[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: koala
Forum Index » Profile for koala » Messages posted by koala
Message
Frumusel bazinul!


Eu cred ca e o problema generala cu zoasii albastri. Nimeni nu prea reuseste sa-i tina, ba se topesc, ba dispar in ceata ...




PS: Daca va pofteste inima, am disponibila pentru Domnia Voastra una bucata surpriza...o mica ciuperca de culoarea cafelei-cu-lapte.
Nu fac nimic DYI.

- am un reactor mare, de 4 sau 5 litri ... bubblemagus, sau asa ceva
- are bureti, asa ca separ mediile fara probleme.
- imi trebuie o pompa externa, care sa urce 2 metri si careia sa-i pot regla debitul... ca sa "picure".
Salut,


- Sunt pesti rezistenti si nu fac figuri la mancare... nu-ti face probleme, or sa accepte orice.
- Daca sunt in "calduri" nu le arde de mancat, asa ca nu te ingrijora. E normal.
- Sunt cichlidae africane, dar depun pe suprafete solide si ingrijesc puii (ca "americanii" obisnuiti).
Am un reactor cu volum de 5 litri, deci s-ar preta... zici ca proportia este "X" cantitate de bilute sulf + "2X" cantitate de hidrocarbonati. Hmm, o sa studiez.
Asta era placa de ceramica de care vorbeam la inceputul discutiei:

http://www.accesoriiargint.ro/placa-ceramica-pentru-sudura-p-829.html

Placa ceramica utilizata la sudura argintului.
Dimeniuni: 15*15cm
Placa ceramica nu este poroasa si nu contine azbest. Retine caldura in timpul sudarii astfel incat sa se obtina o incalzire uniforma a piesei. Poate fi utilizata pana la 1200 grade Celsius.
Cu ajutorul picioarelor inaltatoare, caldura sta departe de standul de lucru.


- din descriere, pare a fi un material care se incalzeste uniform si care preia caldura.
- Dorin mi-a povestit de treaba asta...
- daca preia caldura de la sudura, o poate prelua si pe cea a apei... nu e poroasa, se poate lipi ca lumea.
- are 225 cm patrati asa ca suprafata radianta e generoasa (fata de cei 16 cm patrati - suprafata elementului Peltier).
Explica-mi si mie manevra asta cu reactorul de sulf... exista niste calcule, functie de litrajul bazinului?... sau merge asa, la "ghici"?
Din observatiile mele, ciupercile prefera "umbra"... ale mele "se umfla" mai mult cand lumina e doar pe "moonlight".
Eu nu ma pricep, da' am oarece bun-simt tehnic... din ce-am observat, treaba sta in felu' urmator:

- avem o suprafata mica de tot (40x40 mm) care se raceste al 'reaku de tare (ofcors, pe partea aialalta se incalzeste corespunzator),
- partea rece tre' pusa in contact cu apa acvariului... cu cat mai bine realizam contactul, cu atat mai bun este transferul termic.
- elementul Peltier, in sine, nu poate sta scufundat in apa... asa ca tre' gasita o solutie prin care sa se poata realiza un transfer termic cat mai bun (fara probleme pentru animale, fara risc de coroziune, etc.)
- nu sunt foarte multe solutii aici... cel din linkul lui Iulian (viulian) foloseste o "camera" de aluminiu cu laturile egale cu elementul Peltier. Aceasta incinta inchisa este mufata la o canistra externa... apa circula prin camera aia si se raceste...
- eu vreau sa incerc sa "inglobez" partea rece chiar in acvariu... sa am, cum s-ar zice, o bucata de metal rece care sta in permanenta in contact cu apa si care este spalata de fluxul pompei... sper sa am un randament mai bun decat cel realizat in linkul de mai sus.
- racirea nu pare a fi problema cea mare... pui un radiator cat mai bun si un ventilator cat mai puternic. Solutii tehnice sunt, iar faptul ca nu esti constrans de nimic iti lasa o marja mare de manevra.


Am tot cautat zilele astea informatii despre aluminiu (mi se pare ca este metalul ideal = transfer termic excelent, coroziune mica)...

- e clar ca se oxideaza imediat... insa, stratul ala de oxid care se formeaza la suprafata il protejeaza si nu pare a fi un pericol.
- nu am gasit nicaieri informatii cum ca oxidul de aluminiu ar fi toxic... spre deosebire de cupru, aluminiul pare a fi "neutru".
- daca gasesc placa de titan, o sa o folosesc...


O alta idee care imi umbla prin cap este sa folosesc o cutie care "sa pluteasca" in acvariu... fundul cutiei sa fie din titan (aluminiu) si sa raceasca apa... in cutie sa am radiatorul + ventilatorul.
1) Ce are aluminiul? Ce pateste in apa sarata?... din ce-am citit, se oxideaza la suprafata si ramane inert. Deci?
2) Nici titanul si nici inoxul nu au conductivitatea termica a aluminiului... de aia se fac radiatoarele de aluminiu, pentru ca transfera caldura foarte bine.


Racitoarele de apa (aparatele "de apa" LA FANTANA) au rezervorul ala care se incalzeste/raceste din aluminiu eloxat.
Am mai pierdut niste timp...

- Radiator de aluminiu 120x120x50 mm
- Ventilator cu turatie variabila si control 120x120x25

Adeziv termoconductor (ca la procesoare)...



Intrebare? ... Nu as putea folosi pe post de "placa" (cea din acvariu, care va sta in contact cu apa) o bucata de aluminiu? Eventual eloxat, argintat, lacuit, etc. ?

image
image
Si eu vreau PO4x4... 4 plicuri.
Oho, ce de pesti avem ... si numa' specialitati: bicolor, hepatus, sixline, flavescens... sa iti traiasca, frumos acvariu!
@Georg: Nu vazusem poza aia (nu aparea in postul tau), tre' sa studiez ce e acolo...

@reefer: Uite dimensiunile geamului de mijloc:

image
Oricand ma pot intoarce la clasica solutie de racire prin evaporare... un ventilator pe capacul de sus si aia e... da' parca ma tenteaza sa incerc ceva mai "elaborat".



Daca nu iese, asta e! O sa pierd niste bani si o sa castig niste experienta... mi se pare in regula!

Daca iese, o sa fiu vedeta! ... sa te tii dupa aia, ce acvarii "peltier-istice" isi vor face colegii nostri!

Cam aici sunt:

- gaura patrata de 130x130 mm in geamul acvariului,
- am construit o "scafa" pe interior,
- cu gri se poate vedea "placa" ce intra in contact cu apa... preia caldura apei si o transfera, pe cealalta parte, la elementul Peltier.

image


- Asta e partea exterioara (gaura din geam),
- pe placa se lipeste elementul Peltier si apoi -> radiator -> ventilator.
- am facut gaura de 130x130 in ideea unui spatiu suficient loc pentru ventilatoarele de 120x120.

image


Vad ca nu sunt obiectii, asa ca mergem mai departe...

* Urmatorul subiect este racirea (ar fi trebuit sa vad si de pompa, da' sunt inca legat de treaba cu spatiul disponibil):

- am zis ca as fi tentat sa incerc racirea cu element Peltier (aici am gasit ceva: http://www.germanelectronics.ro/conrad.php?name=Products&pid=193569)
- tehnologia nu e noua si se foloseste la miniracitoarele de apa,
- in mare, e o placa ce se poate raci pe o parte... si sa incalzeste corespunzator pe partea cealalta.
- totul sub actiunea curentului electric.


Date tehnice

Curent maxim: 4.6 A
Tensiune nominala: 15.4 V
Diferenta maxima de temperatura: ~ 60 °C
Putere maxima de încalzire: 41 W
Dimensiuni: (L x l x h) 40 x 40 x 4 mm

----------------

Am studiat putin cartea de fizica din clasa a 4-a si am scos urmatoarele chestii:

Pentru a încalzi un litru de apa cu un grad e nevoie de o anumita energie (si anume circa 4200 J), nu de o anumita putere. Puterea determina viteza de încalzire (grade pe secunda). Astfel, daca acel litru de apa se încalzeste cu un grad pe secunda atunci e nevoie de un încalzitor de 4200 W. Daca se încalzeste cu un grad pe minut atunci puterea necesara e de 70 W.

Pentru a calcula se pot folosi urmatoarele doua formule:

Q = m·c·DT
Q = P·t

Q: caldura, energia termica transferata apei (J)
m: masa apei (kg)
c: capacitatea calorica specifica (J/(kg·K)); pentru apa e 4200 J/(kg·K)
DT: diferenta de temperatura (grade C sau K)
P: puterea încalzitorului (W)
t: intervalul de timp (s)


Boon, ia sa luam calculatorul si sa vedem ce ne iese ... (iau in calcul un volum net de 70 litri apa):


1h = 3600 s
24h = 24*3600 = 86400 s

Q = 4200

deci 4200 = 70W*60s - ca sa incalzim 1 litru de apa / 1 minut (de aici plecam)

Consider ca am un element de 41W -> 4200 = 41W*? ... ne rezulta un timp de ~ 102s necesar pentru a modifica temperatura cu 1 grad C (pentru 1 litru apa).

pentru 70 litri (cu 1 grad) = 102*70*1 = 7140s (~2 h)
pentru 70 litri (cu 8 grade) =102*70*8 = 57120s (~16 h) ...


Rezulta ca, mergand in regim constant (24h), la volumul de apa calculat (70litri) o sa am o diferenta de temperatura de 12 gr.C.


Asta e teoria... in practica intervin si alte aspecte, legate de suprafata radianta, de pierderile datorate transferului termic, etc.

- elementul asta are o suprafata de doar 16 cm patrati.
- nu se poate lipi direct pe sticla acvariului...
- partea care se incazeste trebuie racita cu radiator+ventilator.


O solutie ar putea fi montarea lui pe o placa de material cu proprietati termice corespunzatoare... ???

- montajul se fixeaza intr-o "scafa" construita in latura acvariului,
- placa face contact cu apa si preia caldura din apa... pe partea cealalta, elementul o raceste cu ajutorul radiatorului si a ventilatorului.


M-am sfatuit si cu Dorin (dorin_st)... inca suntem la faza de cercetare.



Ce parere aveti?
Arhitectule, nu e bine!

Ideea de a lasa acvariul "de carantina" fara nisip si fara decor se bazeaza pe cateva considerente:

- usurinta curateniei si a schimbului de apa,
- usurinta cu care se pot observa pestii,
- usurinta tratamentului chimic (dozele / litru de apa),
- usurinta dezinfectarii totale (dupa o boala nasoala),
- etc., etc., etc.

Ca sa intelegi ce vreau sa spun, uite un exemplu ipotetic:

- cumperi cativa pesti si ii bagi in "carantina",
- dupa 1-2 zile iti dai seama ca pestii sunt infestati cu paraziti intestinali... le vezi fecalele albe, subtiri, filamentoase.
- te documentezi vis-a-vis de ceea ce ai de facut si ii bagi pe tratament medicamentos,
- trebuie sa le faci curatenie zilnic, deoarece e musai-musai sa aspiri fecalele de pe fundul acvariului (sunt o sursa de infestare si pentru pestii sanatosi),

Daca tu ai nisip si pietre, acvariul o sa arate misto da' nu-ti va permite sa il cureti temeinic. Ca atare, undeva in nisipul acela, vor fi intotdeauna ascunsi cativa germeni mai rezistenti (din boala pe care tocmai ai tratat-o)... la urmatoarea serie de pesti carantinati, o sa ii imbolnavesti si pe aia. Ga-ran-tat!





PS: Recomandarea de a tine pestii cu lumina stinsa in primele zile se bazeaza pe faptul ca ei sunt speriati (de la mutare, transport, acvariu nou, etc.) iar intunericul ii ajuta sa se acomodeze mai usor.





- Nu tre' sa bagi nisip sau pietre... doar apa din bazinul mare, filtrare puternica si aia e... nu hrani pestii din abundenta, cel putin primele cateva zile (lasa-i primele 24 de ore fara lumina).
- In prima saptamana schimba-le cate 5 litri de apa / zilnic. Dupa o saptamana poti sa treci la un schimb de 10-20% saptamanal...
- Dupa 3 saptamani, daca totul e ok, poti sa transferi pestii dincolo.





PS: Merge "transferul" si dupa 2 saptamani, daca iti pierzi rabdarea .
Bun, am facut ultimele modificari:

- dinti de 5 mm (latime) si 50 mm (inaltime),
- lungimea pieptanului = 20 cm
- nivelul apei in display + camera de filtrare (in conditii normale, cu pompa oprita) = 40 cm.
- dintii sunt "ingropati in apa" pe o adancime de 2 cm... si ies afara din apa cu 3 cm.
- peretele care desparte displayul de camera de filtrare "iese din apa" cu 3 cm.
- peretele care desparte cele 2 compartimente din camera de filtrare "iese din apa" 2 cm. Deci, daca matrixul se colmateaza si apa nu mai poate circula pe jos, avem backup in partea de sus.
- in partea de jos, acelasi perete are o distanta de 5 cm pana la fundul bazinului... pe acolo intra apa in camera pompei.

In acest fel am impacat pe toata lumea (sper ):

- avem si un fel de gratar in apa,
- avem si pieptan care iese din apa, suficient de mult.



Daca nu aveti ceva obiectii, vom merge mai departe...

image
Bah, mi-ati facut capu' calendar

- vroiam sa renunt la pieptan pentru ca ati spus ca e prea mic si ca n-o sa am debit suficient.
- nu am inca o pompa in cap, asa ca n-am ce calcule sa fac.


Hai sa o luam altfel, sa plecam de la ceea ce stim acum:

- lungimea pieptanului va fi de 20 cm ... dinti de 5 mm (latime) si 30 mm (inaltime).
- placa va avea 43 cm inaltime ... se termina deci la 2 cm sub nivelul maxim al bazinului.
- nivelul dorit al apei este 40 cm.
- fac un singur perete interior... la distanta de 2-5 cm de fundul bazinului... si care iese cu 1 cm deasupra nivelului apei.
 
Forum Index » Profile for koala » Messages posted by koala
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com