Message |
|
N-as fi curatat musai diatoamele insa, reflexul ar fi ca sa le las in acvariu - cu cat sunt mai multe cu atat consuma mai mult surplusul care le-a declansat, cel mult as fi pensulat (cu o pensula de desen) frunzele plantelor.
|
 |
|
Man, multumesc, nu vreau sa par hapsan, dar urasc sa incarc lumea cu problemele mele - multumesc pentru ajutor  dar nu da comanda te rog .. trebuie sa gasesc o solutie mai usoara decat "the silk way"
|
 |
|
@vm70 sunt ofticat pentru ca mi-ar fi placut asa o solutie asa, gen chirurg, sa iau exact componentele de care e nevoie, si sa mearga brici - fara sa irosesc nimic. Din pacate am ars un PWR ISO din cauza ca eram prea nervos si documentatia insuficienta (poate daca instalam rezistentele alea pullup nu mai era asa mare problema), am comandat 2 placi pt pcDuino dar pe site era doar o poza cu ele vazute de sus, din pacate sunt pentru pcDuino1 si nu pcDuino3 (caci pe spate pinii nu se mai potrivesc), iar pH Circuit realizez ca nu e asa profi facut incat sa imi dea valoarea in mV direct si sa am libertatea calibrarii dar si informatii despre slope-ul electrodului. Niste bani aruncati degeaba, si ca sa indrept situatia, alti bani care ar trebui dati, ca pana la urma, si daca iau in total 4 PWR ISO, tot imi trebuie un selector cu care dintre ei sa stau de vorba, caci pcDuino3 nu are 4 seriale pe care le-as putea folosi si sa pot adauga oricate circuite as vrea dupa.
Daca ma apuc sa construiesc o alternativa la Atlas Scientific (am gasit si circuit de amplificare a electrodului de pH, direct, iti da valorile aplificate, poti folosi linistit ADC dupa - http://www.ti.com/lit/an/snoa529a/snoa529a.pdf ) - mai trebuie o referinta foarte precisa pentru tensiune (tot TI o vand) dar ar trebui luat integratele, facute cablaje ... si costa 1 euro un integrat, si 5 euro shipping, si wait time e 6 saptamani daca nu vrei 1000, samd.
Le-am scris celor de la Atlas Scientific despre limitarea de mV, si i-am intrebat care e formula din spate cand circuitul e resetat la valorile default. Dupa primul raspuns unde m-au luat peste picior, am rezistat tentatiei sa-i porcaiesc si i-am raspuns omului pe un ton politicos dar informat, sa vada ca totusi are cu cine sta de vorba: vreau slope constant, vreau default offset, stiu de Nernst equation si de temperature dependency. Mi-a raspuns dezarmant ca el la suport poate oferi doar detalii cum sa folosesti produsul asa cum e in specificatii si ca nu e allowed sa faca disclosure la engineering part, urmat de un "sorry man ...". La naiba.
Circuitul NMF0505SC e foarte bun. Dar cu celalalte ce fac  ? Mai trebuie si un izolator pentru partea de RX/TX, gen SI8600AC-ul care e pe PWR ISO, mai trebuie si 2 pullup resistors, pentru ca izolatoarele (din cate am vazut) inverseaza semnalul, asa ca un pullup rezistor pentru RX cat si TX este necesar pentru etajul final incat sa fie reinversate la loc. Si sincer, decat sa fac de mana montajele astea si sa pierd o luna, mai degraba as cumpara ceva ready made si sa asamblez mai putin caci as iesi cu un montaj cat un PC la final  complet nemodular. Dar nici cu ready made nu ai access la tot ce vrei. Si chiar daca as pune 4 PWR ISO separat la 4 BNC-uri (si sa arunc board-ul cum ar veni), tot am nevoie sa implementez o logica de selectie cu care PWR ISO sa se conecteze singurul port serial de pe pcDuino3 disponibil. Si daca ar fi 2, tot trebuie o selectie. Sunt dispus sa dau un pic de bani in plus sa-mi fac viata mai usoara, dar sa ma chinui nu. Deocamdata chinul a fost intelectual ca sa intejeg care e jmecheria cu ground loops si cu pH monitoring.
O sa tin sondele separat, si le verific cu pH meterul portabil chinezesc. Ma consolez ca o sa am 4 ph monitoring online, la a fraction of the price daca as lua 4 monitore dedicate, fara sa fiu in "cloud".
@Dragos, sarumana pentru sustinere  eu sunt genul care nu stau mult in vizita de rusine sa nu deranjez omul la el acasa. Stiu ca e de prost gust sa refuzi un ajutor, dar pentru o sticluta sa incurc atata lume, chiar m-as simti si mai naspa - o sa ai si tu calatorie linistita fara sa mai duci grija, si amicul la fel, si io cu mai putine vinovatii  thanks man...
|
 |
|
Au sosit:
PWR-ISO + o tastatura cu 16 caractere. Din pacate tot nu ma pot apuca pentru ca imi lipseste un logical level shifter intre 3.3 si 5V - documentatia de la Atlas Scientific e un pic confuza, si am lamurit cu echipa lor de suport ca e nevoie de 5V daca vrei PWR ISO. De asemenea, nu era clar daca trebuie folosite sau nu "pull-up resistors" (ei spun ca daca vrei I2C pentru pwr iso , atunci trebuie) dar eu voiam UART. Oricum, se pare ca folosesc circuitul SI8600AC pe PWR ISO MK 1, pentru ca au adaugat in datasheet-ul de PWR ISO MK 2 cum sa-ti faci tu propriul PWR ISO, si recomanda acest circuit. M-am uitat cu atentie, caci era scris foarte mic, si da, este ST8600AC pe PWR ISO MK 1 ...
Incep sa fiu dezamagit de Atlas Scientific, cu cat citesc mai mult despre controllerele de pH, cu atat realizez ca mai toate iti dau si output in mV (adica exact ce vad ele pe electrod) - dar AS nu ofera valoarea asta, direct pH-ul calculat. Problema ? Nu gasesc usor etalon pH 10, si n-am nici o posibilitate sa-i spun sa se calibreze la pH 9 - asteapta doar pH 10. Deci destul de rudimentar ca functionalitate. Daca mi-ar fi dat output si in mV -> atunci puteam face eu calibrarea si dreapta de regresie a electrodului intre oricate puncte voiam ... si sa am si un feedback despre "SLOPE" (care e un indicator foarte bun al calitatii electrodului). Asa, ma uit doar la niste valori.
Oare e posibil sa te prinzi (resetez ce offset o avea in interior si ce slope) cam cati mV simte pe electrod, interpretand valoarea pH pe care o afiseaza ?
Mai jos, o poza cu graficele pe 2 zile. Se vede iar ca s-au aprins luminile la ora 14 ... printr-un drop in valoarea masurata:
Din pacate nu pot continua cu lucrurul pentru ca:
a) imi lipseste un logic level shifter bidirectional (am cumparat ceva specific pentru pcDuino, dar se pare ca este pentru pcDuino1 si nu se potriveste la pcDuino3 - tre sa trimit inapoi).
b) imi lipseste etalon de pH 10 - la magazin mi-au zis ca nu prea se mai gaseste 10, si ca au putut sa faca rost de pH 9. Ceea ce e inutil pentru a calibra pH circuit cf manualului (trebuie 10 neaparat) si nici nu stiu cum sa aflu mV de la electrod interpretand valoarea pe care mi-o da cand l-as baga in pH 9 de exemplu (sa zicem ca-mi da ph 8.63 la output, necalibrat, oare cati mV masoara el de fapt ? Daca as gasi formula, as putea calibra convertind mai intai valorile date de el in mV si apoi aplicand corectiile de offset si slope in software).
Asa ca asteptand sa-mi vina noile logical shifter ... si pH 10 de pe internet, iau o pauza  de gandire.
PS: am comandat si un RTC pentru pcDuino3 pentru ca isi pierde ora cand se reseteaza (nu are baterie) si pana nu se conecteaza la internet, nu stie cat e ceasul, o ia mereu cu 1 Ian 1970. Urmeaza sa incerc sa-l fac sa inteleaga ora exacta de la RTC ... poze dupa 
|
 |
|
laur.c wrote:Nu poti pune doi senzori de pH pe aceeasi placa, cu un singur iso.
Sunt nevoit sa cer clarificari  ... conditia de mai sus este adevarata cand incerci sa pui acei doi senzori simultan in acelasi acvariu totusi, nu ? Ma intreb, daca totusi ai 2 senzori in acvarii diferite, nu exista bucla de masa intre acvariu 1-> senzor1 -> board <- senzor2 <- acvariu2 - pentru ca acvariile respective nu comunica intre ele altfel incat sa inchida bucla - nu ?
In cazul asta un PWR ISO la tot board-ul ar impiedica eventuale scurgeri in acvariu 1 catre impamantare, sau din acvariul 2 catre impamantare.
Oricum nu voi plati 4 x PWR ISO (care costa cam 120 euros) si daca nu merge cu unul singur - o sa construiesc eu ceva pe un protoboard.
Am gasit o schema interesanta aici http://softsolder.com/2010/01/13/arduino-serial-optical-isolator/ - care izoleaza optic 2 dispozitive seriale si foloseste 4 optocuploare, cate unul pentru RX1 TX1 RX2 TX2. Ce lipseste este un DC to DC converter care sa-mi dea tensiunea in partea cealalta catre pH Circuit dar asta cred ca se poate face cu acel integrat de pe PWR ISO. Omul spune ca din cauza tranzitiei si curentului prin ledurile optocuplorului ... viteza pe seriala nu poate depasi 19.200 bps, dar e ok, nu ma streseaza, oricum nu seriala incetineste masuratorile.
Oricum, am dat un ochi pe graficele de azi (senzorii sunt decalibrati, masoara ceva acolo, macar sa vad o curba voiam, se vede cum creste pH-ul cand se aprinde lumina), dar surpriza. se vede totusi ca a aprut de 1 un stray current in acvariul cu sonda Dennerle si a coincis cu aprinderea luminilor in ALT acvariu (la ora 14 se aprind vreo 5 lampi cu becuri neon). Al doilea peak este o masuratoare aiurea trimisa de pH Circuit - in loc sa soseasca 8.01 a sosit fara prima cifra, .01 se pare, si mi-a stricat media.
Prima citire a venit 5.85 deci clar, a fost un curent puternic, urmatoarea masuratoare dupa 380mS - curentul deja se disipa (ph-ul suise la 6.98) si dupa inca 380mS s-a apropiat de valoarea corecta 7.79 (fata de 7.99 cat era inainte). Deci o secunda aproape cat a fost flickerul acela cred al luminilor. Daca asta a fost de fapt .. pentru ca timerul de la lumini e cu vreo 4 minute inainte fata de ora corecta
Jun 17 13:56:11 debug * read values: 7.99 7.99 7.99 7.99 7.99 7.99 7.86 5.85 6.98 7.79
Apoi masuratoarea cealalta incorecta: prima citire a venit un .01 in loc de 8.01:
Jun 17 14:07:11 debug * read values: .01 8.01 8.01 7.99 7.99 7.99 8.01 7.99 8.01 7.99
Despre board  nu ma supar ca ai luat-o, dar ... am un pitic cand vine vorba de PIC. Cand eram EU student PIC-ul cerea bani pe compilatorul de C si iti trebuiau programatoare super complicate de realizat. Atmelul dadea compilatorul de C pe gratis, programatorul era banal de facut pe portul paralel (eheee ce vremuri) si el in sine costa o nimica toata. Ma surpinde ca PIC-ul mai rezista
Acum am lasat si Atmel deoparte, pentru ca nu vreau doar achizitie cu shielduri de Ethernet sau Wifi de costa cat 10 placi de retea la un loc.Asa ca sunt curios de ce ai ales o placa cu atat de multe butoane, cand nu prea poti face logica prea multa cu acea memorie limitata a microcontroalelor ?
Imi place boardul insa, poare ca il poti folosi la orice iti doresti, dar vad ca:
a) ecranul LCD este foarte mic (eu am 128x96 non tactil, si nu incape asa multa info pe el)
b) nu stiu cata memorie mai ramane libera pentru achizitii / prelucrare, daca o sa importi bibliotecile de sd / card, seiala, samd ...
Oricum, interesanta pentru a culege date multe date si a le pasa mai departe.
Iar despre clona de care ziceai (pare de fapt un osciloscop digital) nu mi-e clar, poate incepe sa inregistreze la un trigger - de exemplu pe un rising edge pe unul din pini ? In demo-ul lor se pare ca inregistreaza cand apesi tu pe buton doar. In rest, super interesanta!
Bafta in sesiune 
|
 |
|
Da, ai dreptate, ar trebui de fapt cate un PWR ISO pentru fiecare canal in parte daca vrei ca toate sondele sa fie izolate ...
Convertorul acela serial este deja prezent (cred) pe Multi Circuit Board pe care il am - caci am 2 pini cu care pot spune care din cele 4 circuite sunt conectate catre controller.
Cum deja am dat banii pe MCB, o sa raman cu asta si pun un PWR ISO intre MCB si controller (ca sa previn alte chestii din acvariu sa influenteze masuratorile) si o sa incerc sa nu tin 2 sonde de pH in acelasi acvariu  (ce dr... sa mai zic).
In plus, pentru ca pcDuino3 vrea 3.3V pe pinii lui iar PWR ISO are nevoie musai de 5V (confirmat de atlas scientific) mai trebuie un alt convertor (am comandat deja un https://www.sparkfun.com/products/12009 ) care converteste seriala de 5V in 3.3V si inapoi ...
|
 |
|
@laur.c - pot sa cer niste lamuriri suplimentare ?
a) Am citit, dar nu mai gasesc unde caci am parcurs multe materiale, ca electrodul care sta in apa ar trebui sa fie un electrod de potential 0 - adica el n-ar trebui introduca o diferenta de potential - diferenta fiind "generata" pe electrodul din interiorul sondei. In cazul unei sonde defecte, poate nu mai stau asa lucrurile ?
b) Nu inteleg cand zici ca "senzorii nu se influenteaza intre ei. Se influenteaza doar partea de masura" ... electrozii par a se influenta in cazul meu totusi - caci daca le pun simultan in apa, pac, incepe sa circule un curent suplimentar intre ei incat tensiunea din "bateriile" echivalente se echilibreze. Caci amandoi reactioneaza unul scazand valoarea raportata celalalt crescand-o. Curenti foarte foarte mici insa, caci ele sar doar cu o medie de 0.20 pH in sensuri opuse. Opamp-urile vor prelua noua tensiune din electrozi, si-mi arata asta cand cer valorile.
Am un voltmetru chinezarie, dar ce am mai intalnit pe net este ca trebuie un voltmetru cu o impedanta uriasa la intrare - incat sa nu afecteze diferenta de potential din electrod, rezistenta interna a voltmetrului sa fie mult mai mare decat a electrodului. Mi-e teama sa nu pierd timpul ...
Am incercat sa ma uit pe PWR ISO (cum ziceam mai sus in postul urias, am unul dar l-am ars  infigandu-l aiurea in protoboard, shiftat cu 1 pin). Are 2 integrate, pot citi doar valorile de pe integratul mare: RECOM R1SE-0595 1247. L-am cautat pe net si el asigura si este un DC to DC converter pentru tensiune si atat. Pentru decuplarea optica pentru RX TX folosesc un alt integrat, un smd mic pe care nu-l pot citi oricat as privi. Pare un soi de ADUM6400 - sau echivalent, si integratul acesta s-a ars.
|
 |
|
Ce nu mi-e mie clar este daca un electrod pH introduce sau nu o tensiune in apa.
Dupa ce am citit mai toate .pdf-urile despre circuite echivalente ale electrozilor, problemele cu ground loops inseamna ca exista deja niste diferente de potential in apa, diferente date de alte pompe, lumini samd, si cum sistemul are tendinta sa se stabilizeze, tensiunile astea trebuie sa scape pe undeva catre exteriorul acvariului prin calea de minima rezistenta. Daca acvariul nu este impamantat corect, calea de minima rezistenta poate fi chiar senzorul de pH (prin elementul sensibil, si prin rezistenta (uriasa) a lui, catre controller si catre impamantare).
Asta pare a fi cea mai des intalnita situatie, adica acvariu de plastic cu tevi de plastic, cu pompe fara impamantare, si tensiunle acelea care apar de la pompe / lumini / echipamente (care se pot acumula, sau apar la intamplare) cauta sa plece din acvariu si daca nu ai impamantare la acvariu, pot incerca sa plece prin electrodul de pH. Cum senzorul de pH este foarte sensibil, curentul suplimentar care curge prin el ii da peste cap output-ul, si masuratorile ies aiurea, instabile, sau care se duc aiurea intr-o parte fara sa intelegi de ce.
In putinele experimente facute, se pare ca nu am curenti generati in acvariu - pentru ca pH-ul arata aceiasi valoare daca masor in apa din acvariu sau intr-un recipient alaturi.
Dar raman cu paradoxul acesta:
a) cum poate o sonda genera atata curent incat sa schimbe output-ul celeilalte ?
b) daca ele pun o tensiune in apa, de ce curentul nu se scurge in afara acvariului prin celelalte echipamente si prefera sa treaca prin electrodul celalalt ?
Nu mi-e clar inca procesul, am mai citit despre circuitul echivalent electric al pH electrode poate imi pica vreo fisa, dar majoritatea exemplelor sunt ca un pH electrode e o baterie mica inseriata cu o rezistenta si ca tensiunea asta nu este "pusa" in apa, caci electrodul care atinge apa este de fapt de potential 0 - diferenta de potential fiind preluata de electrodul din interior care nu e in contact cu apa.
Nu-mi ramane sa cred decat ca senzorul Sera nu mai e atat de bine izolat in interior, si ca motul sensibil lasa sa ajunga totusi o tensiune in acvariu. Un PWR ISO pe fiecare canal cred ca ar rezolva problema, in sensul ca tensiunea aceea n-are decat sa se acumuleze in acvariu in loc sa treaca prin celalalt senzor. Dar intr-adevar, suna logic sa fie unul pentru fiecare canal, si nu unul la placa de extensie - caci altfel pH circuitele sunt decuplate de controller, dar ele ar impartasi acelasi GND / Vcc al placii (daca doar placa e separata galvanic). Asta ar rezolva problema cand ai mai multe sonde in acvariu, si una baga ea curent aiurea in apa ... dar toti senzorii fiind conectati impreuna, sa fie sensibili. Un PWR ISO pus doar intre placa cu 4 mufe si controller ar impiedica _alte_ tensiuni din acvariu sa se scurga la masa prin controller - nu si cele generate de sondele in sine daca sunt stricate una din ele, caci atunci bucleaza intre ele cumva.
In timp poate o sa fac un experiment si sa cumpar doar un BNC din acela de la Atlas Scientific, o sa-l cumplez cu PWR ISO-ul lui, si sa vad daca se mai influenteaza atunci cu boardul, si cand o sa comand electrozii ceilalti, sa verific si daca 2 electrozi noi se interfereaza reciproc sau nu.
Alta justificare nu am in momentul asta ...
PS: pana la urma inseamna ca acvariul meu nu are impamantare - si curentul generatat de proba Sera (suspecta ca nemaifiind bine izolata in interior, lasa totusi o tensiune constanta in acvariu) nu se scurge catre impamantare, ci catre cealalta sonda si se echilibreaza asa sistemul (caci Sera raporteaza mai putina tensiune, caci pH scade, iar Dennerle mai multa, caci pH creste) - tre sa impamantez acvariul de test, sa vad ce se intampla.
PS2: nu e o problema daca sondele sunt in acvarii diferite - caci acvariile nefiind conectate intre ele, sondele nu se pot influenta reciproc iar un PWR ISO ar fi necesar daca unul din acvarii are un echipament care pune si el tensiune in apa si sa nu se duca spre controller. Insa puse in acelasi acvariu, fiecare sonda ar trebui sa aibe PWR ISO-ul ei (ma gandesc la alte tipuri de sonde aici, ORP, unde tot o tensiune masoara) dar atunci nu mai poti folosi placa de extensie de la Atlas Scientific caci nu ofera suport pentru PWR ISO pe fiecare canal. Daca vreau ORP in cele 4 acvarii, ar trebui alt board cu cele 4 circuite specifice si cu PWR ISO-ul pe board, separat de board-ul cu circuitele de pH care ar avea si el PWR ISO-ul lui.
|
 |
|
Sarumana Dragos, da, Sisif  ca e frustrant sa te lupti cu un bolovan, stii ca-l vei scoate la capat, stii rezultatul, doar ca trebuie sa ai rabdare sa treaca timpul ....
Am dat comanda de etalon pH 10 o sa-l am Vineri. Motivul pentru care am luat un electrod "de calitate" (acum nu stiu ce calitate are electrodul Dennerle, dar fiind nou, sper sa fie si bun) ca sa pot sa am o referinta de corectitudine - mai ales ca Sera este second hand - am facut rost de la o persoana de incredere, a fost tinut in lichidul lui , dar nu stiu cat de bun mai e ...
Insa e clar ca trebuie facute toate 3 punctele pana la urma "functia" mai ales ca vad ca pana si Dennerle, chiar si calibrat la 7 (care e prima valoare recomandata in ordinea de calibrare), cand l-am introdus in etalonul de pH 4, a indicat de fapt: 3.62. O abatere ... consistenta (asta presupunand ca si pH Circuit citeste corect tensiunile date de electrod  dar n-am nicio sansa sa ma prind decat sa iau tot ansamblul asa cum e).
Azi am facut primul test cu sondele in acelasi acvariu. It's a problem. pH-ul se schimba!
Daca introduc sonda Sera in acvariul cu Dennerle, Dennerle isi ridica valoarea cu 0.15 unitati de pH.
Daca invers, introduc sonda Dennerle in acvariul unde sta Sera, sonda Sera isi scade valoarea cu 0.25 unitati de pH.
E suficient sa introduc motul, si pac - valoarea citita e instantaneu ajustata - deci e clar o interferenta electrica la mijloc. Nu stiu daca va fi suficient doar un PWR ISO sa le separe, insa sper. Mai ales ca am scos apa din acvariu si masurat atat in cat si in afara acvariului (cu sonda Dennerle) si valoarea e la fel, deci nu e ground loops intre acvariu si montaj, ci intre sonde cumva. Nu conteaza unde introduc sonda "musafir", daca una langa alta sau in coltul opus, cum am atins luciul apei, pac, instantaneu pH-ul raportat de "gazda" se schimba. Nu suna chiar absurd pana la urma (lipseste separatorul galvanic intre controller si board).
Mai am un controller cu o sonda Redox (AquaMedic) insa ala nu are nicio influenta asupra masuratorilor chiar daca e conectat cu "apa" din acvariu - insa e conectat direct la priza. Ca opresc acel controller sau nu, nicio schimbare.
Deci ca un plus pentru Atlas Scientific, am observat este ca masuratorile sunt "coerente" in sensul ca stau una langa alta si nu am valori aiurea neasteptate (cum zic ei, random values daca faci montajul cu fire in aer, etc). Adica nu am cateva 8.25 si apoi brusc un 6.97 sau un 9.30 - cel mult oscileaza intre 8.24 si 8.26. Am mai facut un test, scos apa din acvariu intr-un recipient de plastic, pH-ul raportat e acelasi (am facut cu sonda Dennerle - deci nu am ground loops in acvariu si priza si controller, ci cumva intre sonde ? ).
Insa un minus pentru Atlas Scientific, e ca tot plimband eu sondele intre acvarii, sonda Dennerle a inceput brusc sa raporteze pH 10.06 cand niciuna din masuratori nu aratase mai mult de 8.4. Orice i-am facut circuitului pH pe seriala, ramasese batut in cuie, intre 10.04 si 10.6 cel mult. Am mutat sondele impreuna, mutat separat, pana mi-am dat seama ca nu sonda e de vina, ci circuitul. I-am dat un reset la integrat; am taiat tensiunea; repornit dupa 1 minut, nimic, 10.04. Singurul care a facut sa aduca brusc valoarea inapoi a fost comanda X care face reset la pH circuit - adica la offsetul de calibrare, referinta de temperatura inapoi la 25 de grade samd.
Ce mai pun ei este ca e posibil cand muti sonda dintr-un pH 4 intr-un pH 10 ca sa se reseteze pH circuit - si ca daca pui mana pe pH circuit, e posibil ca valorile sa se deregleaze pentru vreo 5 minute. E drept ca eu le tot mutam dintr-un acvariu in altul, aduceam asta, la un moment dat am desfacut si mufa BNC cand faceam incercarile, ma rog, cred ca a avut saracu cam multi "stimuli" - si dupa reset s-a stabilizat. Doar ca dupa comanda de reset trebuie recalibrat. Nu mai consum lichid acum pana nu am si referninta de pH 10 cat si PWR ISO ... le las asa, sa vad in timp macar ca urmaresc curba.
In principiu, ma declar multumit, daca se putea si fara ca sondele sa se influenteze reciproc ar fi fost ideal  urmeaza sa mai studiez despre intereferente (ce spunea si vm70 de fapt, el a zis prima data de PWR ISO si ca daca avea ambele sonde in acvariu, pH si Redox, o luau razna, dar fiecare pe rand, nu). Om vedea cand vine PWR ISO.
|
 |
|
Super, sunt si eu curios cum merge. Am avut o instalatie presurizata "de jucarie" (cu butelie CO2 de 100g) pentru acvarii nano (am facut la un moment dat un topic despre ea) dar mi-era frica de fiecare data cand infiletam robinetul - caci la un moment dat intepa butelia si se auzea un fasait scurt.
Asa, ar fi interesant pentru un acvariu mic.
|
 |
|
Eu incerc sa-mi inchipui o sticla de 0.5L. Tipa din film pare in stare sa bage mana in recipient foarte usor, iar recipientul pare mult mai inalt decat 2 sticle de 0.5L de cola puse impreuna  ?
Cred ca poti cumpara un pachet si incerca in 2L fara probleme ... s-ar putea sa "o ia din loc" mai greu un pic daca intr-adevar recipientul lor e mic (adica 1.5L fata de hai sa zicem 2.5L cat ai avea tu) si sa dea randament un pic mai mic - dar nu mi se pare critic ? Zic si eu ..
|
 |
|
Am vazut in realitate sistemul, dar am gasit si un filmulet aici: https://www.youtube.com/watch?v=k92vfSAoNt4
Pare a fi un recipient de cam 1.5 / 2L ?
|
 |
|
Povestea continua, un personaj cheie este eliminat de catre autor, dar actiunea se incinge
In primul rand, MCB-ul (cu 4 mufe) mi-a luat o seara sa-i dau de cap pana mi-am pierdut cheful. Mufele BNC erau dezlipite (am vazut ca la ei pe site vad kitul dezasamblat, dar la al meu era totul lipit, mai putin pinii grosi care fixau mufele BNC), am purces la lipit:
Apoi, MCB-ul a venit fara "stackable headers" pentru mufa de 7 pini de I/O, erau doar gaurele. In pozele lor ei conecteaza 7 pini tata si il infig intr-un protoboard, dar cum are deja gauri pentru suruburi, a pune pini tata "in jos" insemna ca ar trebui sa il fixez inalt in cutie mai incolo ca sa las loc de fire. In plus, n-aveam nici eu "stackable headers" mama de 7 pini, ci doar de 6, asa ca un cutter incins a facut rost de un pin, l-am lipit cu super glue si apoi facut conexiunile mai departe:
Apoi, am zis sa incerc sa-l fac sa mearga cat de cat cu Arduino, inainte sa-l conectez la pcDuino3 ... mai ales ca tot codul lor este oferit pentru Arduino, si cumva sa ma familiarizez cu felul in care functioneaza ca sa-l pot porta. Prin urmare am avut nevoie sa fac conexiuni multe, dar n-am dat banii pe fire de conexiuni specifice, am luat un cablu cu mute fire ieftin (de telefon cred) si mi-am taiat ce am avut nevoie:
Acum a inceput marea problema. Nu a mers. Pentru ca majoritatea Arduino nu au decat un singur port serial (unde de obicei este comunicarea cu PC-ul), nu ramane decat sa simulezi un "serial software" pe alti pini a discuta cu pH Circuit. Insa biblioteca de AltSoftSerial recomandata de Atlas Scientific nu merge. Am pierdut vreo 2 zile incercand diferite combinatii - stat pe Google cautand, nimic. Am decis sa scot din schema PWR ISO pentru a avea un modul in minus si a face debug-ul mai usor.
Insa gasisem cativa care au zis ca nu merge AltSoftSerial, si ca biblioteca SoftwareSerial (cu care vine Arduino IDE) merge mai bine. In disperare, am zis sa incerc. Supriza, a mers din prima! M-am ofticat super naspa - o sa le dau un mail acru celor de la Atlas Scientific.
Facusem primul pas si pH Circuit raspundea cu "check probe" (ca nu aveam nimic inserat) dar puteam sa-i dau comenzi sa-si aprinda led-ul, sa vad varianta de firmware, samd.
Asa ca tarziu in noapte, am decis sa pun si PWR ISO inapoi sa vad daca merge in continuare. Mare gresala. Fiind aproape intuneric in camera, si neprivind perpendicular pe protoboard - l-am infipt decalat cu 1 pin. Fsssssssssssssssss ............ + un pic de fum sa ma trezeasca. FUCK. De obicei shieldurile / Atmelurile sunt foarte rezistente, poti sa le faci mai orice, asa ca nu eram foarte concentrat. Insa plasticelul asta scump nu are protectii........
Am comandat unul nou (+alte chestii, o sa povestesc alta data despre ele) dar pana va veni, trebuia sa fac ceva caci macar pe direct, intre Arduino si pH Circuit mergea comunicarea (am avut noroc ca PWR iso nu a trimis curentul aiurea catre pH Circuit). Asa ca am decis sa conectez asa:
"pH Circuit -> MCB -> Arduino -> pcDuino"
unde Arduino va interfata MCB-ul spre pcDuino. De ce nu am conectat direct pH Circuit / MCB la pcDuino ? Pentru ca se pare ca MCB-ul are nevoie de 5V iar pcDuino este de 3.3V - deci inseamna ca atunci cand MCB-ul va scrie catre pcDuino ii va da 5V (fata de 3.3V cat intelege ele) si s-ar putea sa-l arda (si in manual la pcDuino spune sa nu-i dai mai mult). Cum deja arsesem PWR ISO - n-am vrut sa mai risc. Una din piesele comandate este un logic level shifter bidirectional pentru seriala intre 3.3V si 5V. Asa ca Arduino juca rol si de logic level shifter, caci pcDuino are USB unde e ok la 5V, doar pe pini nu pot pune direct 5V. Dar daca ar fi fost sa comunic de pe pcDuino pe Arduino pe seriala (via USB) puteam sa am Arduino conectat la 5V, el dadea 5V mai departe la MCB cat, pcDuino citea corect pe USB deci OK. (s-ar putea ca MCB-ul sa mearga la 3.3V dar nu am verificat deocamdata - pH circuit merge intre 3.3V si 5V, dar pe MCB scrie doar 5V - insa poate Atlas Scientific or fi facut treaba mai OK).
Apoi am mai pierdut vreo 2 zile sa fac Ubuntu de pe pcDuino sa comunice cu Arduino pe seriala si sa pot compila pe pcDuino ca sa nu trimit .hex-ul de pe pc pe pcDuino si sa scriu de acolo Arduino. Alta zi pierduta, caci SoftwareSerial NU MERGE compilat pe Ubuntu, merge compilat pe Windows doar. Am impresia ca avr-gcc-ul de Ubuntu optimizeaza altfel buclele de delay (le scoate sau stiu si eu) si nu merge. Acelasi cod pe Windows producea un .hex file care functiona corect, dar pe Ubuntu nu. Tot vrand sa elimin sa uploadez mereu .hex-ul de pe Windows, am decis sa folosesc Hardware Serial caci Arduino al meu (Atmelul Mega de pe el) are 2 porturi seriale. In sfarsit, reusisem sa pot accessa pe pe pcDuino3 valorile masurate de Arduino, si sa ii trimit comenzi de calibrare etc.
Arata cam asa acum:
Electrodul de la Sera dadea valori ok si stabile. Se pare ca in setup-ul meu nu sunt probleme cu ground loops, asa ca probabil ca m-am grabit comandand un alt PWR ISO, dar macar o sa ma simt mai in siguranta. Prea multe transformatoare, USB-uri, etc  ca sa apara zgomot, nimic nu e conectat direct la groundul prizei.
Insa neavand incredere in electrodul Sera (am comandat o solutie de "revigorare"  ) am mers la magazin si cumparat un electrod Dennerle pentru a avea o referinta cu care voi masura celelalte sonde (Sera + cele 2 chinezarii pe care le am in plan sa le comand).
A trebuit sa-mi improvizez de asemenea si statia de masuratoare Dennerle, cateodata nu inteleg, dar cereau 18 euros pe suportul acela de calibrat cu 3 tuburi. Lasa ca-mi fac eu - aveam ceva containere de la testele JBL, un zip tie si putin burete. Mi-am scris cateva indicii pe JBL: ordinea de calibrat ( ph 7 trebuie prima data, pH 4 a doua oara, pH 10 a 3-a oara, deci am 1 / 7, 2 / 4 si 3 / 10 ) si apoi litera de calibrare pe care trebuie s-o trimit la pH Circuit pe seriala, odata ce sonda si-a stabilizat valorile (in cazul pH 7 litera este 'S').
Sondele la calibrat:
Sondele in acvariile marine:
Am atasat si un grafic cu valorile masurate timp de 11 ore azi noapte. Absolut nicio masuratoare aiurea  totul super stabil. Electrodul Sera prefera cateodata sa oscileze intre 7.22 si 7.24 de exemplu (doar 0.02) asa ca nu fac decat sa citesc 10 valori si sa le fac media aritmetica, nu e nevoie de nicio filtrare separata.
Totusi nu am incredere in Sera electrode la mana a doua: mi se pare prea mic pH-ul raportat in acvariul marin - si aici sunt 2 posibilitati:
a) ori e dat peste cap si trebuie sa-l calibrez si la pH 10 (Si asa cand l-am pus in pH 7 zicea ca e 6.6, in pH 4 zicea ca e 3.4 samd, deci probabil trebuie calibrat si la 10).
b) ori e dat peste cap si trebuie sa-l reconditionez.
c) ori e dat peste cap si trebuie sa-l arunc.
Insa n-am avut inca energie sa mai var sonda Dennerle in acelasi acvariu cu Sera si sa verific. In seara asta insa ....
Sonda Dennerle insa, aproape impecabila din prima. Am pus-o in pH 7 si zicea 6.98 si in pH 4 zicea 3.4. Cred ca totusi trebuie calibrat si cu pH 10 pentru precizie .... o sa caut.
Cam asta. Totul merge, dar mai e mult pana departe:
a) tre sa scot Arduino din poza, dar dupa ce vin PWR ISO si logical level shifter bidirectional.
b) tre sa scriu cod pentru pcDuino sa comunice pe seriala direct el insusi (are hardware serial si el).
c) tre sa colectez datele de pcDuino catre Cacti si sa am grafice frumoase, deocamdata e un cron script care la 1 minut intreaba pe Arduino valorile, le face media si le scrie intr-un fisier ca sa vad daca masuratorile sunt stabile.
Cam asa arata debug-ul pe pcDuino:
Jun 16 08:19:01 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * opening /dev/ttyACM0
Jun 16 08:19:01 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * disabling debug leds
Jun 16 08:19:01 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * 1:L0 - ph_arduino::awrite (/home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl l. 63)
Jun 16 08:19:01 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * 2:L0 - ph_arduino::awrite (/home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl l. 63)
Jun 16 08:19:01 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * reading channel 1
Jun 16 08:19:01 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * 1:L1 - ph_arduino::awrite (/home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl l. 77)
Jun 16 08:19:01 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * 1:I - ph_arduino::awrite (/home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl l. 78)
Jun 16 08:19:06 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * read values: P,V5.0,5/13 7.00 7.00 7.00 7.00 7.00 7.00 7.00 7.00 7.00 7.00
Jun 16 08:19:06 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * 1:L0 - ph_arduino::awrite (/home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl l. 112)
Jun 16 08:19:06 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * reading channel 2
Jun 16 08:19:06 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * 2:L1 - ph_arduino::awrite (/home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl l. 77)
Jun 16 08:19:06 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * 2:I - ph_arduino::awrite (/home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl l. 78)
Jun 16 08:19:11 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * read values: P,V5.0,5/13 7.68 7.68 7.68 7.68 7.68 7.68 7.68 7.68 7.68 7.68
Jun 16 08:19:11 ubuntu /home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl[2651]: debug * 2:L0 - ph_arduino::awrite (/home/ubuntu/c_environment/work/aquariums/ph_arduino.pl l. 112)
A iesit un post urias  multumesc daca l-ati parcurs ... o sa fie update-uri mai mici de-acum incolo, caci lucrurile sunt controlabile si nu cred ca voi mai intampina probleme ..
|
 |
|
Pari convins ca temperatura si substratul sunt concluziile corecte, dar apare ceata cand trebuie sa argumentezi de ce  ?
Tztztz ... nu e frumos sa te fofilezi asa, scade credibilitatea - si atunci, raman niste poze frumoase si un mister la mijloc ; devina inutila zarva, nici macar nu iti vine sa incerci caci apare ceata cand trebuie sa ti se explice.
|
 |
|
E o gresala pe care o intalnesc des pe forumuri: daca planta arata bine, inseamna ca ai dreptate ?
Hai sa vedem:
Daca temperatura e raspunsul, atunci planta arata bine.
Planta arata bine.
Deci temperatura e raspunsul.
Corect ?
A nu, tu rafinezi un pic argumentarea:
Nu stiu daca temperatura e raspunsul dar daca ridic temperatura atunci planta arata bine.
Planta arata bine.
Deci temperatura e raspunsul pentru ca nu ma pot gandi la altceva.
Da-mi voie sa fiu sceptic la afirmatia ta
Eu gasesc aceste explicatii ca fiind logice.
|
 |
|
Te cred ca nu ai schimbat nimic  cum ziceam, respect dreptul la a crede orice ai vrea. Totusi, nu trebuie cautat la temperatura.
P. Helferi a fost identificat prima data in Thailanda si ... daca ne uitam pe site-ul oficial al Insitutului de Meteorologie din Thailanda - http://www.tmd.go.th/en/archive/thailand_climate.pdf - observam ca minimele sunt pe la 11 grade, si ca au ajuns si ca au avut temperaturi de -1 grad in trecut. P Helferi ar fi murit de mult, daca la tine in acvariu se descompunea la 24 de grade, dar la 25-26 a impanzit acvariul.
Un alt exemplu la fel de tras de par este ca Eriocaulon Cinereum nu are nevoie de substrat fertil, cand uite ce bine o duce la tine in acvariu. Daca un nene pe youtube afirma ca el este body builder vegetarian, inseamna ca toti halterofilii bat campii atunci cand baga friptane, ca uite ca se poate si cu fasole si o pastila ?
Dar nu e nimic rau in a fi body builder vegetarian - acvaristica are nevoie de alternative  altfel n-ar mai fi interesanta. Singura problema este ca e un sport extrem, nesigur, nereproductibil la scara larga, si foarte consumator de timp si de resurse (sa te informezi exact ce trebuie, vizite des la doctor, adus iar pe linia de plutire ca lipsea nu stiu ce si trebuie suplimentat) si paralele pot continua. E bine sa avem exemple din astea pentru ca se vada cat de greu este ... chiar daca na, body builderul vegetarian, dupa atatea chinuri si disperari, o sa se simta si el special cumva afirmand ca se poate - noroc cu genetica asta si organismele care poate fi impinse la extreme pana incep sa se descompuna din senin si atunci cautam explicatii magice.
|
 |
|
Eu as vrea sa vad cum arata cupa acelui skimmer - pare ca skimeaza alb ... Am un IQ Skimmer (acelasi principiu cred) si trecusem pe piatra ceramica din cauza ca "wood stone-ul" foarte repede incepea sa dea bule mari si totul sa devina ineficient. Si ori bolborosea tot si lichidul era alb - ori daca schimbam un pic inaltimea lui, sau debitul de aer in jos, spuma nu mai reusea sa suie pana la buza de sus a conului.
Acum lucrez la un DIY ( o sa fac un topic dar mai incolo sa am ceva ... "rezultate" de prezentat) pentru acvariul de 10L:
a) cat de des schimi piatra de aer la el ?
b) debitul pompei de aer este reglat cam la ... cat ?
c) cum ii faci reglajul ?
Multumesc 
|
 |
|
marian4232 wrote:Am tras concluzia asta din urmatoarele:
Sunt sigur ca temperatura a reprezentat motivul pentru care plantele nu mergeau. Nu toate faceau figuri.
Acum sa explic simptomele.
Plante ca L. Aromatica, Pogostemon Helferi, Rotala Macrandra, Pogostemon Erectus, Macrandra Green si poate si altele, pur si simplu refuzau sa mai creasca.
Respect oricui dreptul la opinie, felicitarile mere pentru taria convingerii, dar este credinta si nu stiinta:
Plantele de mai sus, in functie de temperatura recomandata de vanzatori / producatori:
L. Aromatica -> 21 - 28 grade, http://www.aqua-fish.net/show.php?what=plant&cur_lang=2&id=152
Pogostemon Helferi -> 20 - 30 de grade, http://www.thegreenmachineonline.com/shop/aquatics/plants/tropica-potted-plants/pogostemon-helferi
Rotala Macrandra -> 22 - 28 de grade, http://www.plantedtank.net/forums/myPlants.php?do=view&p=108&n=Giant_Red_Rotala_Rotala_macrandra
Pogostemon Erectus -> 20 - 28 de grade, http://www.thegreenmachineonline.com/shop/aquatics/plants/tropica-potted-plants/pogostemon-erectus
Macrandra Green -> 22 - 28 de grade, http://mizuworld.com/product/detail/218
Majoritatea marcate ca plante dificile ... foarte sensibile la calitatea apei, CO2 si lumina.
Este posibil ca mini universul acvariului a asteptat 1 grad ca sa capete sens si ordine  dar raspunsul trebuie cautat in alta parte si nu la temperatura.
|
 |
|
marian4232 wrote:Nu ar fi fost mare problema ca aveam decat cativa creveti. Tarziu am facut legatura cu faptul ca pe timpul iernii nefolosind incalzitor, temperatura a scazut mult pana pe la 21-22 grade iar multe plante au intrat in declin.
Nu cred ca plantele intra in declin la 21 de grade, in felul asta cativa nori ar distruge civilizatia  ..
Cred ca de fapt a fost acvariu scapat de sub control, schimburile masive de apa nu ajuta imediat la limpezire (caci este dezechilibrat), insa in timp s-ar remedia. Daca ai spalat si substratul - probabil ca ai reusit sa reduci nitratii incat algele sa bata in retragere si nici bacterii sa nu mai pluteasca prin apa. Insa este o solutie radicala totusi  plantele trebuie sa se readapteze, si riscurile raman daca nu se remediaza problema initiala care a dus la dezechilibru.
Dar repet, nu cred ca 21 de grade ar duce la topirea frunzelor... as merge mai mult pe ideea de carente a unor minerale necesare plantelor ?
|
 |
|
Exact  Arduino are 2 mari avantaje in acest moment:
a) consuma putin daca ai nevoie sa-l lasi pe camp.
b) fara kernel si multithreading, doar cu un singur fir de executie, codul tau, e foarte usor sa faci delay-uri precise si sa ai viteze mari la controlul individual al pinilor (adica pe pcDuino3 ca sa deschizi un pin, este de fapt o operatie pe un virtual device in /sys/devices/virtual/misc/gpio/... - adica mai lent decat Arduino, dar suficient de rapid incat doar la extreme sa-ti dai seama).
M-am apucat aseara sa asamblez, se aprinde beculetul pe ph Circuit, doar ca am o problema: multi circuit board (mcb) are 7 pini, VCC / GND / Rx / Tx (cu care comunici cu fiecare pH circuit) si E A B (un soi de Gnd, A, B) cu care poti selecta care din cei 4 pH circuit sa fie cel activ (au un truth table imprimat pe board).
Acum, problema mea este ca PWR ISO are doar 4 pini care sunt facuti sa se conecteze la un pH Circuit - dar nu am si ceilalti 3 care sa controleze care din pH probes sa fie activa. Si presupun ca E A si B de pe MCB se conecteaza direct la controller incat controller-ul sa selecteze care electrod e masurat insa firele astea nu vor fi separate galvanic de controller. Asa ca am mai scris un mail aseara la Atlas Scientific sa ii intreb daca E si GND-ul de pe MCB sunt separate, altfel e ca si cum conectez GND-ul controllerului (prin E) cu GND-ul separat galvanic de pe iesirea PWR ISO. Nu stiu daca e usor de explicat fara o schema  sper sa se inteleaga. PWR ISO pare facut sa fie conectat direct cu un pH circuit (sau alealalte) dar nu are si ceilalti 3 pini ceruti de MCB (pentru selectat proba). Adica tre sa ii conectez direct la controller, neseparati galvanic - prin urmare, GND-ul va vi conectat la PWR ISO, dar E-ul direct la GND-ul controller-ului. Si sper sa fie separate pe MCB  caci vorbim de 2 mase deja.
Astept raspuns ... am si ceva poze, dar le voi pune cand mai fac pasi. Multumesc pentru sustinere 
|
 |
|
|
|