Samy wrote:
Multumesc frumos, ai starnit în mine iarasi un chef de documentare
Ok, atunci putem elabora.
Exista doua forme/specii "amoniacale":
Una neionizata NH3 adica amoniacul, care ne intereseaza pe noi - substanta foarte toxica de care incercam sa scapam, care este oxidata de bacterii in nitriti si apoi nitrati
Cealalta este forma ionizata NH4+ amoniul , care este mult mai putin toxic (de 100 la 400 ori mai putin toxic) decat NH3, si care NU poate fi oxidat de catre bacterii.
Majoritatea testelor, in afara de unul de la Seachem, ne masoara ambele forme. Deci daca ne-a dat ca rezultat 5 ppm asta inseamna 5ppm (sau mg/l) de amoniac + amoniu.
Ele pot sa treaca de la o forma la alta in functie de pH si temperatura. Astfel cu cat creste pH si temp, cu atat vom avea mai mult NH3. Scadem pH si o parte tot mai mare din NH3 devine NH4+.
Important de stiut, la pH 6 amoniacul devine aproape inexistent, deci vom avea aproape in totalitate NH4+, care nu poate fi utilizat de bacterii, deci ioc ciclare.
Ce fel de test este daca a folosit un singur acvariu? Cum putem sti daca aditia de bacterii din comert a avut un efect semnificativ asupra ciclarii?
Daca folosea apa sfiintita poate obtinea acelasi rezultat, nu putem sti, daca nu ruleaza in paralel un alt bazin in conditii identice, minus aditia de bacterii.
Cu riscul de a-mi lua injuraturi revin cu sugestia de a testa si o sursa naturala de bacterii autotrofe - sol negru, produs de Mama Natura™- ca solutie pt cei care nu au alte acvarii pt samanta, sau pt cei mai ipohondri dintre noi carora le este frica de "contaminare".
narcis wrote:Stai linistit în privinta NO3, atata timp cat pastrezi echilibrul cu fosfati. Prin vechiul forum, era dezbatuta problema asta a NO3, cu valori de peste 100 si bazine superbe. Un 30 e normal, nu as recomanda 100 din cauza ca peste 50 devine cam nociv pentru vietati. Nu am testat personal, dar cine vrea poate sa incerce valori mari pe barba lui.
Crevetii sunt cu mult mai sensibili la nitrati decat pestii.
dan.pavelescu wrote:Un sfat de la zugravul amator care zace in mine: sub nici o forma nu cumparati acele galeti.
Sunt facute din ceva plastic reciclat si put ingrozitor. Nici dupa 200 de spalari nu iese mirosul, si este un miros nenorocit, il simti cum ti se lipeste de nari si de haine.
Ok. M-am uitat si eu dupa ce era mai ieftin.
Cauti la magazin unele care nu put atunci.
Ai nevoie de cateva galeti de 20l, acelasi nr de filtre burete, o pompa de aer si un loc calduros (25 grade sau mai mult). Bacterii la sticla de la Seachem mai trebuie comparate daca nu ai.
Recomand macar 3 galeti:
Intruna vei testa fara nicio aditie de bacterii.
In a doua folosesti aditia de bacterii din comert.
In a treia vei adauga o lungurita cu varf sol negru recoltat din gradina/natura, zona neierbicidata(si care nu s-a uscat de la recoltare) - sursa adevarata de bacterii autotrofe de la Mama Natura.
Hranesti zilnic galetile cu o cantitate identica de mancare, testezi pt amoniu, nitriti, nitrati etc. nu intru in detalii pe care le stii deja.
dan.pavelescu wrote:Mi-am dat seama ca nu mai am TDS metru.
Recomandati o marca anume, sau orice divais isi face treaba?
Sa lamurim un pic ce este TDS-ul (Total Dissolved Solids)
"TDS este masura tuturor substantelor solide organice si anorganice dizolvate din apa. Cu toate acestea, testele acestui parametru de apa nu spun ce cuprinde TDS-ul dvs. Masoara totalul tuturor substantelor moleculare, ionizate si microscopice din apa noastra care nu pot fi prinse de filtrarea dvs. Aceasta include GH, KH, amoniac, nitrit, nitrat, deseuri organice dizolvate etc., si tot ceea ce adaugati la acvariul plantat (conditioner apa, fertilizanti, hrana de peste neconsumata etc.).
Deci cam orice bagam in apa si se dizolva in apa creste TDS. Masurarea lui ne da un numar, dar nu stim ce anume contribuie la cresterea acestui numar.
Mult mai folositoare mi se par testele de GH, KH, amoniac, nitriti, nitrati, fosfari etc pentru ca stim exact ce masuram cand cautam sa identificam o problema cu apa.
Nu am inteles bine, pui declorinatorul in apa din cada, sau in acvariu dupa ce l-ai umplut?
Daca il pui in cada si amesteci de cateva ori apa cu mana, reactia se produce in cateva minute, poti sa o pompezi imediat in acvariu, nu mai stai jumatate de ora.
Pestii nu vor fi expusi deloc la clor iar pe bacteriile din filtre oricum le doare in spitz de apa de robinet, dupa cum am scris cateva postari mai sus.
...astept jumatate de ora sa dispara clorul, bag vitamine si pornesc canistrele.
Vad ca va e frica de clorul din apa de baut ca de dracu' daca ar fi asa eficient doar ne-am inmuia mainile in apa de robinet si ar fi dezinfectate, nu ? In filtre avem zeci, sute de grame biomasa de bacterii, ca si cum ai incerca sa darami zidul chinezesc cu un ciocan de mana.
paradoxx wrote:Ma bag si eu: temperatura apei de la robinet cum o reglezi ? Cu Delimano sau din boiler+ceva prefiltre ? Intreb, pentru ca boilerele pot avea/chiar au cupru si iti pot face probleme.
O reglez din baterie. La inceput foloseam termometru, dar acum imi iese la fix de fiecare data fara.
Nu am boiler. Apa vine rece la inceput, o las sa curga 1-2 minute inainte sa ajunga la temperatura.
dan.pavelescu wrote:Eram curios si te intrebam pentru ca practic filtrele vor fi inundate cu apa de la robinet, aproape ca se poate considera o spalare a filtrelor.
Clorul din apa de baut 0.5-1 ppm are rolul de a omora o cantitate reziduala de bacterii intr-un timp de expunere foarte lung. Impactul asupra filtrarii biologice la asemenea concentratie este nesemnificativ/neobservabil, practic inexistent
In schimb spalarea filtrelor presupune o inlaturare mecanica a respectivelor bacterii prin stoarceri repetate sau expunere la jet puternic, fie ca vorbim de apa declorinata sau de robinet. Asta duce la deciclarea partiala.
dan.pavelescu wrote:Cand schimbi asa multa apa, nu exista si riscul unei deciclari partiale?
Temperatura apei de schimb o potrivesti din robineti?
Asa fac si eu la cabinet, dar nu mai mult de 50% din volum si adaug o mica doza de bacterii si ceva zeama conditioner.
Temperatura o potrivesc de la robinet la 24-25 grade. E foarte important sa curga de sus apa pentru a se oxigena in timpul umplerii, altfel pestii se vor ridica la suprafata din lipsa de oxigen - asta e valabil pt schimburi de 80+ %, apa de retea vine cu mult CO2 dizolvat, cel putin la mine.
Nu are ce sa se decicleze, am schimbat doar apa. La filtre nu am umblat de cand au fost instalate, unul acum un an si cel nou acum 3 luni.
LE
Am pus declorinatorul la inceputul umplerii, pt a reactiona imediat cu clorul din apa nou introdusa.
In realitate toata procedura dureaza 40min. La sfarsit se pot vedea pestii, care nu par deloc stresati fizic, respira normal, culori normale. Nu am avut niciodata probleme la schimbul de apa.
Ok, cu cat ne dai mai multe detalii cu atat te putem sfatui mai bine. Ce apa urmaresti sa obtii? Si care e obiectivul final, un acvariu plantat frumos tip scape sau un olandez cu specii rare de plante?
dan.pavelescu wrote:Acvariul (care e doar in plan) o sa aiba 200 litri.
Iar valorile, doar din memorie si aproximativ (n-am mai facut un test de multi ani)
Ph 7,2 - 7,4 in functie de perioada anului
Kh parca 4 sau 5, pe acolo pe undeva
TDS 200 ++ (cred ca pana in 250)
Dar sunt de aceeasi parere cu flo77. Cu parametrii pe care zici ca ii ai poti sa cresti cam orice specie de planta. Si pentru creveti (doar din ce am citit) par foarte ok.