[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Lucian
Forum Index » Profile for Lucian » Messages posted by Lucian
Message
sebidamian wrote:Deci avem doua buc?ti Sunsun 404B cu cate 4 litri de Matrix fiecare. Primul sertar l-am l?sat cu acel burete din bumbac din dotare. Ar mai fi ceva loc in ultimul sertar... O sa pun si prefiltre pe intrare la fiecare.

Apa de la retea are Ph 7.6, Kh 6.5-7, Gh 9.


Parametrii sunt destul de buni (depinde de ce vrei sa pui in bazin, ca plante spre exemplu nu vei putea creste tonine )
Un pic cam mare KH-ul si va trebui sa bagi mult CO2 ca sa scazi ph=ul dar iarasi nu este o problema sa duci pH-ul pe la 7. Vezi tabelul de mai jos - relatia pH, Kh si concentratia de CO2.
Sa sti ca "chestia stalinista" este implementata in toate dispozitivele care se respecta - decuplarea galvanica este un principiu aplicat peste tot... si nu se aplica numai la protectia pestilor
Spre exemplu si in controllerul Proteus dezvoltat de cativa membrii ai fosrumului s-a lucrat si s-au refacut cateva cablaje pentru a se realiza aceasta decuplare (pe partea de sonde si relee)...
Hai sa nu ne inflamam cand rolul nostru este sa informam si sa asculta parerea tuturor
stiti voi vorba aia: si tu si dreptate, si tu ai dreptate Amandoi aveti dreptate si va referiti la lucruri diferite si nu se exclud.
Azi am mai revizuit un pic calculele facute ieri. Am modificat doar cotele gaurilor pentru prea-plin-uri.
Prea-plin-ul pentru evacuare apa schimb la picatura: cota finala se poate obtine doar la "cald" in sistem real. Pentru a avea flexibilitate voi faca gaura mai jos si in interior voi pune un cot la 90 grade care se poate roti pentru a regla nivelul de lucru al apei din compartimentul pompei.
Prea-plin-ul de siguranta - l-am coborat si pe el mai jos pentru ca nu are rost sa astepti sa urce apa pana aproape de cota de avarie pentru a prelua excesul...
Schita finala este redata mai jos.
image
Am inceput sa calculez sump-ul. Nu am gasit pe nicaieri un tutorial care sa dea pas cu pas cum ar trebui calculat am facut eu unul pe masura ce faceam calcul pentru viitorul meu sump.
Date initiale:
- Schimb apa la picatura
- Sistem de autocompletare apa si pastrare nivel constant in camera pompei de recirculare
- Sumpul va avea prea-plin pentru sistemul de schimb apa la picatura si un prea-plin de siguranta
- Bazin: 135x65x55 cm sticla de 15mm
- Inaltimea coloanei de apa peste dintii pieptenului prea-plin-ului: 1.5cm
- Sump-ul va fi construit din sticla de 6mm iar sicanele din sticla de 5mm.

*** Volumele o sa vedeti ca sunt calculate transformand dimensiunile liniare in decimetri ca volumul sa rezulte din calcule direct in litri

Calculam volumul de apa deversat din bazin la oprire pompa:
Vab = (13.5-0.3) x (6.5-0.3) x 0.15 = 12.3 litri
s-a scazut grosimea sticlei
La acest volum se adauga volumul de apa din teava de full sifon. Am ales teava de 25mm x1.9 – lungime 1m.
Vat = 3.14 x [(0.25-0.019 x 2) / 2] ^ 2 x 10 = 3.14 x 0.212 ^ 2 x 10 = 1.4 litri
Volumul total deversat: Vdev = 12.3 + 1.4 = 13.7 litri
Vdev – 13.7 l

Sumpul va avea 4 compartimente: primul de filtrare mecanica unde este si deversarea din bazin, doua compartimente de filtrare biologica si ultimul compartiment al pompei de recirculare cu prea-plin si alimentare apa de completare.

image

Prima camera de filtrare mecanica: Va fi umplut cu bureti de diverse densitati si de aceea apa va parcurge compartimentul de sus in jos. Pentru a putea mentine o inaltime constanta in acest compartiment se mai pune o sicana. Nivelul apei in acest compartiment este data de inaltimea sicanei peste care curge apa.
Camerele filtrelor biologice sunt parcurse primul de sus in jos iar al doilea de jos in sus. Nivelul din camerele filtrelor biologice trebuie sa fie constant si separat de camera pompei in care nivelul este variabil. Aceasta se realizeaza prin sicana peste care curge apa. Am adaugat inca o sicana astfel incat apa sa ajunga in camera pompei pe jos.
Dimensiuni preliminare sump: 600 x 500 x H (va rezulta din calcule). Dupa parcurgerea calculelor preliminare va rezulta inaltimea sau se poate reveni si la latimea sumpului si se reiau calculele. (LE: Eu am facut deja acest exercitiu - prima data am luat in calcl un sump cu adancimea de 400mm si mi-au iesit inaltimi mari asa ca am marit adancimea pentru ca prefer un sump mai scund pentru a fi usor de umblat in el)... Nu avea rost sa redau acele calcule.

Incep calculul din camera 4, camera pompei de recirculare.

image

Nivelul apei minim Hmin este nivelul apei pentru care pompa ramane amorsata si nu trage aer. Acest nivel trebuie sa fie cu cel putin 2 cm peste nivelul racordului de aspiratie. Inca nu stiu ce pompa voi achizitiona asa ca am ales Hmin = 12cm
La acest nivel ar trebui sa se declanseze senzorul de nivel pentru oprire pompa.
Deoarece voi avea sistem de schimb apa la picatura trebuie sa existe si un prea-plin prin care sa se scurga apa in surplus. Nivelul apei dat de prea-plin il notam cu Hlucru. Acest nivel este constant si la acest nivel va sta apa in timp ce pompa lucreaza in mod normal (indiferent de debitul reglat atat timp cat over-flow-ul bean animal lucreaza corect).
Pentru ca pompa sa incapa si sa se poata umbla la ea am ales latimea compartimentului de 120mm. Distanta dintre sicane va avea 30mm. Latimea de calcul a volumului acestui compartiment va fi 120mm + 30mm (se calculeaza volumul intre un perete si o sicana peste care trece apa sau intre doua sicane peste care trece apa => au volum stabil). L=1,5dm (pentru aduceri aminte dm=decimetri )

Sa presupunem ca este prima data cand pornim pompa. Pentru ca pompa sa nu ramana „pe uscat” ar trebui ca volumul de apa intre Hmin si Hlucru sa fie egal cu Vdev. Presupunem la limita ca apa pompata sus in acvariu nu incepe sa curga inapoi decat dupa ce s-a realizat inaltimea de 15mm peste pragul de jos al pieptenului Bean Animalului. In mod normal situatia este tranzitorie si de la un anumit volum pompat apa incepe sa curga inapoi in sump. Voi calcula asa pentru a acoperi situatia in care se opreste curentul (o sa discut de aceasta situatie mai jos).
Din aceasta relatie putem afla Hlucru
Date de calcul:
- Vdev = 13,7l
- Hmin = 1.2dm
- L = 4.88 dm (calculat din latimea sumpului de 500mm din care s-a scazut sticla de 6mm)
Volumul de apa dintre cele doua inaltimi Hmin si Hlucru este:
(Hlucru-Hmin) x L x l = Vdev
(Hlucru-1,2) x 4.88 x 1.5 = 13,7
(Hlucru -1,2) x 7,32 = 13,7 => Hlucru = 13,7 / 7,32 + 1,2 = 3dm
Hlucru = 300mm
Din Hlucru deducem inaltimea sicanei peste care apa curge din compartimentul 3 in 4 (Hs3-4).

image

Consideram ca Hs3-4 este cu 20mm mai mare decat Hlucru => Hs3-4 = Hlucru + 20mm = 320mm.
Hs3-4 =320mm
Tot din Hlucru determinam cota axului gaurii prea-plin-ului. Teava va fi de 32x1.9mm. Apa care se scurge prin prea-plin la picatura urca peste buza conectorului un pic, eu voi considera o inaltime de 5mm. Axul prea-plinului va fi la cota de:
Cota preaplin = Hlucru – 5 mm + (32 –1.9 x 2)/2 = 300 – 5 + 14.1 =~ 309mm (aceasta cota este fata de fundul bazinului).
Cota preaplin = 309mm
Sicana dintre compartimentul 2 si 1 peste care trece apa este cu 20mm mai mare decat sicana dintre 4 si 3, deci Hs1-2 = Hs3-4 + 20mm = 320 + 20 = 340 mm
Hs1-2 =340mm

In cazul opririi pompei din sump va veni un volum Vdev = 13.7 litri de apa. Aceasta face ca inaltimea coloanei de apa din compartimentul 4 sa creasca dar ea se va scurge prin prea-plin.
Sa discutam scenariul in care pompa porneste dupa o oprire iar apa urcata de pompa in bazin nu incepe sa curga prin over-flow pana nu ajunge la un nivel de 1,5cm peste baza pieptenului bean-animalului. Nivelul apei in camera 4 este stabil la Hlucru (chiar daca apa la picatura continua sa curga – surplusul curge prin prea-plin).
La pornirea pompei nivelul apei din compartimentrul 4 scade. Dupa pomparea unui volum de Vdev = 13.7 litri apa din bazin creste cu 1.5cm iar nivelul apei in compartimentul 4 al sumpului ajunge la Hmin care este peste nivelul de dezamorsare al pompei. Asta inseamna ca sistemul poate reporni chiar si fara aport suplimentar de apa. In mod normal acest proces este unul tranzitoriu iar apa incepe sa curga din bazin inainte ca pompa sa urce 13.7 litri de apa si deci nivelul in compartimentul 4 sa ajunga la minim.
Eu in compartimentul 4 voi avea un robinet cu flotor racordat la instalatia de filtrare apa care se deschide cand nivelul apei scade sub nivelul Hlucru si va completa apa pierduta la oprirea pompei prin prea-plin.

Constructiv aleg latimea compartimentului 1 de filtrare mecanica de 110mm. Este cred cea mai mica latime la care se poate umbla lejer in acest compartiment pentru intretinere.
Avand aceasta cota se pot calcula latimile compartimentelor 2 si 3.

image

Ca sa calculam inaltimea sump-ului presupunem scenariul opririi pompei, toata apa peste nivelul pieptenului bean animalului curge instantaneu iar prea-plinul din sump este blocat.
Din bazin se va scurge in sump un volum de apa Vdev = 13,7 litri. Vom calcula inaltimea la care ajunge apa in sump Hmax.
Mai intai apa va umple volumul V1 = 1.5 x 4.88 x 0.2 = 1.46 litri
Dupa asta apa va ocupa volumul V2 = 4.38 x 4.88 x 0.2 = 4.27 litri
Dupa trecerea de sicana 1-2 apa va ocupa toata suprafata sump-ului si va urca pana la Hmax. Deci V3 = (Hmax – Hs1-2) x 4.88 x 5.88 = (Hmax – 3.4) x 28.69
Unde H3 = Hmax – Hs1-2 = Hmax – 300mm – 40mm = Hmax -340mm
Din acuatia volumelor Vdev = V1 + V2 + V3 putem deduce Hmax
13.7 = 1.46 + 4.27 + V3 => V3 = 7.97 litri
=> V 3 = 7.97 = (Hmax – 3.4) x 28.69 => Hmax = 7.97/28.69 + 3.4 = 3.68dm
Hmax = 369mm
Aceasta este cota maxima la care poate ajunge apa in sump in cazul in care prea-plinul din sunp este infundat.
Sumpul trebuie sa fie mai inalt de aceasta cota = Hsump = 400mm

Pentru siguranta eu voi mai pune un prea-plin de 32mm care va fi sub cota Hmax.
Cota preaplin rezerva = Hsump - (32 –1.9 x 2)/2 = 369 - 14.1 = 355mm
Cota preaplin rezerva = 355mm

Cu asta cred ca am toate cotele pentru a realiza sumpul.

Sper ca ati inteles ce am balmajit eu pe aici. Daca veti gasi greseli de calcul, concept, etc. sau nu intelegeti ceva va rog sa interveniti.
Nu sunt turnati - forma aia complicata pentru o piesa de doi lei nu justifica construirea unei matrite super complicate si scumpe. Sunt insurubate (eventual si lipite). Ai doua posibilitati:
1. sa schimpi capacul si sa cauti un filtru la fel - mergi cu borcanul la Hornbacah sau orice magazin de bricolaj sau instalatii sanitare. Fitinguri gasesti la WTS sau alte magazine cu instalatii de osmoza si altele la https://www.bwinstal.ro/
2. cumperi un alt filtru (filtru=borcanul cu capac) si racordurile le cumperi separat (vezi mai sus). Toate filtrele au pe capac 4 locasuri pentru prindere de un suport.
daca l-ai cumparat on-line se poate returna conform legii comertului electronic. Mai este o conditie sa nu fi fost cumparat pe firma. Conform legii sunt obligati sa-l returneze fara nicio explicatie pana in 10 zile de la cumparare (nu mai tin minte termenul legal - cauta pe net legea).
Nu trebuie sa-l injuri pe cel care a vandut - trebuie sa te puna pe ganduri si pretul. Zgomotele la pompe/cansitre apar "dupa" o perioada de functionare (depuneri pe rotor/corp pompa, uzura ax) nu la inceput. Orice zgomot aparut la inceput se va amplifica, nu va scadea mai ales daca este insotit si de vibratii. Eu personal, dupa vreo 6-7 canistre perindate pe sub acvarii, nu am intalnit niciuna la care sa scada zgomotul dupa o perioada de functionare... Dupa toate incercarile am ramas fan canistre Eheim (m-a dezamagit chiar si Fluva-ul care tot "nemteasca" se da - nu pentru zgomot ci au cedat piese de plastic).
koala wrote:Ti-ai pus robineti peste tot, ejti un mare boier.
- BeanAnimalu' merge doar cu robinet pe teava full siphon, ca de acolo (exclusiv) se regleaza debitul care curge pe cealalta teava (open siphon).
- partea buna e ca poti sa scoti tevile afara, cand vrea muschii tai... le inchizi din robinete si aia e, poti sa le detasezi.

Daca te-ai uitat pe schita de mai sus am pus robineti la greu . In primul rand ca sa pot regla cat trece prin ramura catre reactorul de CO2, daca sa treaca sau nu prin UV, cat se recircula prin sump si cat sa duca sus in acvariu. Partea misto la acesti robineti este ca daca desfaci piulita robinetul ramane etans si se poate utiliza pe post de racord olandez si poti scoate traseul respectiv
Azi am primit coletul cu fitinguri si am facut inventarul. Intr-o imagine sunt componentele bean animal iar celelalte pentru diversele circuite de apa (o parte din schita data anterior). O sa mai am de cumparat cate ceva... Scump, scump... nu per bucata ci per total
Se observa si racordul pentru teava de canalizare. Am facut un test in seara asta si se potriveste perfect...

LE: am mers pe fitinguri de 25mm.
.
.
Un coleg de forum m-a rugat sa adugam la informatiile despre pompe si mediul in care functioneaza (aer/apa/mixt).

Nu va sfiiti, dati-va cu parerea chiar daca s-a mai spus despre vreo pompa
Am avut o cadere a forumului din cauza unor atacuri Problem solved without victims
Am o intrebare de "usability" pentru cei care opereaza sumpuri: cum este mai bine sa pozitionez camera pompei si camera unde intra apa din acvariu si este prefiltrul? Asa cum sunt schitele in partea de sus este perete si in dreapta va fi tot perete si in coltul respectiv la fi scurgerea. Prima data am facut sumpul patrat dar mi-am dat seama ca accesez greu pompa, daca pun in fata pompa si in spate intrarea cu prefiltrare am acces greu la materialul filtrant si care trebuie cel mai des spalat. Cred ca tot sistemul clasic de tip vagon este varianta castigatoare.
Apa retea - este apa de completare la pornirea dupa o oprire a curentului
La canalizare - sunt doua prea-plinuri
Asta cu vecinii este cea mai mica problema a mea Este bine ca am trecut de faza "convinge comandantul statului major". Am aplicat cu succes teoria "tertului ascuns" - spre exemplu in loc sa intrebi un copil daca vrea sa manance (cele doua variante ale lui fiind da sau nu) il intrebi "vrei mancarea A sau mancarea B" sau "manaci acum sau te mai joci 5 minute si mancam dupa".
Intrebarea mea naiva a fost daca ar merge un acvariu langa televizor sau pe peretele celalalt langa canapea ca sa "scapam" de acvariul din dormitor. Mi-a desfiintat temerea mea ca ar deranja langa televizor - loc pe care pana la urma m-am lasat si l-am acceptat

O sa trebuiasca sa vorbesc cu cineva care are carota de gaurire pentru ca la 35mm gaurirea chiar si cu totopercutoare mari este foarte dificila
Gaura o dau la coltul camerei alaturi de teava de calorifere - este o zona care nu are de obicei fierbeton. La unele blocuri acea zona este lasata goala si se umple dupa ce se trag tevile, la altele o gauresc baietii care monteaza instalatiile.
Am inceput documentarea si chiar cumparaturile pentru un nou acvariu.
Planul ar fi:
- acvariu 135x65/70x55 rimless
- instalatie de schimb apa la picatura - apa de osmoza in amestec cu apa de retea filtrata
- scurgere prin strapungere la subsol
- lumina - poate termin proiectul cu lampa LED
- alte automatizari

Am inceput diverse schite printre care partea de sump/BA/CO2/recirculare.
Marea parte din fitingaraie este achizitionata. Acum lucrez la rezolvarea problemei scurgerii. Trebuie sa dau o gaura de 35mm prin planseu pana la subsol. Aici voi traversa un perete si in camera alaturata este o teava de scurgere de la bucatarii. Ca sa ma pot racorda fara sa chem "specialistii" care sa taie si sa lipeasca un T-eu redus, am cautat si am achizitionat o piesa care se utilizeaza in agricultura si alte lucrari pe teren unde trebuie facut un racord rapid fara sa tai tevile si cu opriri minime. Pozele atasate sunt de la PIESA BRANSARE CU INEL INTARIRE D (mm): 110 x 1". Efectiv se strang suruburile pe o teava (in cazul meu clasica teava de 110mm) si se perforeaza teava prin racord (daca nu este sub presiune gaura se poate da si inainte). Piesa are o garnitura smechera care este facuta cu guler ca sa nu fie data afara chiar daca este sub presiune (racordul este pentru 16 bar deci nu o sa am probleme cu o amarata de scurgere. In racordul filetat de 1" voi insuruba o mufa la 45 grade care are filet pe o parte si lipire pe cealalta iar de aici cu tevi normale sau cu furtun pana sus la acvariu.
Chiar as fi curios daca datele furnizate de diverse firme corespunde cu realitatea si aici ma refer la consumul electric si debite. De cand mi-am luat un device cu care pot masura consumul unui echipament am descoperit destule diferente fata de ce imi inchipuiam eu sau fata de datele puse de producatori. Si aici se aplica regula la care s-au gandit cei de la Volkswagen - minte consumatorul doar sa cumpere
Asta este device-ul Gembird EG-EM1
Acvariul este deciclat, ai f. multi pesti pentru volumul acvariului.
Incepe prin a citi toate articolele din aceasta sectiune cum ar fi:
http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/220.page
http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/2013.page
http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/692.page
http://www.acvariu.ro/ghid-incepatori
http://www.acvariu.ro/generalitati/-/asset_publisher/uA9v/content/15819?redirect=%2Fgeneralitati
labeo este in mod cert cauza. Este un peste foarte agresiv cu colocatarii de talie mica.
Trebuie scos din acvariu.

Citeste aici: http://www.aquabase.org/fish/view.php3?id=130&desc=epalzeorhynchos-bicolor
hadul wrote:
Lucian wrote:Sunt in studiul unei solutii de amestec apa de osmozor cu apa din retea doar filtrata astfel incat sa rezulte ce vreau eu. Pana acum concluzia este ca trebuie sa "aduc" la bazin doua circuite (unul cu apa de osmoza si altul cu apa filtrata) si sa ma joc din debite la liber, pentru amestecul la presiune nu am gasit o solutie satisfacatoare

sa-mi dai si mie mura-n gura cand gasesti solutia asta )
presiunea de la reteaua mea eu unul dintre motivele pentru care nu osmozor... cel putin deocamdata

Daca vreau sa am un debit constant nici eu nu o sa ma bazez pe presiunea retelei si voi pune o instalatie cu pompa buster si rezervor sub presiune (gen hidrofor) de ~5l. Din el va pleca un furtunel la bazin. Cel putin asa arata planul deocamdata
O sa public rezultatele, de asta suntem aici
hadul wrote:
m-am gandit si la asta... iar solutia la mine e cea mai simpla - o scot afara direct, si eventual o bag in scurgerea de pluviala care e pe langa casa eventual ...am zis
sau poate atasez o cultura hidroponica de castraveti ))

la bazinul actual, pana sa ajung la solutia de a avea scurgere permanenta, aveam exact cum spui tu un furtun scos in gradina. Cresteau plantele (trandafiri, hortensie, etc.) ca nebunele
hadul wrote:
pasiunea, placerea mesteritului, satisfactia solutiilor facute si/sau inventate de tine ... etc.
tu ce ai alege? sa te lasi de acvaristica sau sa cari apa??

Pasiunea invinge. Am facut "manual" schimb de apa zilnic cate 150l de apa cand aveam discusi si i-am inmultit (tradus inseamna 10 drumuri cu cate 2 galeti cu apa) si pasiunea a invins => dupa 3-4 luni am facut instalatia de schimb la picatura Apa o aduc din baie si am tras furtunul prin 3 dormitoare si un balcon iar scurgerea trece printr-un dormitor, iese pe balcon si afara dupa care intra la subsol, trece prin 3 camere si ajunge sub baie la o scurgere
Eu sa sti ca pentru noul bazin la care am inceput partea de documentare si achizitii "pas cu pas - salariu cu salariu" ma gandesc la un sistem "osmozor la picatura" - chiar daca apa din Bucuresti bloc/Sector3 este decenta pentru acvaristica (KH ~7 si GH ~9 in functie de anotimp). Sunt in studiul unei solutii de amestec apa de osmozor cu apa din retea doar filtrata astfel incat sa rezulte ce vreau eu. Pana acum concluzia este ca trebuie sa "aduc" la bazin doua circuite (unul cu apa de osmoza si altul cu apa filtrata) si sa ma joc din debite la liber, pentru amestecul la presiune nu am gasit o solutie satisfacatoare la nivel DIY.
Problema cea mai mare la solutia de schimb la picatura este scurgerea (necesita teava de minim 1") care trebuie dusa la o teava de scurgere... Pentru noul setul voi gauri planseul ca sa ajung la subsol, voi merge cale de 2 camere (cu gaurile respective prin peretii din subsol) pana ajung in incaperea cea mai apropiata cu o teava de scurgere de 110mm. Acolo voi face un racord cu piesa asta: https://www.bwinstal.ro/products/piesa-bransare-cu-inel-intarire. Traseul cu apa este mai usor pentru ca il voi face cu tub de 8 sau 10mm cum este cel de la instalatiile de osmoza.
Nimic nu este usor, doar sti asta si doar pasiunea ne face sa continuam Asta cu caratul apei este naspa rau de tot
Oricum succes mai departe
 
Forum Index » Profile for Lucian » Messages posted by Lucian
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com