Message |
|
EverSad wrote:Sunt foarte sigur ca este o "elice" cu care se masoara debitul la iesire. (vazuta de sus, are o singura pala/paleta)
Fac maine o poza. (nu are' cum sa fie supapa de sens cu o "pala" ce poate bloca, 10% din dimensiunea tevii de evacuare)
In descrierea piesei scrie ca este un flotor antiretur. Ar fi prea frumos ca sa fie de fapt un debitmetru, de gen debitmetru cu elice/turbina. Adica sa masoare viteza apei prin sectiunea aia de tub.
|
 |
|
EverSad wrote:
flo77 wrote:Eu sunt curios cum este obtinut feedback-ul pentru debitul de la iesre, cacinu cred ca este masurat direct. Turatie, putere activa consumata, masoara si presiunea la iesire. Eu totusi cred ca functionarea la debit constant in cazul particular al lui eversad nu este chiar precis. As fi curios daca ar creste setpoint-ul ptr debit cunm ar functiona pompa. Nu am avut ocazia sa vad acea pompa, dar totusi cred ca deocamdata functioneaza la limita si ca in curand ar putea semne de"oboseala"
Daca masoara si rpm, la elicea de pe iesire + presiune in canistra: "este "pa acolo' cu socotelile".
Am crescut setpointu' la iesire... se tine de treaba si ajusteaza corespunzator. (mai misto, este cum scoate aerul de la elice...)
Exact cu ceva din combinatia modului de lucru "valuri". (dar scoate aerul)
Esti sigur ca chestia aia rosie de pe iesire este o elice si nu doar un dispozitiv mecanic sa impiedice ca apa sa nu circule in sens invers atunci cand cade tensiunea(un fel de supapa de sens)/
|
 |
|
LE: Am vazut in poze un adaptor, este foarte probabil sa foloseasca alimentare in DC si pentru motor.
|
 |
|
Probabil nu am fost prea clar, nu intrebam cum se masoara turatia motorului. Eram curioscum se obtine feedback-ul pentru debit:
1. Masurare directa-foarte putin probabil, foarte ccostisitor
2. Debitul este calculat doar in functie de turatia motorului: simplu, dar nu prea precis
3. Debitul in functie de turatie si diferenta de presiune dintre presiunea de intrare si iesire. Varianta asta mi se pare cea mai probabila. Banuiesc ca presiunile nu se masoara direct ci se utilizeaza puterea activa consumata.
In functie de metoda folosita rezulta si precizia cu care este reglat debitul constant precum si posibilitatea de a detecta conditii anormale de functionare.
Utilizarea unui motor de curent continuu are avantajele lui, dar ma indoiesc ca este cazul aici. @eversad, poti confirma asta?
|
 |
|
Era un fel de a spune "ai grija cu cata presiune testezi etanseitatea". Dar se pare ca nu aveai nevoie de asta.
|
 |
|
Eu sunt curios cum este obtinut feedback-ul pentru debitul de la iesre, cacinu cred ca este masurat direct. Turatie, putere activa consumata, masoara si presiunea la iesire. Eu totusi cred ca functionarea la debit constant in cazul particular al lui eversad nu este chiar precis. As fi curios daca ar creste setpoint-ul ptr debit cunm ar functiona pompa. Nu am avut ocazia sa vad acea pompa, dar totusi cred ca deocamdata functioneaza la limita si ca in curand ar putea semne de"oboseala"
|
 |
|
Ma intreb oare la ce presiune rezista czanistra, valvele de intrare, iesire etc.
|
 |
|
@ melbo Ai prins bine ideea cu inca o pompa pentru a crea presiune hidrostatica la intrare. Un prefiltru situat mai sus joaca rolul unui condensator in circuitele electrice. Dar sugestia asta era doar in cazul in care nu aveai loc de filtru sub acvariu. Dar ca nu mai vrei sa mai taialte furtune si sa faci instalatia ca la carte asta nu o mai inteleg.Cat timp ai pierdut sa incerci sa descopei o eventuala neetanseitate in sistem este incomparabil mai mare decat timpul necesar scimbarii furtunelor. Eu iti urez succes, dar sti bine ca cel mai bun lucru de facut este sa urmezi indicatiile producatorului.In acest caz sper sa nu te apuci sa urmezi ideea cu prefiltrul.
|
 |
|
Daca muti filtrul mai jos si zgomotul dispare eu zic ca e munca in zadar sa mai verifici pe unde trage aer. Ai spus ca incerci sa reduci debitul la [iesire. A ajutat cu ceva?
Daca nu ai loc sa muti filtrul sub acvariu , poate ai loc deasupra pentru un prefiltru, dar eu nu m-as complica ptr. un acvariu atat de mic.
|
 |
|
 Se pare ca@lemon a cobit bine. E inca in stadiul de proiect, aruncat prin garaj alaturi de inca un acvariu de 350 si lemnele pentru stand. Am avut atatea chestii de facut in juril casei ca nu am reusit sa ma ocup de el. Plus ca imi este destul de greu sa dau la o parte viata personala in favoarea hobby-ului.
|
 |
|
@eversad ai surprins foarte exact punctul meu de vedere. Vine o vreme cand timpul nostru este mai pretios decat mandria/orgoliul personal.Mai mult cateodata produsul DIY iese mai scump decat un produs cumparat de-a gata pe piata. Sau ajunge sa fie aruncat intr-un sertar osnic in garaj pentru ca il vei considera inutil sau unsafe sa-l folosesti. Asta nu inseamna ca nu apreciez ce face @mellbo, ba chiar il admir. Dar stiti ceva, din ultimele lui postari vad ca are si el un inceput de MTS, sunt curios cat timp o sa aibe sa intretina multiple acvarii, sa se ocupe de electronica si sa aibe timp si de familie.
|
 |
|
Mea culpa. Am uitat ca ai pompa inteligenta. Probabil ca o sa urle ea la tine cand n-o sa mai placa ceva pe admisie. Acu' am ceva treaba, da' ne mutam maine pe mail/ tel.
|
 |
|
Daca esti multumit cu debitul pe care ti-l ofera pompa si iti asumi riscul ca s-ar putea ca pompa sa se dezamorseze si sa ramai fara filtrare ptr o anumita perioada de timp atunci poti spune ca merge si asa.
Despre consumul pompei: O pompa centrifugala consuma cu atat mai multa putere activa cu cat debitul la iesire. Un consum redus denota ca ceva este in neregula cu pompa. De fapt in industrie analiza puterii consumate ppoate detecta conditii de debit redus sau cand pompa trage aer(in cazull asta puterea consumata este si mai mica).
|
 |
|
Imi pare rau, nu am remarcat acel mesaj.
Nu este normal ca dupa aproximativ 16 zile atat amoniacul cat si nitritii sau nitratii sa fie zero.(cel putin asta vad eu din poze, poate ca ar trebui sa confirmi daca astea sunt valorile).
Nu stiu ce sa zic,probabil macar unul din teste este facut eronat(desi ma cam indoiesc), fie am interpretat eu gresit valorile din poze, fie cantitatea de amoniac produsa este foarte mica si plantele il consuma. Poti sa mai astepti macar o saptamana sa vezi ce se mai intampla sau sa incerci metoda cu amoniac lichid(parca 5 picaturi la 40 l era dozajul, numai imi aduc aminte si scazut la jumatate atunci cand apar nitritii.
|
 |
|
EverSad wrote:Fizica fluidelor, spune: cum scriu eu' .
Marja de eroare a celor de la Eheim: tot nu spune explicit, ca nu pot pune filtrul "lor" pe acelasi plan cu galeata. (sa nu confunda-m exemple si sugestii, cu: obligatoriu')
Teoretic ai dreptate practic..
Trebuie sa tii cont ca ai doua sisteme : suction si discharge. Conditiile limita pentru amandoua sistemele trebuiesc indeplinite pentru o buna fuctionare a pompei in general. Deficientele dintr-un anumit sistem pot fi compensate cu celalalt sistem dar limitat si cu sacrificii. De obicei inaltimile( presiunile) maxime pentru discharge si suction sunt specificate de producator. Schema pusa de @samy spune multe. Setupul tau indeplineste conditiile impuse de producator pentru discharge, dar nu si pentru suction. Daca ai posibilitatea fa si ce ti-au recomandat colegii, vezi daca observi vreo imbunatatire. A, si grija mare sa nu scada prea mult nivelul in acvariu ca risti sa se dezamorseze pompa.
|
 |
|
@ mellbo De apreciat bunele intentii si efortul depus.
Ce misto ar fi daca orice problema din acvaristica s-ar putea rezolva printr-o formula matematica!( daca este si lineara cu atat mai bine).
|
 |
|
Ok. Pana sa te apuci sa dai cu aspiratorul, sa muti sau sa scoti incalzitorul, sa rearanjezi decorul va trebui sa INCEPI ciclarea acvariului. Caci din ce ai povestit pana acum nu cred ca ai inceput aceasta operatiune.
Primul pas in ciclul azotului este transformarea amoniacului in nitrit. Acesasta se face cu ajutorul unor bacterii, nitrosomonas fiind unele din ele. Pentru ca aceste bacterii sa se inmulteasca si sa o duca bine au nevoie de : o casa curata si spatioase(medii filtrante), hrana( o sursa de amoniac). Deasemenea trebuie ca sa nu fie prezenti anumiti agenti care le omoara sau inhiba dezvoltarea: clor, antibiotice, ph prea scazut sau prea ridicat.
In cazul tau as incepe cu lucrul cel mai evident: sursa de amoniac. Nu ai incarcatura biologica(2 melci sunt nesemnificativi). Nu cred ca ai mentionat ca adaugi hrana pentru pesti sau amoniac lichid. Daca este asa sa nu te astepti ca acvariul sa se cicleze de lasine. Eventual va incepe sa se cicleze in momentul in care adaugi pesti.
|
 |
|
De obicei pompele de la canistrele externe sunt concepute sa impinga apa , nu sa o traga.Pompa va lucra mai greu/ ineficient daca nu ai destula diferenta hidrostatica pe suction.
Dar daca producatorul nu specifica asta, nu stiu ce sa zic. Vezi si tu, daca incepe sa traga aer, auzi zgomote ciudate, iti scade debitul incearca sa muti canistra mai jos. Macar de proba.
|
 |
|
Dupa principiul fiecare cioara isi lauda puiul, pot sa va spun ca si discusii mei reactioneaza cand ma vad in apropierea acvariilor. De mancat imi mananca si din mana si cu ocazia asta il provoc pe @eversad sa faca si el treaba asta cu oscarii lui.
Pe unii ii pot chiar mangaia sau ii pot lua in palma si sa-i scot din apa. Stiu ca nu e o dovada de inteligenta nici din partea pestilor, nici din partea mea, dar este o chestie interesanta.
|
 |
|
EverSad wrote:Nici nu avea de unde sa aiba NO3 in doua saptamani. (ciudat este ca nu are nici macar rezidual din sursa de apa)
Undeva dupa 20 de zile trebuie sa apara NO3 masurabil. (>5)
Undeva dupa 20 de zile trebuie sa apara NO3 masurabil. (>5)
Asta a fost si prima mea reactie pana am vazut ca nu are nici NH3/NH4 sau NO2 de aceea am zis ca acvariul nici nu a inceput ciclarea( In treacat fie spus urasc cand cineva pune doar poze cu testele in loc sa dea si valorile).
Cel mai interesant este lipsa NH3/NH4. Nu vad decat 3 cauze: test rau facut, lipsa unei surse(pesti de exemplu) sau sursa este atat de mica incat plantele o consuma. @flash a mentionat ca are ceva pesti in acvariu, dar nu prea am remarcat in poze.
@ melbo are dreptate in privinta kH si pH. Valori scazute ale acestora defavorizeaza/i mpiedica ciclarea. Totusi din cate stiu eu apa potabila in Brasov nu este atat de moale. Este foarte psibil ca lemnele sa fi inmuiat apa din acvariu. Niste teste ar fi binevenite.
LE testul de Gh este foarte util pentru plante/pesti, dar cam irelevant ptr ciclare. ph/kh ar fi mai util in acest caz.
|
 |
|