[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: um02122
Forum Index » Profile for um02122 » Messages posted by um02122
Message
Aici restul de poze.
Poti vedea produsele cu care imi tin alga potolita.
Si o poza cu Romeo si Julieta la pascut.

Pentru link ma gandeam la ceva in genul http://www.ebay.co.uk/itm/TMC-Aquaray-HD1000-Reef-White-With-2-Channel-Controller-/271369217402?pt=UK_Pet_Supplies_Fish&hash=item3f2edda57a sau poate un DIY.

Am promis poze la alga mea. Unele sunt facute cu flash.

Tocmai am schimbat ~50% din apa. Testasem anterior si valoarea NO3 era tot in intervalul 25-50 ppm. Acum voi astepta sa intre in functiune mediul denitrificator (care foloseste in esenta micro biopellets).
Un scurt follow-up.

Catalaphyllia mea s-a deschis putin peste schelet azi dimineata.

Aveam in filtru Blue Sea Clear FX Pro 225 mls si RowaPhos probabil cam 100 mls. Pe instructiuni la Blue Sea ClearFXPro zice ca 225 mls e cantitatea pentru 30 galoane pe o perioada de maxim 4 luni, acvariul meu este mai putin de jumatate din 30 galoane, asa ca m-am gandit ca e safe sa tin cantitatea respectiva 5 luni, dar cam mergea pe 6 de acum.

Am scos RowaPhos si ClearFXPro si am adaugat un nou saculet de 225 mls de ClearFX Pro (m-a costat 9 lire, ar veni cam 36-40 lire pe an, deci acceptabil; cu JBL BioNitratEx ieseam mai ieftin - 20 de lire pe an, folosesc in cub). Nu am mai adaugat RowaPhos deoarece ClearFXPro are GFO si carbon activ. Voi adauga dupa o luna.
Eh, m-am prins eu pana la urma.

Misto aparatul de osmoza. 4 stadii, as zice ca produce apa de revers osmoza deionizata. Am auzit ca poti indesa materialul de filtrare cu sticle de bere proaspat golite
koala wrote:
- Cornel Oprescu mi-a spus ca schema noastra (de filtrare) trebuie imbunatatita cu nu stiu ce dracie... restrictor de flux, sau asa ceva. Care mi-ar oferi un debit mai "omenesc".
- Daca nu merge nici asa, o sa iau o pompa booster. Ce 'reaku sa fac?


Nenea de la Anglea e bucurestean din Galati care a lucrat un an la Buzau inainte sa paraseasca Tara Romaneasca.

Din ce-o zis Koala eu am inteles ca vrea sa incropeasca nu stiu ce dracie care sa-i dea un debit mai omenesc, numit restrictor sau asa ceva. Mie eductor mi s-a parut ca se potriveste, dar desigur habar n-aveam despre ce vorbeste domnia sa, asa ca poate era mai bina sa nu ma bag ca musca in vorba ... Din pacate stiu atat de multe ca nu pot sa-mi tin gura. Am petrecut prea multe nopti citind tot ce parea interesant in hobby. I ask for forgiveness, da mai pomenesc de una alta ca poate le faceti acolo artizanal. Nu inteleg de ce fish street ar fi mai buni decat romanii, ce, numai chinezii stiu sa faca lucruri "de calitate"? Eu citisem de eductor made in USA, la care de asemenea nu am acces usor ... as prefera Made in Romania, poate cineva?

In plus, la un acvariu mare ca al lui Koala ar fi o aditie binevenita, isn't it?
Un inceput ar fi sa-mi zici modelul de Boyu. Am gasit Boyu Orca TL550 marin la 128l cu PL lights. Asta e?

Cati W si cati cm are fiecare tub si cate tuburi ai? Cred ca am vazut multe tuburi PL cu 4 pini, cred ca sunt multe acvarii care le folosesc.

O alternativa e sa schimbi pe LED. Estimez ca poti cu 500 de Ron. Tuburile sunt la jumatate, dar tin doar un an si trebuie schimbate. LED te pot tine 50000 de ore.
Edit: am vazut pozele, aia verde e naspa, se cheama Valonia si odata sparta revarsa spori in acvariu. E mai rea decat GHA.

Despre cea rosie, cred ca e o macroalga dezirabila. As merge pana acolo in a spune ca poti face mai multi bani vanzand macroalge rosii frumoase decat inmultind clowni.

Ce as face ca sa scap de invazie:
- as da doritorilor cu sisteme reef-ready sa-si puna in sump in refugium (pentru ca e nevoie de o abordare radicala, e bine sa aiba de unde repopula mai tarziu);
- tuburile de lumina trebuie schimbate (cel tarziu la 12 luni, unii recomanda la 8). Cu timpul spectrul se schimba favorizand algele. Asta e mandatorie avand in vedere ca vrei corali.
- as scapa de reactorul antiphos pentru moment, cumpara un borcan mare de RowaPhos sau alt GFO si pune un saculet intr-unul din compartimentele din spate.
- testeaza pentru NO3
- planifica schimbarea totala a matrixului in etape, pune 25%, apoi scoate 25% din cel vechi intr-o saptamana etc. In 5 saptamani cred ca e suficient de rapid si de lent. Zic sa-l schimbi pentru ca e foarte posibil sa fie colmatat.
- daca ai bureti scapa de ei. Foloseste vata sintetica (filter floss) pentru prefiltrare/filtrare mecanica pe care o poti inlocui de doua ori pe saptamana
- fa schimburi de apa mai des si in cantitate putin mai mare (am uitat sa te intreb daca folosesti apa RO si ce TDS are; ce sare folosesti?)
- hraneste mai putin. Poti imparti cantitatea dorita in mese mai dese si folosirea unui feeder automat va preveni hranirea excesiva.
- scade perioada de iluminare, chiar si 1/2 ore ajuta (tine cont si de corali)
- inainte de schimburile de apa freaca bine pietrele cu o perie rigida (eu folosesc un Colgate de duritate M atasata la un tub de acryl de 11 mm, am taiat coada periutei cat sa-mi intre rigid in tub). Cand tragi apa din acvariu, incearca sa colectezi cat mai mult din alge.
- adauga flow suplimentat daca nu e suficient cat sa-ti tina algele rupte in suspensie. Astfel, vor ajunge in cele din urma in filtru, in vata sintetica.

Tine minte ca algele absorb PO4 si NO3, dar cand mor si se dezintegreaza il intorc in apa. Asa ca nu le lasa sa se descompuna.

As zice ca asta e tot ce trebuie sa faci ca sa scapi de alge, vorbesc din experienta. Poti scapa de ele si in 4-5 saptamani cu putina determinare.

Acum fac si eu la alga mea si caut si in arhiva. Poti vedea in canalul meu de youtube cum aratau in cub pe la inceput cand cresteau pe piatra cu care au venit.
Multumesc. O ultima intrebare: cand prindea mancare se inchidea in zona cu mancarea? Daca da, in cat timp se deschidea la loc. Intreb pentru ca am observat ca a mea se inchide dupa ce hranesc pestii cu mysis congelat.
Suprafata se poate prepara cu hartie de smirghel (sandpaper) pentru a o face mai abraziva.
Exista un dispozitiv care se ataseaza la retur si care foloseste debitul din retur ca sa antreneze apa suplimentara din display, crescand circulatia de 3-4 ori.
As vrea sa stiu urmatoarele:

- ce volum are acvariul / dimensiuni
- sump / fara sump
- cantitatea de piatra
- ce alta filtrare mai ai (filtre, medii de filtrare, reactoare, regim dozari etc.)
- iluminare
- poze (FTS, un macro pe algele rosii, poate un macro pe o bucata de alga rosie scoasa din acvariu).
- daca ai teste pentru apa
- ce temperatura si ce salinitate ai.

Sa nu uiti pozele. O sa pun si eu poze cu alga mea, pe care am cam starpit-o cand a inceput sa-mi incolteasca coralii SPS (am frecat-o cu peria de dinti de pe piatra). O perioada am avut cateva zone la baza pietrei langa nisip, in zona cu lumina redusa. In cele din urma s-a desprins si acolo de pe piatra si am ramas cu ea in refugiu si in acvariul fiicamii.
Alga mea se atasa dupa mult timp de piatra, dar se ancora foarte bine si dintr-o bucatica mica imi crestea la loc.
Poti sa-mi dai amanunte? Ma intereseaza cat timp ai avut-o in acvariu, daca avea polipii extinsi tot timpul, daca se lipea mancarea de tentacule si ce mancare, agresivitate, flow si iluminare si nu in ultimul rand cum era plasata (orizontal / vertical / la 45 de grade).

Din cate imi amintesc de a ta, cred ca era pe nisip, montata vertical si avea varfuri roz (specie de suprafata).
Esti sigur ca ai temperatura 22? La mine scade temperatura la 21 daca nu mai incalzesc casa iarna si folosesc incalzitor. Daca am in casa 22-23 grade, am de obicei 25-26 in acvariu (pompele dau si ele caldura).

A doua observatie: salinitatea masurata e diferita pentru diferite temperaturi. Refractometrul meu corecteaza, dar trebuie sa astept cateva minute sa ajunga temperatura apei de pe lentila la temperatura refractometrului/camerei. Daca tin refractometrul in masina la frig si masor cand il aduc in casa imi iese din scala.

Nu mi-as face probleme cu salinitate de 1023, nici coralii (soft si LPS) nu cred ca s-ar plange prea tare de ea.
Scuze, eu ma prind mai greu. Adica ai dat-o? (sa vezi cat mi-a luat sa ma prind ca ziceti domnisoare la damselfish, eu as fi tradus damselfish - diavolul).

A mea are un schelet de 6 cm latime si se extinde pe la 30 cm cand e fericita (acum 10 cm).
E un pret bun.
Intrucat Catalaphyllia mea sta semi inchisa de doua zile, iar pe nisip mi-au aparut niste umbre de cyano, am decis sa testez pentru NO3 si Alk. Inainte sa testez am facut un schimb de apa pentru ca eram convins ca ceva e out of range.

Am testat in apa scoasa (veche) NO3 pe Salifert intre 25-50 ppm. Asta e putin mult peste valoarea de 2.5 - 5 ppm testata ultima data. Acum recunosc ca am intarziat cu o luna sa schimb Blue Sea Clear FX Pro (cinci luni in loc de patru), dar pusesem cantitatea pentru 25 galoane iar acvariul meu are cam 12G. Nu am mai testat Alk ca am ramas fara timp, las pentru mai tarziu.

Toti coralii mei sunt fericiti (except Catalaphyllia) si LPS au extensia polipilor foarte buna, ma asteptam ca si Derasa sa mai indeparteze mare parte din NO3 (probabil ca o si face). Despre Catalaphyllia am citit pe WWM ca e chiar mai fericita in apa cu NO3 crescut si ca sufera in conditii SPS only (desi am vazut ca Shubi tine una cu succes in acvariul lui).
I-ai dat drumul, ceea ce e super.

Ce te faci cand te hotarasti sa compartimentezi sumpul? Ca va trebui sa tii acvariul sumpless pentru cateva zile pana cand se cureaza siliconul. Va trebui sa mentii circulatie suficienta in display si sa iei matrixul din sump sa-l pui in display (ca sa nu sufere bacteriile din piatra si matrix).

Legat de ce pui, noi dam sfaturi, punem motive, etc. Tu decizi ce e ideal si ce poti face in mod real, in cele din urma banii sunt la tine in buzunar. Oricum, daca tai pe la colturi suferi pe termen lung, unii dintre noi pot sa-ti confirme.

Daca ai nitrit sau nitrat cu siguranta ai/ai avut amoniac in sistem. Nu poti avea produsii de denitrificare fara sa ai sursa de azot, adica amoniac. Daca NH3 este 0, si ai NO2, ori ai un test prost de NH3 ori ai deja suficiente bacterii care sa faca transformarea NH3 -> NO2 in timp real (adica tot NH3 ce se produce este transformat pe loc in NO2). La mine nu a mirosit urat in niciun moment, dar am avut NH3.

Ca sa intelegi de ce zic asta, o explicatie "pe scurt" (Dragos a facut un articol mai pe larg pe aceasta tema in forum).
Ciclul azotului incepe cand ai SG 1025(6), temperatura de 25(6) C, cantitatea finala de piatra si suficient curent de apa pe majoritatea suprafetei pietrei (care sa previna depunerea detritusului pe suprafete sau pe nisip). Ceea ce numim noi ciclare este de fapt initierea ciclului, el fiind prezent tot timpul pe durata vietii recifului. Ce numim terminarea ciclarii este de fapt momentul cand toate etapele ciclului se desfasoara in acelasi timp.

Etapele inceperii ciclului azotului sunt asa:
0. NH3=0, NO2=0, NO3=0 (in apa sarata).
1. NH3>0, NO2=0, NO3=0 (la scurt timp dupa ce pui piatra; as evita adaugarea de crevete mort, pentru ca poate favoriza aparitia de microorganisme nedorite cum ar fi fungii, plus bacteriile care tulbura apa si mirosul pestilential; unii recomanda un schimb de apa acum pentru reducerea NH3, as testa NH3 inainte sa fac asta)
2. NH3>0, NO2>0, NO3=0
3. NH3>0, NO2>0, NO3>0
4. NH3=0, NO2>0, NO3>0 (etapele 2,3,4 pot dura suficient de putin cat sa nu le discerni prin teste ca etape independente).
5. NH3=0, NO2=0, NO3>0 (pana in 20-30 ppm poti tine pesti dupa aclimatizare de 45 de minute, probabil NO3 va fi pe la 50+ ppm in acest moment)
Aceasta a fost etapa denitrificatore, parte a ciclului azotului in acvariu
6. Faci un schimb mare de apa de 50% si diluezi NO3 la jumatate. Sau 75% si diluezi la un sfert (intelegi ideea).
7. Incepi sa populezi incet cu organisme mai putin sensibile la NO3.
8. NO3 -> N2 si O2 (denitrificarea, care apare mai tarziu, realizata de bacterii anaerobe, realizata prin multiple metode). In cazul tau, NO3 si PO4 vor fi redusi mai tarziu cand ATS e functional de catre ATS. Atunci vei renunta la RowaPhos (algele au nevoie de PO4) si probabil si la Matrix (desi as tine Matrixul functional ca backup, el fiind activ atat in nitrificare cat si in denitrificare, deci joaca multiple roluri).

Pentru o reprezentare grafica in timp a acestor etape, vezi



La un acvariu nou orice sursa noua de NH3 (cum ar fi un peste) creste disponibilul de NH3, iar populatia bacteriana are nevoie de 24-48 ore sa creasca sa poata procesa o cantitate crescuta de NH3. De aici un nou miniciclu, cu aparitia unei cantitati mici de NH3 si NO2 in acvariu. Daca pui multi pesti deodata, e posibil sa dai peste cap echilibrul si sa provoci o re ciclare cum e cea initiala (new tank syndrome). Ceea ce inseamna ca apa va deveni rapid toxica (NH3 si NO2 ard branhiile pestilor, NO3 e tolerat mai bine de pesti si mai prost de corali; am aflat recent ca scoicile Tridacna filtreaza NO3 si ca atare nu sufera daca acesta e crescut in apa).

Cu timpul piatra devine mai putin poroasa, porii fiind acoperiti de alge coraline, astupati de detritus etc. si in timp capacitatea de colonizare cu bacterii a pietrei scade, putand duce la o noua ciclare (old tank syndrome). De asta cine poate inlocuieste in timp parte din piatra. Americanii au o abordare a aquascape-ului care ajuta: la baza recifului pun piatra masiva si mai putin poroasa (base rock) si pe ea cladesc cu piatra vie mai usoara si mai poroasa. Cand schimba piatra, lasa pe loc pe cea grea si o schimba doar pe cea usoara care e mai accesibila.

Tu poti face asta schimband din Matrix in timp pe masura ce se colmateaza mici cantitati.

Ce am zis mai sus nu e litera de lege, e doar intelegerea mea a cum se desfasoara ciclul azotului in acvariu.
Stiu ca mai poate aparea un ciclu al Sulfului care poate reduce NO3, dar mi se pare periculos si consider ca atunci cand simti miros de ou stricat (productie de H2S) e timpul sa iei masuri drastice in salvarea livestock-ului daca nu ai facut asta cu buna stiinta.

Cam aceleasi lucruri spuse mai inteligent si mai pe scurt:

Da, nu indeparteaza CO2. Nici nu introduce. Cred ca O2 si CO2 ar trebui sa fie intr-un echilibru in apa, nu cred ca poti avea un volum infinit din aceste gaze dizolvat in acvariu in acelasi timp si concentratia de gaz dizolvat dintr-unul depinde de concentratia din celalalt, dar nu am studiat problema.

Desi am in bateria de teste si un test Salifert de pH, nu testez decat pentru ALK.

Pentru mine o solutie simpla la scaderea pH din cauza acumularii de CO2 in casa intre aerisiri e sa scot capatul airline-ul de la skimmer afara din casa, asa nu mai am nevoie de silencer decat ca sa previn insectele sa intre in airline. Am o gaura pentru firul de antena de televizor care nu e populata, asa ca nu ar fi prea greu. Cum locuiesc intr-o zona rurala verde si departe de artere principale de circulatie, as introduce aer de buna calitate in acvariu.

Din pacate nu testez regulat, ci doar cand ceva arata rau in acvariu. Daca imi fac schimburile de apa si inlocuiesc mediile de filtrare la timp, parametrii ar trebui sa fie ok. Testez regulat de temperatura si salinitate (am ATO si adaug apa sarata cu mancarea congelata in functie de cat scoate skimmerul).

Momentan insa, Acropora yongei (green slimer) are polipi de zici ca este LPS si a crescut binisor de cand l-am pus in acvariu.
Stiu ca Seriatopora si Montipora sunt corali borderline paraziti care infloresc in orice conditii.

Am si un refugiu cu iluminare inversa care creste macroalge (Chaetomorpha) intr-un ritm infiorator, probabil ca ajuta la mentinerea unui pH similar pe timpul noptii.

Toata discutia de mai sus se refera la nano cub, acvariul 60x30x30 are suprafata mare de expunere (60x30) la aer la un volum de 50L, plus ca skimmerul e in display, toate pompele sparg suprafata apei iar filtrul hang-on cascadeaza apa in acvariu de la 2 cm inaltime.
Pentru ca am vazut ca exista interes pentru noutati, va aduc atentiei un nou dispozitiv care face viata animalelor si a plantelor din acvarii mai comfortabila prin cresterea oxigenarii in acvariu. Este de interes pentru cei care tin un skimmer de proteine doar pentru avantajul oxigenarii suplimentare cat si pentru cei care nu au un skimmer de proteine.

Se cheama Söchting Oxydator, functioneza cu oxigen lichid pe care il elibereaza in timp in apa din acvariu. Exista si un link spre site-ul producatorului care poate face lumina mai multa si cateva topicuri pe forumul Reef Central.

Probabil ca Dragos poate prelua si studia topicul. Nu stiu care este diponibilitatea pe piata romaneasca, dar banuiesc ca fiind un produs german se poate aduce la preturi decente.

Mentionez ca nu folosesc momentan in acvariile mele, dar as cumpara sa am unul in cazul in care raman fara skimmer.
 
Forum Index » Profile for um02122 » Messages posted by um02122
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com