nitrificare (oxidarea azotului) e esentiala prezenta oxigenului intr-un material umed.

Daca pui un filtru (de cit vrei tu - ca viteza in litri pe ora) sa circule apa dintr-un recipient de 1 litru sau de 1000 de litri bacteriile nitrificatoare se vor dezvolta daca au oxigen si ceva de mincare (o bucatica de carne, un crevete, mincare pt. pesti, ...). Cantitatea de apa nu conteaza cit timp materialul filtrant e umed.

Din nefericire bacteriile de care vorbim nu reactioneaza instataneu la cantitatile de hrana si oxigen care le au la dispozitie, au nevoie de un timp de ordinul orelor ca sa creasca si sa se inmulteasca - de unde rezulta si sfatul sa adaogi doar citiva pesti si sa mai astepti 2-3 saptamini ca sa pui alte animale.

Urmatorul pas la filtrare ar fi denitrificarea - transformarea NO3+H=>H2O+N2 (descrierea reactiilor chimice e extrem de simplificata). Poate fi realizata doar in absenta oxigenului si e complicat de facut asa ceva.
Intr-o galeata prin care filtrul circula apa. E de ajuns. Ciclarea presupune dezvoltarea bacteriilor pe mediile de filtrare care au de obicei o suprafata mult mai mare decit cea a substratului din acvariu.
Bine ai venit.

Daca le iei pe bucati in fiecare luna efortul o sa fie ceva mai mic. Dupa investitia initiala si dupa ce inveti sa manevrezi tot ce e prin lighean consumul de bani devine destul de mic (mult mai mic de fapt).

Ar fi bine sa stii intotdeauna ce plante ai - ca sa stii ce nevoi are fiecare planta in parte. Pina sa ajungi la aquascaping va trebui sa inveti sa cresti plantele.

Fa bucati filtrul si invata sa il asamblezi (1502 e cam puternic pt. 112l, dar poti sa reglezi debitul de iesire strangulind putin furtunul de pe out). Cu ocazia asta vezi si ce material filtrant ai in el. Daca ai doar bureti si inele ceramice, nu e bine si iti recomanda sa iei Siporax (mai ieftin) sau Matrix (mult mai bun si mai scump).

Uita-te neaparat la ciclarea acvariului (ciclul azotului) in primul rind - poti porni filtrul (ca sa se cicleze) fara sa pui apa in acvariu (sau cu putina apa care ai pus-o pt. plante).

La lista de mai sus adaoga 2-3 prize programabile si un fertilizant. As zice sa mergi pe Masterline (1+2+3 - adica toata linia, eventual Masterline all in one) sau Ferropol - sint cele care se gasesc cel mai usor pe la noi.
Eu am un Eheim de 180 litri brut cu sticla de 5mm cumparat prin 2007 (cred). Are intarituri logitudinale.

Adica mi se pare foarte sigur ce ai cumparat.

E sticla. Daca o lovesti destul puternic se sparge.
 
Forum Index » Profile for Liv » Messages posted by Liv
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com