| Message |
|
|
Din pacate cu Rotala ai inteles bine, merge tuns de 1-2 ori, dar apoi se subtiaza si apoi trebuie puse cu mana varfurile in sol  , in scara cum am spus. Vezi in acvariul meu tufa si mai mare de Didiplis din dreapta? E tot in scara, nu e tunsa , e pusa cu mana de n'spe ori... Cu Hemianthus merge mai usor cu tunsu' dar nici acolo la nesfarsit din aceleasi motive, daca te uiti atent la poze se vede ca tufele sunt usor "mai chele" fata de poza cu acvariul global , unde nu sunt tunse. In timp la tunsori repetate varfurile isi pierd vigoarea si se subtiaza pana la degenerare, de aceea se pun doar varfurile plantate manual in sol, la un moment dat. Cu Rotala acest fenomen mi-a aparut repede, am renunta sa o tund si o tai la mijloc sau la 1/3 de la baza si replantez - zeci si zeci de fire la nevoie, in mici buchetele. Daca varfurile nu mai arata OK la Rotala, degeaba o mai ai...
|
 |
|
|
Ce fel de Rotala? In principiu tufe acceptabile se pot face cu plante cu frunze mai mici, dar merge si la celelalte. La cele mari e mai greu si pentru ca o tufa nu se poate face cu 10-15 fire, ci in general cu zeci de fire sau chiar spre suta (nu exagerez), deci tufa in acvarii mici merge cu plante mici. Daca ai ramas la acvariul care il stiam ar fi preferabil o tufa (ff frumoasa dar dificila) de Rotala wallichii. Ce zici de o tufa ca asta sau ca asta ? Pe vremuri am incercat si eu o tufa de wallichii, dar nu aveam atunci lumina si fertilizare grozave si din cauza asta arata doar cam asa .Ca tehnica de taiere trebuie in scara, dar nu tunse ci taiate pe marime crescatoare si replantate. La zeci de fire la un moment dat e de groaza. Tunsul merge o data de doua ori, apoi se subtiaza pana la degenerare si tot trebuie replantare. Munca multa cu acvaristica asta... Cine stia la inceput in ce ne-am bagat?
|
 |
|
|
|
PS. Am uitat sa adaug la motivele optiunii mele pentru varianta de dozaj "discret" de macro si faptul ca din nefericire (asemanator cu divizarea plante de apa "calda/rece"; "moale/dura", etc) exista si divizarea in plante "low-high" NO3, deci la valori mari nitrati nu merg toate bine... Stiu ca (asa cum spunea Gabriel ) suntem cam toti prinsi cu treburi, dar poate reuseste cineva din voi o listuta cu aceste plante ce prefera extremele din acest punct de vedere al nitratilor/ sau si fosfatilor. Eu pot sa dau un exemplu clar - Blyxa - merge f bine la valori mari de nitrati.
|
 |
|
|
|
VAL - Da, cam asta e ideea, ca nu e greu folosind metodele descrise de tine sa afli destul de exact ce cantitati de macro introduci in acvariu (eu folosesc varianta cu cantarul electronic, cantitati mai mari, apoi dilutie in solutie si administrare sub forma lichida in fractii de ...x ml/zi), dar daca vrei sa tii macro in acvariu in niste limite mai finute, trebuie sa introduci cantitati mai mici, la perioade mici (zilnic in cazul meu) si cu dozari repetate.
EI in forma clasica pleaca de la premisa unor doze standard pe volum apa acvariu,, care in conditiile unui consum mediu estimat si al unei dilutii semnificative / masive la schimbarea apei , ar trebui sa duca la o prezenta permanenta de macro ce nu ar depasi niste limite, limite care eu cel putin nu le doresc.
Am vazut ce inseamna "freezing" al meristemului apical la Eusteralis si nu numai, la valori mari de nitrati (din cate stiu au patit-o si altii de aici), simularea carentei de Magneziu prin acelasi exces de nitrati, inverzirea plantelor rosii la exces de fosfati si de ce sa nu spun chiar alge (desi sunt iarasi dator sa spun pentru cei ce nu stiu si persista in vechile teorii, ca si carenta de macroelemente da alge din belsug!!) etc.
Acesta e motivul pentru care prefer un "fine tuning" de macro administrarii masive din EI, fie ea si in doze foarte bine calculate.
|
 |
|
|
Val wrote:
Acum dozez eu cu manuta mea, stiu ce, stiu si cat si mai fac si masuratori pentru ca... nu stiu de ce. Asa sunt eu.
Asa sunt si eu  si cam asta e si "filozofia mea" adica - da macronutrientilor, dar cu control si eu cred ca faci bine ce faci si cum faci, nu cred ca trecerea la forma "dura" a EI iti va aduce beneficii suplimentare.
|
 |
|
|
Florin si eu cred ca Apistogramma sunt printre grupurile de pesti cele mai frumoase in privinta coloritului. Am vazut pe un site de fotografie acvaristica (imi pare rau ca am pierdut link-ul la reinstalarea windows) o colectie extraordinara a unui crescator chinez cu varietati selectate de A. viejita , A. agassizi, A. gibbiceps, A. Nijsseni, etc. Ce pot sa spun este ca o vreme am avut si eu A. ramirezi (fotografia aici , dar rand pe rand, desi m-am straduit, in decurs de 2 ani am pierdut 3 din 4 prin boala. Sunt pesti pe cat de frumosi pe atat de sensibili, vor o apa foarte curata, cu valori cat mai mici e nitrati (preferabil nu mai mult de 5ppm, desi rezista dar nu prefera si pe la 10ppm).
Se cam ciondanesc si de aceea un acvariu de 60 litri la 6 buc e cam putin, ii vedeam mai bine in acvariul mare, unde pot coabita fara probleme cu scalarii si characidele, cu conditia apei mentinute in parametrii doriti de ei. Am un filmulet pe undeva cand mi-au depus (simultan cu o pereche de scalari - cei din urma sus pe filtrul intern de pe vremea aceea, iar ramirezii "la subsol" pe o piatra plata, neteda, cum prefera ei), dar nu am depasit niciodata faza asta, iar icre eclozate nu am avut, fiind consumate de colocatarii acvariului. Bafta multa cu ei, sa-ti traiasca si daca ii si inmultesti ar fi super!
|
 |
|
|
|
Imi pare rau ca nu pot da o schema care o folosesc 9desi in mare am dat-o de nenumarate ori cand mi-am descris acvariul in diferite topicuri pe aici...), pentru ca eu nu folosesc o schema constanta si nu agreez 100% ideea indexului estimativ.
Am mai explicat cu alte ocazii pentru cei ce nu stiu ce e cu el, mai sus Val a pus un link foarte util. In principiu (si asta am mai spus-o) toti cei care folosim adaos de macroelemente se pare ca nu folosim indexul estimativ ci estimari ale consumul calculat de macroelemente. Indexul estimativ propune simplist nu masurati si inecati plantele in valuri de macro sa aiba tot timpul ce le trebuie, pentru ca daca induceti carente plantele vor suferi nu algele, iar in finalul saptamanii o sfanta schimbare masiva de apa pentru resetarea excesului de macro.
Din pacate pe forumuri ce le urmaresc si pe unde se foloseste de mult adaosul de macro (in strainatate stati linistiti...), tendinta actuala este sa se revina la metode mai blande de dozare macro si valori tinta mult mai mici fata de >30ppm nitrati si > 1-1,5ppm fosfati la cat se ajunge constant cu IE necontrolat. Cei care scanceau discret ca la asemenea valori duduiau de alge li se raspundea pe vremuri invariabil "ciocu'mic si CO2-ul mare, nu ai alge ti se pare..."
In privinta CO2 -ului mare pot sa spun ca nerespectand perioadele recomandate de etalonare a sondei pH controller-ului ajunsesem fara sa stiu la un pH de 6,2-6,3 fata de 6,5 fixat, la un KH de 5!!, deci va dati seama la ce conc de CO2 au stat saracii mei pesti peste 2 luni de zile? Nu pot sa trag o concluzie, dar in perioada cu pricina am avut 5 decese de characide, desi nu aveau probleme de respiratie, iar pe de alta parte tot lotul e cam la "end of life" avand peste 2 ani de cand ii am.
In concluzie eu prefer tatonari saptamanale de nitrati, fosfati, fier, cu reglaje mai fine decat un aport standard fixat prin EI (de aceea nu pot da o schema fixa pentru ca variaza ) si valorile tinta pe care le-am mai mentionat pe aici (nitrati cam 10ppm, fosfati cam 0,5-1ppm, fier 0,25-0,5ppm).
|
 |
|
|
siliconu` wrote:Cand am cercetat continutul, evident ca am descoperit cel putin 15 pitici.Dificila treaba si migaloasa, domnilor.
Era candva o expresie "imi vin piticii..."  , asa pitici sa tot vina la fiecare spalare de filtru, cred ca si eu as deveni mai harnic! Keep walking! 
|
 |
|
|
|
Cum spuneam in titlu cumpar Nesaea pedicellata si Cabomba piauhyensis. Orice cantitate e buna. Stiu ca nu prea se gasesc, dar daca nu intreb aici, nu stiu unde in alta parte as mai putea gasi asa ceva. Oferte pe PM. Multumesc!
|
 |
|
|
|
Bogdan , nu vreau sa transform acest post intr-o polemica. Sincer, nu m-am simtit in situatia ca as avea nevoie de garantia la aparat, iar pe vanzator il mai prind eu si ii storc toate informatiile si cartea tehnica. Stiam ca nu mai esti activ, dar doar la cateva posturi mai sus, ai mai dat cateva lamuriri, la care speram si eu, adica de la sursa cea mai autorizata. Macar faptul ca te-ai reinscris printre noi, si sper sa continui sa postezi in acest forum si tot a insemnat un lucru bun. Eu inchei aici.
|
 |
|
|
chitron wrote:Daca tot ma intaritati:
_in al doilea rind cind nu ai stiut sa il setezi ai incercat sa dai de mine si am incercat sa iti explic ,acum observ ca doresti pareri de pe forum ,fara a mai intreba daca sa intimplat ceva sau nu.
Si va mai rog odata cautati o parere autoorizata nu una a coltului de strada.
Bogdane, dar sensibil mai esti. Nu vezi omule ca de tine intrebam mai sus, cand ziceam "Chitron esti pe aici?" sperand ca mai intri pe aici, pentru ca nu iti stiu numarul de telefon, iar persoana "de contact" in momentele alea nu raspundea. De ce sa te intarat? Nu am zis nicaieri ca nu e bun produsul, ci ca s-ar putea sa nu fi procedat eu corect cu ceva, pentru ca asa cum stii nu am manualul tehnic al chiller-ului. Problema mentionata a fost pur ocazionala, pentru ca asa cum ai spus tu mai sus, de fiecare data ulterior a pornit singur, fara probleme. Da-mi pe PM daca se poate telefonul tau si te caut ptr alte intrebari, daca mai apar si nu deranjez... Sper ca acum ti-ai dat seama ca nu am avut nici o intentie ascunsa, iar sa iti denigrez produsele chiar nu am motive. In general cand fac o investitie, mai ales ca asta a fost zic eu una totusi serioasa, ma documentez bine, iar eu zic ca am facut o alegere buna. Uite iti spun inca o data si nu numai tie : merge brici, am avut doar o nelamurire, acum e OK ?
|
 |
|
|
|
Hopa ! Am o intrebare.... Chitron esti pe aici? Cu ocazia spalarii filtrului (mai des acum ca trebuie sa mentin debitul prin chiller), am oprit si chillerul de la intrerupatorul din spate. La repornirea intrerupatorului a pastrat setarea de temperatura de pornire, dar nu porneste racirea decat daca refac operatiunea de setare temperatura (tinut apasat pe buton 3-4 sec, apoi din nou set, etc). Problema mea - daca se opreste curentul cat sunt in concediu (si reporneste) ce ma fac, ca vad ca nu pleaca singur, sau am gresit eu ceva? Opinii ?[/b]
|
 |
|
|
dan_p67 wrote:
Porcu'"]O trec alaturi de Cabomba furcata pe lista plantelor dificile la care substratu' nu e foarte important .[/quote:48c26c05da wrote:
Eu am esuat cu aceasta planta rapid si iremediabil ...chiar m-as bucura daca am vorbi si despre ea.
Surprizaaa... la pagina 1 a acestui megatopic (de succes zic eu) am inceput chiar cu Cabomba furcata. Spargerea pe plante nu e impoosibila, dar la ce s-a adunat aici nici usoara. La momentul initierii topicului ma gandeam ca le gasim aici adunate, ca stii tu multi se misca mai greu cu functia "search" si prefera click pe un topic existent. Daca atinge valoarea informationala optima poate ajung sticky pe bucati (pe specii) sau global.
dan_p67 wrote:
... sa stii ca mie imi vine sa-l cred...
Hai mai Dane, tocmai tu sa-l crezi care stiu ce mixaj ai bagat la radacina Toninelor? Sau poate omul a descoperit quartz-ul negru din cauza black peat si atunci daca a mai scapat si un praf de E15 pe acolo incep sa il cred si eu... :-)
Frumoase Tonine si in pozele link-ate de tine, poti sa ne pui si link-ul daca mai sunt detalii pe acolo? Mersi!
|
 |
|
|
Stiu ca l-ati vazut la vremea lui, dar nu pot sa nu readuc in atentie unul din cele mai stufoase acvarii de Tonine Belem pe care il stiu. Din pacate posesorul dupa cum cititi, s-a ferit ca de foc sa dea date privind solul (black quartz doar ... sa-i spuna lui mutu  ) si nimic de fertilizare, PH KH, etc. Oricum o realizare in felul lui, considerandu-se ca Tonina Belem desi foarte frunoasa este f greu de armonizat intr-o compozitie inchegata, tocmai pentru ca are aspectul atat de particular. Acvariul descris aici.
|
 |
|
|
Porcu'"] Dubios mi se pare ca vreo 10 Neritine nu vor sa le extermine. [/quote:296b165b04 wrote:
Am si eu alta intrebare legat de Neritine - cum te impaci cu decorurile mai deosebite (busteni, roci) si ouale de Neritina? Pe mine ma turbasera, toate pietrele si crengile aratau a bibilica, iar contrapartida de mari mancatori de alge nu m-a convins (munceau ele pe geamuri, dar cat munceam eu cu periute, raschete si altele sa dau jos de pe decor ouale lor  dura muuult mai mult decat sa curat manual geamul si celelalte alge prin acvariu) asa ca le-am dat unui prieten (comun) sa fie folosite mai bine...
|
 |
|
|
|
Din ce am inteles eu din prospectul de Dupla plant 24 care spune de toate celelalte produse ale liniei de fertilizare Dupla, Dupla ground-ul ar fi doar un suport decorativ, inert ca fertilizant (fara aditivi de fertilizare) si conceput asa ( cu densitate mica, aproape plutitor) pentru a evita tasarea si a permite penetrarea in sol a oxigenului din apa si eventual a fertilizantilor din coloana. Deci la urma urmei, daca face probleme la plantat (iar estetic pe mine nu m-a convins deloc), putem pune pietris margaritar care macar arata natural si folosi restul liniei de fertilizare Dupla, fara a pierde nimic din valoarea acesteia din acest ultim punct de vedere.
|
 |
|
|
|
Dupa lista plantelor de apa mai rece, m-am gandit ca ar fi bine sa adaug si pe cea a plantelor ce pot rezista si creste la 28-30*C, unele din ele (cele bolduite rezistand un timp si la 32*C). Atentie, valorile de temperatura mentionate nu sunt optime pentru aceste plante (valorile optime ar fi pentru acestea 24-28*C), dar spuneam ca pot creste si supravietui, relativ fara probleme la 28-30*C. Aceasta lista ar fi de interes evident pentru cei ce vor neaparat discusi in acvariile plantate (desi e o combinatie dificila, dar nu imposibila) si pentru cei ce cu toate eforturile au vara in acvarii temperaturi mari. Lista a fost selectata prin confirmarea in cel putin 2 surse bibliografice de incredere a plantei respective ca rezistand la temperaturile mentionate. In ordine alfabetica ar fi:
Ammannia senegalensis; gracilis ;
Aponogeton crispus
Barclaya longifolia
Ceratopteris cornuta & thalictroides
Crinum natans
Cryptocoryne albida
Cryptocorine parva
Cryptocoryne x willisij
Cryptocoryne walkeri
Echinodorus bleheri;
E. bolivianus;
E. cordifolius;
E. horizontales;
E. Ozelot
E. paniculatus;
E. quadricostatus;
Eichornia azurea;
Eichornia crassipes
Eichornia diversifolia
Hygrophila polysperma
Hygrophila corimbosa salicifolia
Lagarosiphon madagascarensis
Limnophila aquatica; indica;
Ludwigia inclinata
Ludwigia repens
Myriophyllum aquaticum
Najas guadalupensis
Nesaea crcrassicaulis; pedicellata
Nymphaea lotus
Nymphaea micrantha
Nymphoides indica
Pistia stratiotes
Rotala rotundifolia
Shinnersia rivularis
Tonina fluviatilis
|
 |
|
|
|
|
 |
|
|
|
Cabomba era doar un exemplu. Nici eu nu ma prea ma omor cu ea, desi in unele aranjamente de tip biotop merge. Desigur, o tufa frumoasa de Heteranthera tunsa in scara, cred ca ar fi destul de frumoasa acolo.
|
 |
|
|
|
@ Ginel - asa este, si eu spun asta demult, asa cum am invatat ca nu poti asocia Discusi cu africani, asa nu se poate asocia Hottonia cu Ammania si sa le merga bine la ambele. De aceea am si scris lista cu plantele de apa mai rece, la care sper sa adaug pe cea cu cele de apa mai calda, dar cred s-ar putea continua cu lista de plante de apa moale - acida si cea cu cele de apa mai dura-alcalina, etc...
|
 |
|
|
|
|