Message |
|
Ai un filtru excelent inseamna
Pentru ca sa tii carasii aceia ai nevoie de 200L si 2 canistre externe de volum mare ca sa faca fata la mizeria facuta de ei. Filtrul tau si acvariul sunt extraordinar de SUBDIMENSIONATE. Renunta la carasi si o sa cureti filtrul odata la 2-3 luni.
|
 |
|
Am gasit aici o discutie ca incearca sa lamureasca de ce reverse flow ar functiona doar cu anuminte tipuri de plante: http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=273
In principiu, majoritatea acvariilor au un substrat fertil de plantele isi trag o ce au nevoie. Unele plante prefera sa-si ia substantele prin radacini, altele prefera sa si le ia din coloana de apa. In cazul unui filtru de substrat, substratul este mereu spalat si radacinile plantelor nu au parte de suficienti fertilizanti si de acumulari de detritus ca sa se simta confortabil.
Am citit ca doar unele tipuri de plante sunt OK cu radacinile mereu spalate.
... plants that are heavy root feeders or plants that develop a large root system should be avoided ... A planted tank with Anubias, Bolbitus, Java ferns, Java Moss, and most fast growing stem plants will do well and not cause any problems with the RUGF.
De asta intrebam ce ar vrea sa planteze ... HC-ul probabil ca nu ar merge asa usor ?
|
 |
|
Am o curiozitate ... am citit ca indiferent de reverse flow sau nu, filtrele de substrat nu se impaca cu plantele.
Am cautat si doar un singur acvariu a fost inscris la AGA si foloseste si filtru undergravel: http://showcase.aquatic-gardeners.org/2008/show43.html (si aceiasi configuratie hardware apare 3 ani la rand, din 2008 pana in 2011).
Curiozitatea mea este cum o sa reziste plantele ? Ce ai vrea sa plantezi ?
|
 |
|
Am gasit timp sa instalez.
Cea mai mare frica era ca reactorul functioneaza deja in parametri optimi si ca am dat banii degeaba pe sonda si controller. Dar nu a fost asa.
Povestea:
a) sonda, chiar daca mica, nu avea loc in reactor deoarece in interiorul lui stau niste bile. A trebuit sa desfac capacul sa le aranjez un pic, si asta a insemnat sa inhalez o doza ametitoare de H2S (hidrogen sulfurat). Gaz toxic, apa din reactor putea rau de tot. M-a luat durerea de cap de la el, nici iesitul pe balcon nu-mi scotea mirosul din nas.
b) am reusit instalez totul, si surpriza, indica un potential de -344 mV. Pana de dimineata, potentialul se stabilizase pe la -360 mV. In concordanta cu mirosul.
Manualul spune ca o zona buna este intre -200 si -50, si ca deja sub -300 se produce hidrogen sulfurat toxic, si in plus e letal pentru orice organism acvatic; manualul mai zice ca daca ajunge in doze mici in apa totusi e imediat oxigenat si nu se intampla nimic.
Am cautat apoi pe net de am turbat sa gasesc recomandari, dar am gasit putine - in special legate de soluri si nu de acvarii. Pentru soluri, idealul era intre -100 si 100, dar mai bun intre -100 si 0.
Am hotarat sa aduc concentratia in reactor la nivelul de -150mV si recomandarea era sa maresc debitul prin reactor. Ceea ce de dimineata am si facut. Am marit debitul usor, nicio schimbare; l-am dat la maxim si abia abia am reusit sa-l aduc pe la -330. Am zis ca-l las asa peste zi si mi-am aprins o tigara ...
Spre final (deci nici 5 minute) imi arunc ochii la acvariu. Drama. Un nemo era purtat de curentul de apa la suprafata, era lovit de toate cele si nu se putea apara; celalalt era nevazut, statea intr-un colt intre niste pietre si respira rau. Toti melcii se catarau la suprafata inclusiv cel care sta pitit sub nisip care iese doar la mancare. Red fire facea nefacutul. Statea la vedere. Nu mi-am dat seama (caci H2S nu-l simti daca se ridica treptat concentratia) dar de fapt, apa aceea din reactor a ajuns in acvariu si in cateva minute totul era dat peste cap.
Cel mai mare noroc a fost ca aveam apa pregatita ... de cateva zile voiam sa fac curat, dar am asteptat sa instalez aparaturile ca sa vad cum stau lucrurile, asa ca nu facusem schimbul insa.
50% din apa (maxim 10 minute mi-a luat, am avut o eficienta de robot) si ca printr-o minune, aproape imediat totul a inceput sa intre in normal. Pestii si-au revenit si s-au dus la locul lor, melcutii coborau, coralii se desfaceau iar. Ca si la mine cand iesam pe balcon ca sa mai iau o gura de aer proaspat si mi se parea bestial aerul acela rece si netoxic. Intre timp am redus si debitul la reactor la ceva foarte mic caci trebuia sa plec. Am evitat un dezastru.
Acum seara controllerul indica -166mV; singura schimbare a fost de apa in display, caci debitul a ramas mic iar de hranit reactorul nu am facut-o. E clar ca apa proaspata a dus si la cresterea potentialului in reactor. Urmeaza sa fac legatura intre schimburi de apa, hranitul cu prafuri, acumularea de nitrati in acvariu si sa incerc sa mentin totul pe la -150, -200mV.
Lectia de baza este ... daca folositi reactor de nitrati, nu cumva sa dati drumul la apa direct in apa de acvariu mai ales daca pute. M-am pacalit cu instructiunile ca o cantitate mica este inofensiva, cred ca ei se refera la o cantitate infima, o picatura doua ?
A, si o alta lectie, nici o schimbare in acvariu daca nu ai pregatita apa de schimb.
Acum seara totul e normal, nimic nu mai miroase, pestii vioi, o sa-i hranesc.
Cateva poze mai jos:
a) Sonda fixata in stanga fata:
b) Vedere de aproape a sondei:
c) Reactorul are deja bacteriile dezvoltate - se vad ca o mazga asa:
d) Instalatia deocamdata "pe pamant" pana gasesc timp sa agat controller-ul pe suport:
|
 |
|
Hello,
I was able to find this link: http://www.apaoltenia.ro/apa/calitatea-apei-potabile/
Just click on the month and you will see the measured values for example: http://www.apaoltenia.ro/apa/calitatea-apei-potabile/august-2012/
About bringing yours vs having a custom one built, it is really up to you - please wait until some forum local members log in and answer your question.
|
 |
|
bm3rmy wrote:
@viulian - http://hex.ro/photogallery/index.php?id=762
acvariul din lincul de mai sus imi place foarte mult, plantele folosite se aranjarea, poti sa imi dai niste detalii ce plante sunt? si daca sa ma incumet la asa ceva?
Descrierea acvariului este aici: http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/19079.page poti pune intrebari acolo  ca sa mai fac si eu niste vizitatori. In weekend pun si niste poze cu starea actuala, le-am cam neglijat un pic.
|
 |
|
Ca posesor de acvarii plantate in trecut si prezent + 1 marin inceput de vreo 6 luni, iti zic clar ca daca nu ai dedicatia necesara intretinerii (mai ales ca vrei ieftin), sunt bani aruncati. Pentru ca nu va arata bine, nu ai 'reflexul' de a recunoaste ca e ceva in neregula si o sa iti pierzi repede interesul caci rezultatele sunt dezastruoase fara dedicatie.
Cea mai buna modalitate ca sa intelegi ce are nevoie un acvariu este sa incepi cu apa dulce si sa incerci sa tii plante sanatoase si fara alge. Stressul la plantate e minim daca studiezi (si se pare ca o faci, deci e foarte bine). Am tinut 2 acvarii in trecut in paralel, si apoi acum tin vreo 4 nano in paralel (sub 30L toate). Si nu simteam nici o presiune sa am grija de ele. Marinul asta imi sta pe cap zilnic, si parca e o gaura de bani, tot dai sa-l mai umpli, sa-i mai cumperi substante (e drept ca am un pitic sa tin o combinatie mai nefericita din punct de vedere al mentenantei) si iti trebuie instalatie de osmosa a apei care doar aia te costa cat un acvariu plantat echipat decent.
Asa ca daca spui ca vrei sa investesti doar putini bani, ar fi bine sa incepi cu plantate. O sa intelegi repede care sunt pasii, o sa te lupti cu niste alge, o sa capeti un soi de disciplina care, cand va veni vremea sa incepi un marin, te va ajuta foarte mult caci acolo nu doar ca trebuie sa fii disciplinat, trebuie sa fii obsedat (sau sa dai bani pe echipamente care fac munca, dar echipamentele sunt MULT mai scumpe decat sticla si cresc exponential cu volumul apei).
Asta e experienta mea cu ele .. acuma, tu alegi.
|
 |
|
Am dat un ochi pe pagina produsului pe care il ai deja, si parerea mea e ca nu are forta sa ridice apa si sa o mai si treaca prin produsele filtrante.
Am si eu unul asemantor, il folosesc la bastacait apa de osmoza cand o pregatesc pentru acvariu. Si mi se pare ca nu are forta .... adica el pare tembel asa, dar nu cred ca poate ridica apa la 1m ... E drept ca daca ai circuitul inchis, poate ar putea merge caci e deja apa pe furtune, dar cand o sa-l opresti o sa fie greu sa-l pornesti.
De ce zic asta ?
Pentru ca folosesc o pompa Eheim 1001.220 (600L/h) si asta imi suie apa din recipient pana sus in acvariu (1m, dar in instructiuni scrie ca hMax e 1.3m asa ca e cam la limita si se simte).
Am mai luat o pompa, pentru a accelera scoaterea apei din acvarii (e mai mica, 350L) dar am incercat de curiozitate si nu poate sui apa nici la 60cm ... Asta in care nu am filtre sau altceva pe parcurs.
Asa ca un 200L/h, doar sa tii filtrul langa acvariu ...
|
 |
|
Bine ai venit!
Trecem peste graba tastarii (dar sa nu se mai intample  ) si felicitari ca te interesezi si ca studiezi cum stau lucrurile
Deja colegul nostru ti-a raspuns despre Betta la intrebarea respectiva (si probabil nu vei mai primi alte raspunsuri pana nu vii cu chestii mai specifice).
Cum sunt mici, ai timp cateva luni sa citesti la rubrica lor si sa te pui la punct cu informatiile teoretice cat si practice. Totusi, o sa descoperi ca e dificil odata ce ai pui sa tii separati masculii. Iti tebuie zeci de borcane imprastiate peste tot si intretinute.
|
 |
|
Merita incercat si cu un banc de neoni roz, dar mie imi place mai mult aspectul olandez si pesti diversi
Cred ca bancul de neoni roz te face sa privesti mai mult plantele (caci realizezi ca toti sunt la fel si atunci cauti diversitatea privind plantele).
|
 |
|
Ai dat comanda acum 2 saptamani aproape, ceva vesti noi ?
Despre "inline diffuser" - in locul tau l-as pastra pe cel care il ai. Problema este ca doar un volum anume trece prin el la un moment dat deci cat sa dizolvi ?
|
 |
|
@Koala, elven m-a tentat unul mai mare care vine asa "all inclusive" ( cu multe chestii in spatele sticlei) .... dar cand mi-am dat seama ce mai trebuie sa atarn pe langa el - in nici un caz! Vor sari exponential costurile, si nu pot sa zic ca mi-as lua atata placere de la acvariu  ca sa justific.
Apuc doar in weekend sa stau sa ma uit la ele, si atunci juma de zi stau sa le curat si mi s-a luat. Am in minte cum ar arata o casa ideala cu o camera separata in spate pentru pompe, acvarii sump, si in camera principala cateva display-uri ... si eu sa nu muncesc decat sa tund si sa verific toate controllerele. Si alaturi o alta camera cu o diorama uriasa pentru scara HO (postez imediat la Despre noi).
Sper ca in cativa ani sa mai avanseze un pic tehnica marina, acum deocamdata abunda in tot soiul de substante A B C, combinatii ... se propun sisteme care rezolva multe probleme, oamenii tind sa mearga totusi old school ca sa nu riste, mai ales la cati bani se dau, asa ca nu ma grabesc.
@Dragos:
M-a costat 81 Euros sonda si 249 Euro mv Computer-ul. Sonda este una nano - ca sa incapa la filetul de la reactor (exista si dimensiuni mai mari pentru reactoare mai mari), modelul este Aqua Medic mV electrode, cod 220.19. Controllerul e varianta ieftina a lor, Aquamedic mV Monitor and Controller 200.05. Varianta mai scumpa este mV Computer care masoara intre -2000 si +2000 si poate ajusta orice intre -1000 si 1000, fata de cel luat de mine care masoara intre -1000 si 1000 si controleaza intre -500 si 500 (totul mV). Computerul pare ca vine si cu controale mai specializate pentru directii ascendente, descendente, control mai bun al ozonului ? Oricum, e un deal breaker pentru mie pentru ca include si o sonda mai mare decat cea de care am eu nevoie, deci as arunca banii.
O sa fac o poza cand le am instalate.
PS: Pentru pH - nu am controller, am din acela portabil electronic - dar pH-ul e ultima mea grija.
Ultima oara am masurat acum vreo 2 luni, era pe la 8, dupa ce acum vreo 6 luni era pe la 7.6. Deci trend ascendent
|
 |
|
Wow ce pesti frumosi!
In nisip jos, in fata la geam, ce se vede ? Parca sunt viermi ?  Nu erau in pozele anterioare ?
|
 |
|
Eh, incep sa alerg dupa a reduce No3. Reactorul asa "chior" nu e eficient ...
Mi-am cumparat o sonda de Redox si am dat comanda pentru un mV Controller - intr-o saptamana trebuie sa vina. Ma enerveaza cum speculeaza producatorii aceasta nevoie de control - iti trebuie un mini laborator ca sa tii corali "not photosynthetic" ...
Am schimbat RowaPhos si pus iar Zeolit. Cubuletele cu mancare inghetata fac insa mult "damage" intr-un acvariu de 30L.
Am fost plecat cateva zile si am lasat hranitorul automat in locul meu; am gasit acvariul mai curat decat ma asteptam. Insa dupa 2 zile in care am dat 4 cubulete de Ocean mix (necesar celor 4 bucati de sun coral si celor 2 fungia), obsesiva cyano apare din nou. Imi place cand face bule de oxigen insa
Echipamentul cu mV controller nu e complet, reactorul de No3 are nevoie si de o pompa peristaltica dar se pare ca robinetul de alimentare al reactorului e destul de precis la debit (cat timp filtrul e curat) asa deocamdata nu o cumpar. Macar sa vad ce potential are reactorul (ar trebui cam -200mV am inteles). Ar trebui sa hranesc reactorul si cu ceva sursa de carbon (am un praf de la ei) dar nu stiu cu cat / cum, samd, deci calculatorul mV ma va ajuta. Sper!
|
 |
|
Super tare, bravo! Ceva culori mai intense se vad, sau e de durata procesul ?
|
 |
|
Daniel, hai sa o luam altfel .. chestiile astea sunt stiute de multa vreme, tabelul acela a avut si el parte de critica de la chimisti acvaristi: se stie ca are o abatere de ~14% si ca acele "constante" din formule si logaritmi sunt calculate la o temperatura de 25 de grade. Tabelul are titlu informativ si nu e precis.
Principiul Le Chatelier leaga toate reactiile de echilibru, nu poti sa te uiti doar la Co2 + apa -> H2Co3 + un galben sub o lumina roz si apoi sa tragi concluzii despre fotosinteza care justifica moartea pestilor.
Dorinta de a intelege e foarte de apreciat dar chimia nu e banala:
http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Chatelier%27s_principle
http://www.seachem.com/Library/Articles/General_Chemistry_of_the_Planted_Aquarium.pdf
Putini acvaristi sunt experti in chimie asa ca noi acceptam cateva reguli simple, sintetizate de chimisti:
a) kH nu are treaba cu fotosinteza (in conditii normale, stabile de temperatura, pH)
b) pH Controller + butelie CO2 + sonda + schimburi de apa functioneaza pentru toata lumea.
Si repet, e vorba de conditii stabile! nu de conditii tranzitorii unde tu: torni linguri de bicarbonat, umbli la controller si il pui sa faca imposibilul fugarind himera perlarii, dupa o saptamana mor pestii si ute ce suparat esti pe noi ca nu te convingem de o reactie banala care sa te salveze pe viitor.
Ai gresit, ceva nu a functionat - esti suparat si poate nu-ti mai aduci aminte tot ce ai facut ?
Insisti ca faci exact ce fac altii - ei au perlare, pestii li se reproduc, plantele explodeaza, si in plus sunt necunoscatori, iar tie iti mor pestii si ne ironizezi ca nu te convingem. Nu e ironic ?
|
 |
|
Ha, ce topic activ - am fost super ocupat in perioada aceasta si n-am prea "activat".
Dupa ce am citit imi permit cateva idei:
a) e bine calibrata sonda de pH ?
b) ce curenti ai tu in acvariu, si ce curenti sunt in acvariul de referinta ?
c) am vazut ca nu folosesti EI, dar cred ca nu ar trebui trecut cu vederea pentru ca daca saptamanal schimbi 50% din apa, se reduc acumulari de fertilizanti care in timp .....
Nu mi-e clar de asemenea (dar poate am sarit peste vreo propozitie) daca kH-ul a fost ridicat brusc in perioada cand au murit pestii - sau daca a fost un proces treptat care a durat cateva luni. E cu dus intors ridicarea kH-ului, am incercat si eu cu os de sepie / bicarbonat dar mereu scadea dupa schimburile de apa .. cand deja te "lupti" cu apa, devine mult mai greu (vezi la marine cate echipamente iti trebuie ca sa tii DOAR cativa parametri sub control).
|
 |
|
Eheee, daca ti-ai luat ceva excelent ca dimensiuni, pretindem excelenta si in executie
Spor!
|
 |
|
Mie imi plac mult pogostemonii, nu stiu de ce, dar la mine nu cresc asa cu frunzele stranse in sus. Fain!
Si cum e clar ca avem cu cine discuta  am 2 observatii despre acvariu:
a) verdele acela de pe lemn ... acela simuleaza muschii din padure si din cate am citit, tehnica e folosita pentru a da o impresie de "vechime" a acvariului. Insa, muschii cresc in zone umbrite, si nu la vedere, cred ca ar da mult mai bine daca pe lemn verdele ar sta mai mult pe zonele mai putin luminate.
b) separarea perfecta (triunghiulara) a plantelor din fata - e un pic nenaturala si e clar ca un om a pus mana pe acolo
Dar zic eu, si n-am castigat nici un concurs - e doar o parere ...
Insa e o crestere impresionanta fata de data trecuta, felicitari!
|
 |
|
Cool, foarte dificil de obtinut si mentinut valorile acestea la asa volum de apa.
Astept poze 
|
 |
|
|
|