| Message |
|
|
mandrku wrote:Ooooo doamne.....
Ferplast Proclima 750. = 38 milioane  )))
Apai daca as avea banii astia sigur mi-as lua un acvariu de 450L
Cand postam la DiY banu' reprezinta 80% factorul decisiv.
Tinand cont ca ai zis ca tine stabil in 26-27 grade asta inseamna ca s-ar plati cam 6 milioane pentru fiecare grad scazut
Nu ca este mult.... Este incredibil de mult tinand cont ca unii avem acvarii care cu dotari costa <10 milioane.
Eu personal caut un dozator cu compresor, partial defect ( scurgeri, incalzire ,rezervor spart ,etc) de Apa Cumpana sau alt brand. Daca gasesc incep proiectul.
Vreau de la dozator ca alea merg pe Freon si raceste apa de te dor dintii.
Pe Ocazii am vazut unul deja la 230 ron insa mai verificam piata
http://www.okazii.ro/catalog/54898383/dozator-apa-cu-compresor.html
Unul ca acesta se poate taia lejer la sfert/ jumate. Are o gramada de spatiu liber acolo
Mandrucule, n-ai citit ATENT postul meu
Cand ai pesti de 750 euro intr-un bazin de 650 l (apropo, eu il am mai mare de 450 l) si cand vrei sa faci performanta intr-o ramura, banul e pe locul doi. Si nu 3800....asta e pret de necunoscatori. Un Ferplast de ala e la 2600. Si atunci pretul / grad e mai mic. Si daca imparti la 10 ani, devine si mai mic. Si daca tu tot investesti 230 lei tot la 2-3 ani, lucrurile se echilibreaza, cu diferenta ca eu nu stau cu sula-n coaste sa vad....se arde, nu se arde, raceste, nu raceste. In acvaristica, si nu numai, lucrurile trebuiesc gandite pe termen lung, conform zicalei romanesti: sunt prea sarac ca sa-mi permit lucruri ieftine.
Dar nu asta era de fapt ideea esentiala a postului meu ci faptul ca fiecare bazin trebuie analizat absolut individual, dpdv al racirii pe timp de vara, dependent de marimea lui, pestii care-l populeaza, pretentiile posesorului, comoditatea posesorului...sunt la varsta la care nu mai stau toata ziua-n mana cu ciocanu de lipit ca sa-mi iasa un DIY.
Eu nu am criticat ideea de DIY privind un chiller. Mai demult chiar am avut eu ideea unui chiller DIY facut din frigider de masina. Daca tu te pricepi, n=ai pretentii, ai timp, rabdare si crezi ca va functiona, do it yourself.
|
 |
|
|
|
Nu exista o regula general valabila aplicabila la orice bazin, vizavi de racirea apei cu coolere ori chillere, ori AC in casa. Trebuiesc avuti in vedere multipli factori: sensibilitatea locatarilor fata de AC (unii nu-l suporta deloc), marimea bazinelor, pestii din acvariu si, ma rezum doar la acesti 3 factori.
Sotia mea nu suporta AC asa ca mi-e foarte greu s-o conving sa instalam asa ceva. Asadar, sunt obligat sa racesc apa acvariilor.
Marimea bazinelor...pai, acasa am unul de 460 si unul de 250 l. La cel de 460 am chiller, face fata ca sa mentina temperatura intre 26-27 grade. Cu coolere, nici vorba, desi e open top, iar cele doua neoane sunt plasate la distanta de circa 20 cm de luciu apei. La servici am de 650, dar am in el pesti de 750 euro. Deci, coolere sau chillere? Schimbul la picatura imi mentinea pana acuma temperatura la maxim 28....acum sare la 29. Ce voi face la vara cand vor fi 40 de grade afara? Coolere? Nici vorba. Neoanele, tot asa, la 20 cm de apa, open top. Solutia va fi un Ferplast Proclima 750.
Concluzia: la bazine mari, cu pesti valorosi, fara posibilitatea instalarii AC, chillerul ramane solutia viabila.
Da, de acord, la discusi, care nu sufera nici la 32, in Sighet, unde-i mai racoare, merge cu-n cooler, doua. Dar ce zic bucurestenii la vara cand vor avea peste 40 de grade afara???
Exista varianta chillerelor chinezesti care sunt, cat de cat, bune, Resun si Hailea fiind cele mai ... comerciale.
|
 |
|
|
|
Deci Mircea, nu prea stiu ce sa-ti zic. Adica, stiu, dar vestile nu-s bune. Unica boala grava si mortala la tropheusi, asa cum o descrii tu, este bloatul. Unii sustin ca aceasta denumire, "bloat" substituie vechea denumire de dropsy. Dar, dropsy e produsa de bacterii, in special Aeromonas, e si ea mortala, dar evolueaza aproape 100% cu abdomen balonat si fin-tail rot, ceea ce tu nu descrii. Bloatul insa e pusa pe seama proliferarii flagelatelor. Dar, protozoare flagelate si ciliate exista in intestinul oricarui peste, nu neaparat ca parazite, putand trai si ca si comensale, participand la digestia hranei. Bloatul insa apare consecutiv hranirii tropheusilor cu proteina de origine animala care forteaza si altereaza ficatul, distrugandu-l, iar ulterior prolifereaza flagelatele. Totodata, bloatul nu merge neaparat cu abdomen balonat, cel mai adesea acest simptom lipsind.
Asadar, nu ne mai spune de acvariu si filtrare ca ti-s bune, adica intrunesc conditiile cresterii tropheusilor...iar acele valori ale testelor, da, sunt ingrijoratoare. Dupa o luna de functionare ar fi trebuit sa ai zero amoniul (NH4), zero nitritul (NO2) si undeva pe la 15 nitratul (NO3).... Eu te intreb insa: cu ce i-ai hranit? Am senzatia ca ai facut greseli de alimentatie. Tropheusii sunt, STRICT ierbivori. Le-ai dat proteina de origine animala (larve de chiromonidae, artemia, inima de vita, hrana ptr tanganicanii carnivori), i-ai terminat.
Si tare ma tem ca va trebui sa-ti procuri alta gasca de puiuti, curand. Pentru ca nu ai ce0i face acestei boli....adica, dai metronidazol, omori flagelatele, dar pestii vor continua sa moara ca le e facut praf ficatul.
|
 |
|
|
functie doar de decor
este unica functie pe care o poate indeplini acel bazin. La forma si dimensiunile tale ai avea nevoie de sticla de 10 mm....asta inseamna inca 1+1 cm minus de ambele parti, deci latimea finala ar fi de 7 cm. In asa ceva nu poti introduce mana. O solutie ar fi insa ca, la baza acelei nise se pui ceva gros, un dulat de lemn gros de 30-40 mm astfel incat sa largesti un picut, macar la 30 de cm baza bazinului. Dupa aia se poate sta de vorba despre un acvariu.
|
 |
|
|
|
Aici e de fapt o alta problema: fenomenul de imbatranire. Life-spanul acestor pesti, in conditii de acvaristica este de 7-9 ani. Cu certitudine pot spune ca, incepand de pe la 5 ani deja sunt foarte uzati, fenomen explicabil si datorat accelerarii artificiale a metabolismului acestor pesti. In salbaticie ei isi cauta permanent hrana, adesea nu o gasesc...sunt pesti sprinteni, iar "tineretea" lor este de durata. In acvarii, avand NLS, Dainichi, superworms, Tropical si toate alea, alea la dispozitie, ei mananca mult, metabolismul le este accentuat chiar de catre noi (vezi situatia similara de la pasari, unde un pui ajunge la 28 de zile la 2,5 kg) iar fenomenele de imbatranire sunt accentuate. Iar la L. caeruleus, aparitia petelor negre pe corp si mai ales catre cap este semn de imbatranire. Am avut si eu L. caeruleus, pesti maricei, de 12-14 cm, dar carora, incepand de pe la 2 ani le-au aparut acele pete negricioase pe cap.
Uzarea acestor pesti de pe la 5 ani se manifesta prin incetarea reproductiei, slabirea treptata, fara o cauza anume....pot exemplifica cu niste exemplare de L. perlmutt, pesti pe care acum 3-4 ani ii luasem de undeva, adulti fiind....estimez ca au catre 5-6 ani acum. Nu s-au mai reprodus de mai bine de 1 an, au inceput sa slabeasca desi mancare au, fecale normale au, conditii de viata foarte bune.
Ca sa ma circumscriu masculului din poze....probabil ca in realitate e un exemplar frumos, maricel, activ...dar deja ii apar petele de imbatranire, care pana pe la 5 ani se vor tot accentua. Insa, daca privim culoarea abdomenului, care e un portocaliu intens, se poate spune clar ca e un mascul reusit ptr ca nu are acel abdomen albicios semn de degenerescenta prin incrucisari repetate intre neamuri.
|
 |
|
|
|
Sigur e de la pestii cei noi. Nu supravietuiesc in bureti uscati, nefolositi. No, tratamentul clasic...temperatura crescuta plus o substanta, ceva specific.
|
 |
|
|
Eu vi-am spus de la bun inceput ca e o larva de libelula si-ati tot dat-o cotita....ei, acum, intr-o noua viziune dezvaluita de acel atlas, iata ca organismul respectiv ramane tot o larva de libelula si anume o larva de " skimmer dragonfly", dupa cum puteti vedea in acest link : http://seabrookeleckie.com/2008/05/10/water-bugs/ , figura a doua.
|
 |
|
|
|
E foarte greu sa faca ciclidele africane, daca la ele te referi, gris. Trebuie sa fie extrem de stresate pentru asa ceva. Schimburile de apa mai rece, o usoara supra-aglomerare, chiar un nivel mai crescut de NO3 nu prea duc la gris. La cele sud-americane nu ma pronunt, dar te intreb: ce ai facut la bazin inainte de aparitia acelor puncte?
|
 |
|
|
Mai poate fi folosit, cu siguranta, dar asta inseamna viata alaturi de....half - ADA
|
 |
|
|
Tana...  ...eu am o nedumerire. Inteleg ca nu va invata nimeni, nimic legat de pesti. Dar tu esti in anul V. Si o oarecare orientare intru-diagnostic ai. Iar discipline de Microbiologie, Parazitologie aveti...si la noi studentii sunt iubitori de animale: pisica, cainele, reptilele, chiar si pestii sunt la ordinea zilei printre ei. Dar, cand au o problema vin pe la clinici, pe la disciplinele de baza, cer ajutor, sunt indrumati cum sa-si faca un examen bacteriologic, o antibiograma....tu ai fost la microbiologie? de unde stii ca a fost Flexibacter? Dupa aspectele clinice?...cam inselatoare. Si daca nu perideai 24-48 de ore asteptand aici un sfat, puteai afla antibioticul de electie.
Si eu am fost printre cele 50 de vizualizari ale topicului, dar fac parte dintre medicii veterinari carora nu le place sa-si dea cu parerea fara examene serioase. Cu atat mai mult cu cat arsenalul terapeutic acvaristic e inca la stadiul de nifurpirinol...bunicel, dar nu se compara cu o cefalosporina, o quinolona...iar antibioticul de electie il stabilesti prin examene.
Dar omul invata din greseli. Data viitoare vei sti cum sa procedezi.
|
 |
|
|
Cele mai multe si corecte informatii despre columnaris, in ideea in care lumea e comoda si nu se "inghesuie" cu raspunsuri foarte rapide, le gasesti in acest pdf: http://www.glfc.org/pubs/SpecialPubs/sp83_2/pdf/chap23.pdf ...e luat de pe google.
|
 |
|
|
|
Cel mai usor si ieftin prin schimburi de apa regulate, 25-30% din volumul bazinului. 50 nu e foarte mult, dar nici putin. Poti incepe printr-un schimb mai mare, sa zicem 40%, repetat a doua zi cu inca 15-20 % si tot asa pana il scazi la 10-15...dupa care, saptamanal 25%. Depinde insa si ce fel de acvariu / plante ai.
|
 |
|
|
|
Pentru scaderea rapida a tot ce are N in el (amoniac, nitrit, nitrat) e mai bun JBL ClearMec Plus despre care se spune ca: Mediu de filtrare pentru eliminarea nitritilor, nitratilor si fosfatilor din acvariile cu apa dulce. Efectul dureaza 3 luni.
Si, din proprie experienta iti pot spune ca chiar asa se intampla. Sera bio nitrivec va scadea amoniacul, dar in timp, pe masura cresterii coloniilor bacteriene, pentru ca acest produs este: un amestec special de bacterii nitrificatoare, pentru descompunerea amoniacului si nitritilor din apa.
Deci, pentru Sera e nevoie de timp pentru ca acele bacterii sa-si intre in rol, in timp ce JBL-ul este un amestec de rasini care vor incepe, imediat ce au fost introduse, sa absoarba N.
|
 |
|
|
|
Schimb de apa....30-40% rapid, statuta, si in continuare cate 15% zilnic...tot statuta. Pare ca esti prin varful NO2-ului....masoara tot ce tine de azot.
|
 |
|
|
Partial scificuss are dreptate. Dar zic partial pentru ca e foarte greu, aproape imposibil sa controlezi si sa elimini planariile dintr-un bazin controland alimentatia pestilor / crevetilor / melcilor sau orice alte vietuitoare or mai fi existand in bazin. Poate ca experienta lui personala il indreptateste sa afirma ceea ce a spus mai sus, dar doar in conditiile realizarii unui "black-out" alimentar aproape total. SI-o sa ma explic de ce zic asta...
Planariile sunt heterotrofe zoofage detritivore...deci, papa cam tot ce este in acvariu nevertebrat. Aceste nevertebrate, la randul lor consuma substanta de orice natura ar fi ea, descompusa de bacterii, fungi sau alti descompunatori...prin lanturile trofice existente in bazin, de la mic la mare, de la ierbivor la zoofag, intr-un final, o planarie isi va gasi o sursa de hrana. Da, nehranind deloc crevetii o perioada de timp, sunt mari sanse ca planariile sa dispara...crevetii, la randul lor, descurcandu-se doar cu posibilele alge existente in bazin.
Regland si controland hrana, planariile nu se vor inmulti...singurul lucru deranjant la aceste monogene este aspectul viermiform pe geamul acvariului. 
|
 |
|
|
|
Din cum arata in cele 3 poze este tot o larva de libelula...sunt multe specii si mai difera aspectul larvelor. Capusa nu are cum sa fie.
|
 |
|
|
|
Deci, pesti. Nu se scapa de planarii fara ceva ce sa-i manance. Pesti cel mai bine. Ori cu substante...dar nu nmerita.
|
 |
|
|
|
Da, da...Orio are dreptate! Fa-ti niste rame din acelea cum se pun cu plase de tantari la termopan si baga plasa de sarma de plastic, cu ochiuri de 1 cm latura, in rame. Ori, capacul clasic de sticla, doar ca ala se cam murdareste, reduce intensitatea luminii si devine in timp o sursa de jeg chiar deasupra bazinului.
|
 |
|
|
Daca nu bagi pesti in acvariu care sa le manance, nu scapi de ele. Dar nici nu trebuie sa te agiti, ca planariile nu-s viermi paraziti, deci nu au nimic cu pestii si alte vietuitoare din bazin. Cu 2 scalari rezolvi rapid problema, da' aia se vor degusta si la creveti....nu are rost sa te apuci sa bagi solutii ca dai in cap crevetilor. Concluzia....si planariile sunt lasate de Creator pe pamant, asa ca nu te agita.
|
 |
|
|
|
Ii bine, dar si eu mai am cate un sfat...pietrele acelea orizontale, care practic inchid "grotele", pentru ca sunt nenatural aranjate acolo, mai bine scoate-le. La trompheusi nu-s necesare grote. Masculii nu au comportamentul masculilor de malawi, sa-si stabileasca fiecare grota lui, teritoriul lui. Cand fac sex, masculul dominant elibereaza jumatate de acvariu si si-o pune de regula pe-o piatra neteda sau chiar pe plaja de nisip, avand grija sa mentina, in permanenta, jumatatea aia de bazin goala, fara intrusi. Oricum, pana vor ajunge ei la maturitate sexuale, e timp suficient de imbunatatit scape-ul.
Parca retin ca ai zis ca stai in Italia....sau Spania? Daca esti in Italia, eu am vizitat la Roma un petshop destinat strict africanilor unde, de regula au pe stoc mai multe specii de Tropheusi, frumusei.
|
 |
|
|
|
|