[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Liv
Forum Index » Profile for Liv » Messages posted by Liv
Message
Pai si de ce nu scapi de al 2-lea burete din prefiltru de la JBL?
Nu mai foloseste la nimic.

Eu am pus pe IN niste plasa de tintari ca tot mai aveam. Face acelasi lucru.
Daca ai prefiltru bun si mai ales separat poti sa renunti la bureti. Totusi e mai sigur sa lasi ultimul burete de sus - cel care e chiar inaintea pompei de apa. Decit sa intre cine stie ce mizerie in pompa si sa o blocheze mai bine renunt la un rind de Siporax.
Si modul de aranjare conteaza. Daca are gaura in sensul de trecere a apei apa va trece mai repede prin gaura. Daca pui tuburile cu gaura perpendicular pe sensul de trecere a apei apa va trece mai mult prin siporax, nu pe gaura din centru. In plus daca la aranjezi intra mai multe in acelasi spatiu, decit daca le lasi asa cum cad.

Am pierdut 40 minute sa le aranjez si o sa o fac din nou. Doar ca de data asta o sa le "insir" pe paie sintetice (ca alea de la Cola - se gasesc prin diverse magazine). Cind la-m desfacut sa il clatesc cam 1/4 din Siporax a "plecat din aranjament.
Si eu ziceam la fel - ca nu o sa am probleme cu 3 litri de siporax in E900. Mi-a trecut - evident e nevoie de mai mult. Am 4 litri si tot cred ca mai trebuie.

Bine intervine mult si problema animalelor si cantitatea de mincare. Cit am avut un pleco si un mbuna mi-au ajuns 2 litri Siporax (si cu intrruperi de tensiune de 4 ore). Acum cu 6 ancistrusi si cine stie cite sute de RCS probabil ca e la limita la mine chiar cu 4 litri.

Se poate lua in calcul si substratul daca ai filtru in el (UGF).
Au fost niste discutii (multe de fapt) despre filtrul UGF in plantate ramase cam fara concluzii. Doar ca Victor Zaharia (si aici e tot victorz) are niste plante de mi se scurg ochii dupa ele. Si are filtru UGF - plus cunostiinte din belsug.
Ce model de filtru?
Producatorii dau inaltimea maxima la care poate sa ridice apa, dar la inaltimea aia o sa scada debitul. Nu e o problema, dar la 150 de litri ai avea nevoie de un debit real de 300-700 litri/ora.
Nu e doar preventiv. Filtrarea biologica te ajuta mult si la disparitia particolelor mici din apa. Pune seara dupa ce se sting luminile o lanterna pe lungimea acvariului. O sa constati ca ai o multime de particole mici care nu sint vizibile in timpul zilei. Marirea filtrarii biologice o sa le fac sa dispara. Nu de pe o zi pe alta.

Uita-te si la citeva jurnale ale celor mai experimentati. Filtrele biologice de la ei par supradimensionate mult. 8-20 de litri de filtrare biologica la bazine de 200-300 de litri. Dupa care uita-te si la pozele facute de ei si mareste-le. Unele sint macro la marire 10x-20x. Parca nu au apa in bazin. Vrei sa arate apa si la tine la fel? Si eu vreau. O sa fac tot posibilul sa ajung la 5-10% volum de filtrare biologica din volumul bazinului.
Rundas wrote:
Liv wrote:Daca e sa ma iau dupa producatori mi-ar ajunge la 200 litri 1 litru de Siporax. Am 4 si e prea putin. As vrea sa adaog macar inca 4 litri (sau mai mult).

Oricum eficienta filtrarii e modificata mult de numarul de animale si plante care sint in acvariu.


Ce inseamna "e prea putin"? Cum definesti asta? Nu ai apa in parametri? Sau ce altceva?

Intreb pentru ca, pentru mine, "suficient" inseamna atunci cand bazinul este stabil si nu am probleme.


Simplu. In una din recomandarile de la Sera (in urma cu cca. 2 ani) spuneau ca 1 litru de Siporax e de ajuns pt. 200 litri (din amintiri - ca poate sa filtreze 200 litri de apa) fara sa precizeze: citi si ce pesti sint, daca e plantat sau nu.

Am un E900 in care au intrat 3 litri de Siporax si bazinul era stabil (NH3=0, NO2=0, NO3 varia intre 10 si 25 dupa schimburile de apa). Am avut o intrerupere de tensiune de 6 ore in urma cu cca. 2 saptamini. Deciclare partiala - am gasit ceva amoniac a 2-a zi. Am redus mult mincarea, am improvizat un filtru cu inca 1 litru Siporax, schimburi zilnice de apa citeva zile, a disparut amoniacul, NO2 e zero si apa e cetoasa in continuare, nu am avut pierderi din fericire. Concluzie - trebuie marita filtrarea. Animalele si plantele sint aceleasi. Pina la intreruperea de tensiune nu am avut probleme - decit cind l-am pornit in urma cu cca. 1,5 ani. Daca maresc mult materialul filtrant biologic e probabil sa reactioneze mult mai bine la evenimente nefericite.
Daca e sa ma iau dupa producatori mi-ar ajunge la 200 litri 1 litru de Siporax. Am 4 si e prea putin. As vrea sa adaog macar inca 4 litri (sau mai mult).

Oricum eficienta filtrarii e modificata mult de numarul de animale si plante care sint in acvariu.
n3bunyky wrote:
Liv wrote:Seamana cu Sera Siporax si Eheim Substrate Pro.
Sticla sinterizata.


deci funcioneaza la fel???


Da. Cit de eficace sint doar cineva care le-a folosit si a facut destule analize poate sa raspunda.

@Rundas - filmul arata doar ca au vase capilare multe. Nu poate sa indice nimic despre suprafata desfasurata sau marimea canalelor (porilor) ceea ce ar fi mult mai interesant pt. noi.
Seamana cu Sera Siporax si Eheim Substrate Pro.
Sticla sinterizata.
Are si ceva apa. Nu vezi ca are picaturi de roua pe frunze.
Sa le luam pe rind.
Daca vrei plantat conteaza substratul, lumina si fertilizarea (fertilizarea include CO2).

0. Rabdare (vad ca ai destula rabdare, dar niciodata plantele si pestii nu vor reactiona cum vrei tu si repede pe deasupra)

0a. Si mai multa rabdare - incearca sa intelegi ce se intimpla

1. Substrat: daca vrei ceva pe termen foarte lung (5-10 ani) as zice substrat de roca vulcanica - se gaseste JBL Volcano mineral la preturi bune. Daca vrei si plante mai deosebite Dennerle Deponit Mix. Daca te multumesti cu plante usoare si ceva plante medii ajunge si cuart de 2-4 mm (plus fertilizare). Manado e usor si se imprastie in timp (e inert), iar culoarea e cam ciudata - parerea mea. As combina Aquabasis cu cuart, nu cu manado. Un substrat de culoare inchisa va evidentia culorile la pesti.

2. Lumina: nu pot sa-ti dau sfaturi (eu merg complet pe leduri, dar asta presupune destul de mult bricolaj). 48W la 54litri ar fi de ajuns chiar si pentru HC. Plantele care formeaza gazon au nevoie de lumina puternica ca si plantele mediu sau greu de crescut. T5 genereaza mai multa lumina la aceeasi putere.

3.Fertilizare (la CO2 discutam separat). Daca te hotarasti la un substrat de firma cel mai bine e sa folosesti si linia de fertilizare de la aceeasi firma - dar uita-te si la cit costa pe an. Daca vei folosi substrat inert (vulcanic sau cuart) ai Macroline, Vimi si unele combinatii (nu as zice ca sint destul de bune combinatiile fara sa ai experienta). La indiferent care linie de fertilizare e bine sa adaogi si suplimentarea cu carbon (asa zisul "carbon lichid" sau "CO2 lichid" - nu e nici una nici alta, dar asa e cunoscut).

4. CO2. Indiferent ce fertilizare o sa folosesti CO2-ul gazos va face plantele sa creasca mult mai bine si mai frumos. E o limita undeva din cauza animalelor, dar daca esti putin atent nu o sa o atingi. Cea mai buna varianta (inclusiv ca pret) e o butelie de CO2 (plus minim reductor numarator de bule si reactor de CO2 - daca se poate o electrovalva si pH controler ar fi excelent), doar ca preturile initiale sint mari. Minim ar fi o bomba cu CO2 si un difuzor (cu furtun de CO2 - furtunul normal de aer nu e bun pt. CO2)

LE:
Filtrul e cel mai important pt. animale. Transforma dejectiile lor in substante mult mai putin daunatoare (NH3->NO2->NO3). Cu cit e mai mare ca volum de material filtrant e mai bine pt. pesti/creveti/melci, ... Nu te lua dupa indicatiile producatorilor - e bun la xx litri sau trec nspemii de litri de apa prin el. Conteaza cel mai mult materialul filtrant din filtru. Nu stiu ce inele ceramice ai gasit, marea majoritate sint doar pt. filtrare mecanica. Vezi poate ai luat Siporax (ar fi bine). Umple filtrul cu material filtrant biologic si eventula adaoga-i un prefiltru.

Vanzatorii din petshopuri sint acolo ca sa vinda nu sa dea sfaturi. Nu exista substante minune care sa rezolve o problema pe termen lung.

PS: Ma bucur ca ai ajuns singur la concluzia ca plantele artificiale nu arata bine. Cam toti de aici avem aceeasi parere. Inclusiv despre substratul multi/pluri colorat care e vopsit ca sa ia ochii.
Observatia e valabila si la mine. Si la ancistrusi le plac schimburile mai mari de apa. Fiind tot sudamericani probabil conditiile schimbate declanseaza si strategia de depunere (am facut-o fara sa imi dau seama - o ocolesc in momentul de fata). Diferentele care apar la ploile din zona sint chiar de 10 grade celsius.

Totusi nu o sa dau sfatul asta unui incepator. Mai ales ca nu o sa poata asigura toate conditiile.
@Adelina
@restul

Am deviat mult fata de intrebarile tale initiale. Si am ajuns la detalii.

Hai sa revenim la discutia despre ce ai tu si ce ai putea sa faci.
De fapt e chiar mai rau cu variatiile de temperatura.
Sint mai multe cazuri in care a aparut ichtioftiriaza (gris) la schimbari mai mari rapide de temperatura - de 4-8 grade celsius. E adevarat ca nu la toata lumea. Sint 3-4 exemple pe aici si de curiozitate am mai gasit citeva prin alte forumuri.

Nici noua nu ne plac schimbarile rapide de temperatura, desi sintem mult mai bine protejati fata de ele. De ce le-ar place pestilor care au temperatura mediului ambiant? Prefer sa lungesc schimburile mari de apa pe 2-3 ore daca sint temperaturi diferite. Pui o galeata, stai o ora mai pui o galeata (am 180 litri brut si nu vad nici diferenta de temperatura la 10 litri schimbati chiar daca apa de schimb e sub 10 grade fata de acvariu). Parca recomanda cineva ca in acvaristica trebuie sa ai rabdare. Bun sfat - in mai multe feluri.

Nici la plante nu le plac schimbarile rapide. De pH, de CO2, de fertilizare, de lumina, de substrat, ... De fapt parca nu le-ar place nici o schimbare rapida. Totul trebuie facut cu rabdare.
Am masurat anul trecut prin august - era ceva mai cald cam 31-32 de grade si aveam doar 2 ventilatoare si reuseau sa tina totul la 28 de grade. Cca. 12 litri de apa pe saptamina plus sau minus 0,5 litri se evaporau.

Anul asta am pus ventilatoarele pe o priza programabila. Sint oprite noaptea - fac destul zgomot ca sa deranjeze.

Nu pot nici sa aproximez acum - fac schimburi de apa de 20 litri pe zi din cauza deciclarii partiale (ca. 1 saptamina am schimbat 40 litri pe zi).
Mi s-a busit alimentatorul de la ventilatoare si cum nu eram acasa apa a ajuns la 29 de grade. Am pus altul dar se raceste incet - sint abia la 27 de grade.

S-a ars inca un bec cu LEDuri - are cca. 4 luni de functionare - de la alta firma cu importuri din China. In concluzie modificarea lor fara o racire adecvata e o idee cam proasta. Sau calitatea proiectelor chinezesti e slabuta. Noroc ca s-au ieftinit mult. Tot la benzi rigide cu leduri o sa ajung.
Scuze - am reformulat raspunsul.

Chilerul raceste acvariul, dar daca are iesirea aerului in aceeasi camera va incalzi incaperea. Care incapere va reincalzi acvariul.
Ca sa fie mai eficient ar trebui ca aerul cald din chiler sa fie scos din incapere - preferabil scos din casa. In plus cei citeva sute de wati consumati de chiler vor incalzi tot incaperea in care iese aerul din chiler.
Va incalzi incaperea si va raci acvariul.
Vezi aerele conditionate. Toate au iesirea (aerul cald) nu scos din camera, ci scos din casa.
Gresesti. Ai aerul mai cald decit apa deja. In plus aerul de sub capac e incalzit si de sistemul de iluminat, deci probabil e mai cald decit aerul din camera.

Nu aerul raceste apa (mai exact o poate face foarte putin), apa prin evapoararea ei in aer se raceste. Cantitatea de caldura necesara pt. transformarea de faza apa->vapori e mult mai mare decit cantitatea de caldura care poate fi facuta de aerul mai rece (daca ai avea) catre apa, iar caldura respectiva e luata din apa.

Esti chiar interesat sa elimini aerul de sub capac deoarece peste o anumita valoare a vaporilor de apa in aer nu se mai poate evapoara destula.

Nu stiu daca pe acolo se practica, dar pe aici sint din ce in ce mai multi care monteaza duze de pulverizarea a apei pe terase. In zonele respective temperatura e mult mai mica decit in jur, desi sint complet deschise. E o metoda foarte ieftina de racire, cu dezavantajul ca mai ajunge si apa pe jos. Doar ca asta e o metoda de racire a aerului nu a apei.
 
Forum Index » Profile for Liv » Messages posted by Liv
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com