| Message |
|
|
|
Marea majoritate a circuitelor electronice accepta fara probleme +/-10% la tensiunea de alimentare.
|
 |
|
|
|
Cit timp nu faci concurenta site-ului acvariu.ro nu vad de ce s-ar supara cineva daca pui link-uri care ne pot folosi la toti. Si in plus aflam si ceva nou. Nu stiam ca Meanwell face si surse cu backup pe acumulator cu Pb.
|
 |
|
|
zirvudakis wrote:O intrebare putin offtopic pentru ca nu am gasit in alta parte ceva concret. In cazul schimbului cu apa de la retea in perioada iernii nu scade prea mult temperatura apei din acvariu? Sau completarea se face la un debit la care incalzitorul sa-si poata face treaba? Multumesc.
In ceea ce priveste declorinarea si eu voi folosi un sistem de filtrare care contine 2 cartuse de carbune activ si o membrana ultrafiltranta.
Preferabil e sa schimbi apa cu aceeasi temperatura cu cea din acvariu. Daca nu se poate pui o galeata, astepti 20-30 minute, iar mai pui o galeata. Cind sint foarte grabit iarna amestec apa rece si calda pina cind are aceeasi temperatura ca in acvariu. Nu am avut probleme, desi nu recomand metoda. Apa calda este potabila (e una din conditiile impuse Radet-ului prin lege).
E preferabila varianta cu 3 cartuse de filtrare. Al 3-lea cartus cu Sterasyl deoarece se pare ca retine sulfatul de aluminiu care il toarna de zor Apa Nova in perioadele ploioase, desi sustine ca nu il mai foloseste. Din analizele publicate chiar de ei rezulta ca in periadele ploioase cantitatea de aluminiu din apa creste. Koala si inca 2-3 persoane au patit-o rau de tot din cauza sulfatului de aluminiu (blocheaza respiratia pestilor). Nu vrei sa vezi vreodata asa ceva.
|
 |
|
|
|
Tiosulfatul de Na este/era elementul principal din solutiile de fixare din fotografia alb/negru. Reduce AgCl (formata la developare) la Ag stabil (si vizibil). Nu as folosi asa ceva deoarece rezultatul reactiei e sarea de bucatarie si un acid. Nu vrem asa ceva in acvariu.
Oricum nici un producator nu declara ce solutii foloseste.
Sper sa ajung si eu la solutia folosita de koala.
|
 |
|
|
|
Scuze - am confundat Cluj cu Timisoara.
In urma cu cca. 3 ani am inceput sa citesc pe tema solutiilor de tratare a apei. Cea mai simpla (am gasit-o prin Cora) continea un singur compus (tiosulfat de sodiu parca - nu mai sint sigur) care elimina doar clorul. Celelalte (Clearol , Aquatan, Aquavitro Premier,...) ar trebui combinate cu alta solutie ca sa obtii aceleasi efecte. In plus la unele nu e recomandata supradozarea ceea ce la Prime e posibil. Am folosit o singura data doza dubla dupa o intrerupere de tensiune de 14 ore cind am detectat amoniac. Dupa circa 1 ora de la adaogarea Prime disparuse amoniacul si de frica am mai pus o doza. Desi pare mai scumpa dozajul de 5 militri la 200 litri de apa o face mult mai eficienta din punct de vedere financiar. Eu o combin cu Seachem Stability in dozele calculate la volumul de apa schimbat. Folosesc Prime si de frica celor de la Apa Nova care nu prea se stie ce mai baga prin apa ca sa o trateze. In declaratiile lor nu prea am incredere. Zic de ani buni ca nu mai folosesc sulfat de aluminiu la tratarea apei, dar apare mai mult aluminiu in apa dupa toate perioadele cu ploi - din Bucuresti cel putin.
|
 |
|
|
|
Seachem Prime. Il folosesc de peste 2 ani fara probleme s=din acelasi motiv ca si tine. Ma tot bate gindul sa renunt la declorinarea in galeata. In plus in documentatie zice ca elimina si amoniacul, nitritii, cloramina si metalele grele.
Vezi poate au nevertebrate.ro deschis azi, dar sint foarte sceptic.
|
 |
|
|
|
Neoanele alea sint de fapt CCFL (Cold Cathode Fluorescent Tube). Au fost inlocuite partial de leduri in ultimii ani.
Folia care le acopera pe fata si spate (si e foarte bine lipita) e de fapt un filtru de polarizare. Nu am gasit ceva legat de plante crescute in lumina polarizata, desi are efecte recunoscute in medicina. Cum efectele sint biologice presupun ca are unele efecte si asupra plantelor.
|
 |
|
|
|
Nu, dar o sa dai in alge foarte rapid.
|
 |
|
|
|
Pai chestia e ca daca faci media nu iese nimic. Fluxul de lumina generat de led e intr-un unghi solid de 120 de grade dar e neuniform - e mult mai mare in centru. Uita-te la unghiul de iluminare a unui led ca sa iti faci o idee.
Dupa vreo 2 ore de masuratori si calcule m-am plictisit si saturat - pierdere de vreme. Aveam o referinta in schimb - un led de putere la care producatorul imi dadea toate caracteristicile optice si electrice (ceva de genul la tensiunea 3.15 V si 1,95A genereaza 900lumeni - dadea si hartile cu fluxul luminos la diverse unghiuri in jurul ledului). L-am folosit ca referinta. Si e tot pierdere de vreme - eroarea probabila e de peste 15%. Indiferent ce masori tot iti trebuie un sisteme de dimare (fie electronic - daca suporta ledurile, fie un suport reglabil pe inaltime). Si oricum trebuie sa faci ceva ca sa variezi lumina. O sa iti spuna plantele daca le place sau nu cantitatea de lumina.
|
 |
|
|
|
In general luxmetrele masoara destul de bine.
Dar e mult mai complicat sa transformi lux in lumen.
Senzorul care il ai e punctual si ar trebui sa faci citeva zeci de masuratori cu el ca sa obtii o aproximare de +/- 25%. Senzorul are si el un unghi in care poate sa masoare, iar ledul are si el un unghi in care emite. Muta senzorul cu 10-15 cm stinga, drepta, inainte si inapoi si o sa vezi diferente mari.
Analizorul de spectru e pentru domeniul audio. Extrem de departe de spectrul luminos.
|
 |
|
|
|
Scuze pt. valoarea aiuristica de 16600 lumeni. Voiam sa scriu 1600lumeni. De fapt am verificat acum si vad ca s-a ajuns la 2600lumeni/m liniar cu un CRI de 90-95 (si vreo 300 lei/m).
Eu nu as fi cumparat asa ceva nici macar la pretul ala. 6500-7500K arata ca utilizeaza leduri din binuri foarte diferite. Spectrul care il arata pe site pare alb rece si cam atit. Mai e nevoie cel putin de citi lumeni emit si ce valoare CRI au. Macar de ar fi dat valoarea luminozitatii in lumeni si tot era mai bine. E un amestec din cele mai ieftine leduri puse pe un suport. Nu se stie daca pot fi reglate (am impresia ca se poate). E de asemenea suspect ca toata lumea le da 5 stele. Poti sa consideri ca ai cel mult 1000 de lumeni - si asa e tot prea mult pt. 24 litri brut.
|
 |
|
|
|
6500 sau 7500K e cam irelevant pt. plantat. Recomandarea ar fi 6500K, dar producatorii nu declara cum e calculata sau masurata (asa ca trebuie sa ii credem pe cuvint). Citi lumeni are sistemul de iluminat e interesant.
Superglue e folosit si la moss si la anubias sau la alte plante care se prind pe lemne si pietre. Preferabil e gelul.
LE: Poti sa consideri ca 10W pe led genereaza cam 1000lumeni (sint si leduri mult mai bune, dar si mult mai scumpe). Deci ai acolo cam 1200 lumeni. Te incadrezi la iluminat puternic ~ 50 lumeni/litru. Fiind nano, cu inaltime mica si 24 litri brut (adica vreo 18-20l net) te incadrezi de fapt la iluminat foarte puternic. Fara fertilizare si CO2 o sa dai rapid in alge. Vezi daca gaseti o posibilitate de dimare, altfel te vad cu GDA pe toate geamurile.
La leduri nu se ia inconsiderare puterea consumata deoarece aceeiasi 10W pe led pot sa genereze 700-800lumeni (la ledurile de duzina de pe piata) sau pina la 16600 lumeni (la ledurile foarte bune (si scumpe).
N-am gasit nici o lampa SUSUN cu led la 13W. Ce scrie pe ea?
|
 |
|
|
|
Sa stii ca noi tot te urmarim. Adica citim ce faci chiar daca nu reactionam prea mult.
|
 |
|
|
|
Mai degraba cu imaginatia.
|
 |
|
|
|
E foarte simplu facut. Da' parca imi aduc aminte ca a durat vreo 1,5 luni ca sa il faca asa simplu - si cine stie cite filme de aquascaping. Da' tot simplu e .
|
 |
|
|
|
Frunzele au iesit afara si poate cresteau fara probleme daca nu as fi avut lumina la cca. 15 cm de suprafata apei (am capac si momentan nu pot ridica luminac. Ultimele frunze s-au ars din cauza temperaturii prea mari.
Ajunsese cam la 42-43 cm lungime a rizomului (cu ceva co2 si fertilizare in coloana). Am numarat 38 de frunze fara cele ale puilor.
Din lipsa de timp am renuntat la fertilizare si co2 in urma cu cca. 8 luni dar:
Tot citind despre inmultirea lui am gasit mai multi care l-au inmultit nu prin sectionarea rizomului (ca sa obtii 2-3 plante mai scurte) ci prin zgirierea (scarificarea) rizomului.
Am facut 5 taieturi superficiale pe rizom. Cu un cutter am incercat sa tai usor rizomul doar la suprafata. Dupa cca. 4 luni (creste el incet si asa) au aparut noi rizomi din taieturi - sint mici 0,5-1 cm - dar cresc.
Din nefericire cred ca am facut 2 taieturi prea adinci. Posibil combinate cu renuntarea la fertilizarea si co2 (cam in aceeasi perioada) au dus la pierderea majoritatii frunzelor, rizomul s-a distrus asa ca am ramas cu un Barteri de vreo 20cm si 8 pui. O sa mai incerc peste 2-4 ani dupa ce va creste destul.
|
 |
|
|
|
Pt. Crypto si Staurogine substrat fertil.
Daca vrei sa il tii mai mult de 1 an foloseste Dennerle deponit mix 9 in 1. Poate o sa reziste 2-3 ani. Dupa ce se consuma (o sa vezi cind incetinesc plantele) poate fi refacut cu tablete fertilizante (nu am testat metoda desi am luat 2 tipuri ca sa fie la indemina daca am nevoie).
|
 |
|
|
|
Si la mine e tot substrat inert - nisip chior. Cu Barteri , nana si pinto. Barteri si nana au crescut mult mai repede cu CO2 (nu prea mult - cam 1-2 bule /secunda si pHul scazut la 7 de la 7,5 ) si fertilizare macroline cam 50%. Cresc mult mai incet de cind am redus mult fertilizarea si CO2. Pinto il am doar de 4 luni si creste mult mai incet decit nana.
|
 |
|
|
|
Acvariul ala sufera de cele 2 boli comune la cam toate acvariile care vin sub forma de kituri.
1. Filtru prea mic.
2. Lumina prea putina.
1.Nu reusesc sa imi dau seama de volumul filtrului, dar din cele citeva filme despre el nu are mai mult de 1 litru ca volum de filtrare (mai degraba ar avea 0,5 litri). Mult prea putin pt. 80 litri. Parca am vazut ca are 2 compartimente pline de bureti. In primul intra apa printr-o teava cu multe gauri. Apa curge peste un pad alb de filtrare mecanica - ala ramine. Sub el scoti indiferent ce e acolo si pui minisiporax sau Matrix (preferabil Matrix). In al 2-lea compartiment scoti tot ce e acolo si il umpli cu matrix. O sa obtii o filtrare de departe mult mai buna.
2. Are leduri de 10W. Fiindca sint in toane bune cred ca au 1000 lumeni (sint optimist - mai degraba au 7-800 lumeni). La 12,5 lumeni pe litru te incadrezi la iluminat foarte slab. Daca vrei plante - in afara de Anubias , Microsorum, Java moss, si poate Egeria - nu prea o sa mearga nimic si chiar si astea o sa creasca incet si fara graba. Daca vrei mai mult trebuie sa adaogi lumina si va fi mai complicat deoarece capacul contine si filtrul.
LE: Pune o poza cu capacul (filtru + leduri) linga o rigla ca sa vedem dimensiunile.
|
 |
|
|
|
Pt. Anubias si java moss substratul nu are aproape nici o importanta. Nu sint complet lamurit la Anubias deoarece face si radacini. Care radacini stau foarte bine in masa apei fara sa se ingroape in substrat.
|
 |
|
|