| Message |
|
|
|
Ar fi bine sa iei ceva de peste 80litri - pina la 120 litri (sau chiar mai mare daca ai loc - 180-200litri - peste 200 litri devine cam scump totul). Din mai multe motive acvariile mici (sub 40 litri) sint mai mult mai greu de intretinut pt. incepatori. Stiu ca pare ciudat, dar dar sfatul asta l-a primit tatal meu cind mi-a cumparat primul acvariu - prin 1977 - si e in continuare valabil.
|
 |
|
|
|
Daca pica lumina citeva becuri cu led - luate din primul magazin de electrice - plus dulii si cabluri rezolva rapid problema. Oricum plantele rezista 2-3 zile fara lumina.
Daca pica filtrul e mai nasol, dar se poate rezolva repede daca ai o pompa de aer. Un pet cu multe gauri in partea de jos in care arunci o piatra de aer. Peste piatra de aer torni materialul filtrant din filtru. Ansamblul il pui in acvariu si pornesti pompa de aer. Aerul circula prin materialul filtrant antrenand si apa prin gaurile din partea de jos a petului. Poate sa functioneze luni de zile in stilul asta. Daca pompa de aer e pe acumulatori sau baterii e o salvare si atunci cind se intrerupe tensiunea de 220Vca mult timp.
LE: Cred ca ar fi bine sa deschizi un jurnal ca sa te putem urmari mai usor.
|
 |
|
|
mowgly wrote: Acum nu stiu care e durata de viata a unui filtru dar 3 ani e rezonabil.
Depinde de filtru - de cit de bine e construit si cu ce materiale. Eu am un JBL E900 cumparat in 2006. In afara de materialul filrant nu s-a schimbat nimic la el de atunci. Inca mai am si buretii originali aruncati pe undeva.
|
 |
|
|
|
Mecanice, produse de Silvercrest, 30 lei 2 bucati. Se vind doar cite 2 intr-o cutie. Azi le-au pis in vinzare.
|
 |
|
|
|
Ai PM.
|
 |
|
|
|
Viviparii sint usor de intretinut, iar in privinta inmultirii o sa aibe grija neonii de asta. Pina la urma depinde mai mult de gusturi. Cindva i-am crescut doar cu o pompa de aer, un burete si multe plante ca de canistre si filtrare biologica nu se prea auzise pe la noi pe vremea aia.
@rs_cata: Cind te hotarasti la ce pesti vrei intreaba inainte sa iei/comanzi pestii. Nu de altceva, dar cu filtrul ala risti mult ca peste 2-4 luni sa incepi sa intrebi de ce mor pestii unul cite unul. Ar mai fi Danio Rerio (zebre) si eventual o pereche de Ancistrus sau 10-15 Microrasbora. Nu te uita la ciclide (nici macar la scalari - sint prea inalti pt. acvariul tau) sau si mai rau la Mbuna (ciclide africane). Daca nu poti sa iei filtrul Eheim Classic uita-te macar la un filtru hang on - un Eheim Experience 200 sau alt filtru care sa ofere macar spatiu de 0,5 litri pt. material filtrant biologic. Ce spun producatorii (e bun pt. xxx litri) e marketing curat - in practica e nevoie de o filtrare mult mai buna - in primul rind biologica.
Eu intentionez sa pun un Eheim Ecco Pro 200 cu 1 litru Siporax si 1 litru Matrix la un cub de 27 de litri - cind am timp. Cica ar duce un acvariu de 200 de litri. Dupa ce am adaogat Eheim-ul la acvariul de 180 de litri - ca sa ciclez Eheimul - am fost multumit de filtrare. In 180 de litri am un JBLE900 cu 3 litri de Siporax si prefiltru. Producatorii zic urmatoarele : E900 e bun pt. 200 delitri, Ecco Pro 200 e bun pt. 200 de litri, 1 litru Siporax poate sa filtreze 200 de litri. Teoretic ar fi bune pt. 400 de litri, dar fac fata abia la 180 de litri.
@adrian09: Ai uitat sa spui mai multe. Am un cub de 27 de litri, filtru Ecco Pro, substrat Seachem Fluorite si Volcano mineral, lampa LLD reglabila, incalzitor de 25W, plus altele, si nu gasesc spatiu pt. el. O juma' de metru patrat ma incurca de 2 luni ca nu am de unde sa o iau.
|
 |
|
|
|
Cred ca VRLA cu gel sint mai potrivite la ce vrei.
Ceilalti termeni se refera la diferente interne de constructie (tipuri de separatore, adaosuri de diverse metale pt. imbunatatirea caracteristicilor) de care am auzit foarte vag pina acum. Stiam ca exista , dar nu stiam la ce se refera.
Trimite-le un mail despre ce vrei sa alimentezi si cred ca o sa-ti indice cel mai indicat tip - din cite am vazut pe Softpedia raspund destul de repede. Il cumperi dupa capacitatea acumulatorului. Exemplu: 7,2Ah/0,41A=17,5ore de functionare - din care as scadea 30%.
|
 |
|
|
Ce zici de 10-15 neoni si un trio (1 mascul si 2 femele) de xifo sau platy?
O sa fii cu filtrul la limita - macar schimba buretele din el cu minisiporax sau ia asa ceva:
https://www.nevertebrate.ro/filtru-extern-eheim-2211-classic-150-9216
|
 |
|
|
Si eu sint interesat de problema , dar din lipsa de timp...
Cum ai alimentare de 12V faci calculul de timp direct pe capacitatea acumulatorului - la 6Ah cu un consum de 0,41A teoretic ai 14,6 ore de functionare. Practic m-as astepta la 8-9 ore.
Practic ai doar 2 optiuni. Acumulatori cu Pb VRLA sau LiIon.
Ambii ii gaseti destul de usor la preturi acceptabile. Ambele dupa 3-7 ani de functionare vor trebui inlocuite (depinde mult de cit de bine sint construite - adica de producator). Nici un tip nu suporta supradescarcarea sau supraincarcarea - sint necesare incarcatoare dedicate la fiecare tip altfel se fac praf foarte rapid. Cu Pb sint mai iefitini am impresia (nu am verificat), dar eu as merge pe LiIon. Se leaga mult mai usor in paralel ca sa maresti capacitatea (adica timpul de lucru) spre deosebire de cei cu Pb unde legarea in paralel e o adevarata durere de cap.
Alte avantaje la LiIon fata de Pb sint greutatea si volumul mult mai mic la aceeasi capacitate - nu conteaza practic deloc in cazul asta - si sint compensate de pretul mai mare.
La LiIon se gasesc usor circuite de incarcare si alimentare (a aparatului de dupa ele) dedicate. Un exemplu rapid:
https://www.olx.ro/oferta/modul-de-incarcare-baterii-litiu-3-celule-in-serie-20a-bms-li-ion-IDamxM3.html#0aa9968f83
Valoarea mare a curentului care apare pe acolo e necesara doar in anumite conditii - pt. motoare sau leduri de putere.
Cauta acumulatori - adica celule LiIon - tip 18650 (18650 e de fapt marimea carcasei acumulatorului) fabricati de Panasonic sau Samsung, preferabil cu protectie interna (sint mai scumpi si cu 5mm mai lungi). Ocoleste de departe producatorii chinezi gen Ultrafire. Ia 3 bucati de 2Ah pe celula - in nici un caz sa nu iei peste 2,5-3Ah, sint niste glume aiurea de marketing. Pt. fiecare din celule iei si un suport:
https://www.olx.ro/oferta/suport-baterie-18650-li-ion-acumulator-ion-pcb-IDaZN6Z.html#e10c395a59
Pina pe la un consum de 2A nu ai nevoie de banda speciala si sudura in puncte la celula - doar de fire ceva mai groase lipite cu fludor (nu vei scapa de lipituri orice vei face - sint mult mai sigure decit diversele tipuri de conectori). Suportul de mai sus e de ajuns (dac nu ai nevoie de curent mare) si poti sa adaogi usor mai tirziu inca 3 acumulatori in paralel cu primii.
|
 |
|
|
|
O intrerupere foarte scurta a tensiunii in cazul asta nu conteaza aproape de loc. Releele comuta de pe o tensiune pe alta in citeva zeci de milisecunde. Fiind in curent continuu e chiar simplu Un condensator de 2-3000microfarazi (sau chiar mai mic) pe pompa va compensa fara probleme lipsa tensiunii de alimentare pe timpul comutarii.
|
 |
|
|
|
Un simplu releu poate sa faca ceea ce descrie chinezu' (sa comute o tensiune de alimentare de la alimentator la baterie - fara nici un fel de electronica). Daca circuitul ala are si incarcarea acumulatorului ar fi bun. Doar ca nu zice nimic de incarcarea acumulatorului si s-ar lauda cu asa ceva.
Doar sa ai grija - alea sint circuite pt. alimentarea cu curent continuu.
Sa ai grija si la eventualele calcule (chiar aproximative) care le faci. Din cauza acumulatorului calculele le vei face in Ah trecind prin W(ati), A(mperi) si V(olti), tinind cont si de randament(e). Sa zicem ca ai un acumulator VRLA de 12V si 7,2 Ah . Daca pui pe el un consumator care haleste 1A teoretic il va putea alimenta timp de 7,2 ore. Doar ca tensiunea pe acumulator variaza de la 12,6V (complet incarcat) la 11,9V (complet descarcata). Nu pare mare diferenta dar este peste 5%. Daca dupa ea pui un convertor 12/22Vca trebuie sa tii cont si de randamentul convertorului - unele au ajuns la 90%.
|
 |
|
|
|
Eu am luat plasa de la mai multe magazine (nu am luat de la ledhome.ro)- legat de puterea benzilor - mi-au livrat benzi de 8W declarate de 14,4W. Puterea luminoasa e greu de masurat. Ia o banda si masora puterea consumata - daca corespunde cu ce e declarat pe site sint sanse sa fie si restul parametrilor corecti.
|
 |
|
|
rs_cata wrote:As mai avea o intrebare.
Din cate am inteles, trebuie lasata apa in acvariu pentru 'ciclare' daca am inteles bine, pentru a ii se forma bacteriile necesare.
As putea sa pun pietrisu, apa, si sa pornesc filtru, apoi dupa cateva zile sa pun pestii, iar cand nu va mai iesi culoarea din butuc, sa pun si butucul in apa ? sau nu este indicat sa pun butucul dupa ce deja sunt pesti in acvariu ?
Scuze pt. raspunsul tirziu.
La prima intrebare e da. Dureaza cam 3 saptamini pina se formeaza bacteriile.
Ciclul azotului pe scurt: urina, fecalele si resturile de mincare se descompun rapid in amoniac care e foarte toxic (chiar si in cantitati mici). Un anumit grup de bacterii transforma amoniacul in nitriti (care sint tot toxici, dar mai putin decit amoniacul). Alt grup de bacterii transforma nitritii in nitrati (cei mai putin toxici), iar nitratii vor fi eliminati la schimbul de apa. Ciclul de formare a bacteriilor dureaza cam 3 saptamini. In cele 3 saptamini de asteptare se pune putina mincare in acvariu ca sa aibe bacteriile ce sa manince. Dupa cele 3 saptamini se introduc pestii. Plantele naturale ajuta mult la ciclare, dar nu scurteaza ciclarea.
A 2-a intrebare: Poti sa pui pietrisul, plantele, apa si butucul din start. Taninii care ies din butuc sint benefici pt. pesti - ajuta sistemul lor imunitar. Daca pui pesti in primele saptamini sint pesti de sacrificiu. Pot sa dezvolte o multime de probleme cu branhiile sau organele interne - sistemul lor imunitar va fi slabit fara sa observi asta, chiar daca vor avea un comportament normal. Ca sfat : ASTEPTA 3 SAPTAMINI pina sa pui pesti.
Totusi se pare ca exista o metoda prin care sa pui pestii dupa citeva zile - sa folosesti "Seachem Stability" si "Seachem Prime" conform prospectului. Eu nu sint convins ca metoda e buna si o sa folosesc in continuare metoda de ciclare clasica in care o sa astept 3 saptamini.
|
 |
|
|
|
Atunci nu cred ca mai e nevoie sa il fierbi. De obicei sint tratate - dar nu totdeauna. De tanin o sa scapi la schimburile de apa. Spala-l bine (doar cu apa - fara sapun, detergenti si altele asemenea). Eventual poti sa il dezinfectezi cu apa oxigenata sau spirt dupa care sa il speli foarte bine cu apa - nu e neaparat nevoie, dar e mai sigur.
Daca nu sta scufundat leaga-l de bolovan cu ceva pina nu mai pluteste.
Bolovanul pare o bucata de lava. Toarna niste otet alimentar pe el. Daca nu scoate bule e foarte bun.
In general acvariile la pachet sufera toate de 2 lucruri. Filtru prea mic si lumina putina.
In filtru lasi un singur burete (pe unde intra apa in el) si in restul spatiului (de obicei e plin cu bureti) pui Matrix, Siporax (sau Siporax mini) sau Eheim Substrate Pro. Ai grija la ciclare (dureaza 3-4 saptamini - citeste articolul). Daca esti grabit poti folosi Seachem Stability si Seachem Prime - ar fi preferabil sa nu te grabesti niciodata cind e vorba de acvariu. Sau si mai bine poti sa iei un filtru extern.
Lumina o sa fie mai greu de modificat - momentan ia doar plante usoare (sa nu uiti sa intrebi inainte care).
Nu cumpara pestii in urmatoarele 1-2 saptamini. Ai rabdare.
Deschide un jurnal la coltul incepatorului ca sa primesti sfaturi adecvate pt. ce ai cumparat. Si vezi ca ar mai trebui substrat - e alta discutie. In jurnal sa scrii la inceput ce ai cumparat (tot) si ce ai vrea sa faci (asta e o discutie si mai lunga).
Incearca sa gasesti un loc pt. acvariu unde nu bate soarele niciodata - zona iluminata chiar putin timp de soare va face alge foarte repede.
Indiferent de problema care o vei avea (cu animalele, apa, alge sau filtrare) sa incepi sa faci schimburi zilnice de apa de de 5 litri pe zi (10% din capacitatea acvariului).
|
 |
|
|
Am uitat. Cei din petshopuri sint acolo ca sa vinda, nu ca sa dea sfaturi - inainte de a cumpara ceva intreaba pe aici si asteapta un raspuns (sint si exceptii de la regula asta).
Ai aici:
http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/24220.page
O multime de articole pe diverse teme. Citeste neaparat ciclul azotului si ghidul acvaristilor incepatori.
|
 |
|
|
|
Treci pe la topicul "Despre Noi" pentru citeva vorbe ca sa te prezinti (ce vrei tu sa scrii), iar la profil treci locatia - nu vrem sa te trimitem prin Bucuresti daca esti din Timisoara. Sint obligatorii pe forum.
|
 |
|
|
|
Salut si bine ai venit.
Poti doar sa tii buturuga in apa si sa schimbi apa pe masura ce se coloreaza. Dar este un proces lent care poate sa dureze de la saptamini la luni de zile. Il poti grabi putin daca fierbi lemnul in apa cu sare citeva ore.
Daca e vorba de lemn de rasinoase arunca-l fara mila - e toxic pt. multe vietati acvatice.
Daca mai are coaja pe el foloseste o perie de sarma ca sa cureti toata coaja.
Taninul eliminat de lemn (culoarea care apare in timp in apa) e de obicei benefica pt. animalele acvatice si singurul efect e cel vizual (pt. noi). In unele cazuri (biotop de Amazon) e chiar cautat deliberat efectul.
Ar fi bine sa il fierbi macar o data cu apa cu sare (neaparat sare fara iod - de muraturi - o gasesti prin piata) dupa care sa il tii complet scufundat in apa si sa schimbi apa. Daca nu se scufunda (probabil ca nu) legi pietre de el (cu guta de pescuit sau holzsuruburi de inox) pina cind sta complet scufundat. Dupa un timp (nu se stie exact cit - cit timp se impregneaza cu apa) va sta scufundat. Daca l-ai luat din natura tratamentul de fierbere cu sare e obligatoriu.
|
 |
|
|
|
Aia sint.
Vezi sa nu ii amesteci unii cu altii. Sint aceeasi specie deci se incruciseaza fara probleme intre ei. Si rezultatele incrucisarii sint ciudate.
|
 |
|
|
|
Incepe cu RCS (neocaridina). Sint rezistenti, se inmultesc usor, le place la nebunie GDA (Green Dust Algae), maninca practic orice (preferabil ceva cu spirulina, dar nu refuza miez de paine si le plac bananele), temperatura nu e o problema majora (sub 18 grade Celsius nu se mai inmultesc si pe la 31 de grade incep sa moara - nu am ajuns vreodata la limitele astea, da' asa am citit). La pH de 7,5 o vor duce bine. Sint un fel de gupy in domeniul crevetilor. Doar ca sint mai mult nocturni (ies si ziua fara probleme daca nu au prea multe ascunzatori). Sint vinati de orice peste mai ales puii (mai putin pestii strict ierbivori - gen ancistrus sau pleco). Ceva moss o sa le placa la nebunie - se ascund in el. Am pornit cu vreo 20-30 de bucati si am acum citeva sute. Dau mereu din ei (20-30 bucati la 3-6luni), dar numarul pe ansamblu e relativ constant.
Si sint ieftini. Pe aici vad oferte la 1-2 lei bucata - pe ai mei mi-e lene sa ii numar.
|
 |
|
|
Ala zebrat galben cu negru e Neritina. Ele depune ouale de care plingi. Doar ca nu eclozeaza deoarece au nevoie de apa salmastra - parca. In conditiile normale din acvariile de apa dulce nu se reproduc, dar depun oua.
Mai ai un Ramshorn :
https://www.google.com/search?q=ramshorn+snail&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjz-pbe5qPkAhVoxIsKHWyXDvwQ_AUIESgB&biw=1280&bih=913
Si mai multi Physa Acuta (sau Physa Marmorata). Daca astia din urma nu se inmultesc prea mult poti sa stai linistit.
LE: Neritina iti linge geamurile pina le face "luna". Ramshorn si Physa se hranesc mai putin cu algele de pe geam, dar halesc orice resturi ramase de la pesti si resturile de plante in descompunere - nu "ataca" plantele vii daca au ceva de mincare. Adica fac o treaba buna daca nu sint prea multi.
Physa si Ramshorm sint considerati melci comunitari si sint destui de multi care incearca sa ii elimine deoarece cred ca maninca plantele. E adevarat doar partial, nu maninca plante daca au altceva de mincare. Ca de obicei e necesara atingerea unui echilibru, vezi si :
http://www.acvariidevis.ro/articole/melcii-utili-sau-nu/
|
 |
|
|