[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Lucian
Forum Index » Profile for Lucian » Messages posted by Lucian
Message
Eu te sfatuiesc sa cumperi si Easy Life Ferro deoarece Profito are continutul de fier scazut. Ferro are doar fier dar in concentratie mai mare iar profito are fier si micronutrienti...
Parerea mea este ca nu exista o "reteta" universala. Trebuie sa te adaptezi la bazinul tau (care este o combinatie unica de apa, pesti, lumina, plante, filtrare, mentenanta, etc.).
Iti trebuie cateva teste de baza (NO3, Fe, PO4, eventual K) si rabdare.
Incepi prin ati propune niste tinte de concentratii medii de nutrienti in bazin. Cele mai uzuale sunt:
NO3 : 5 - 30 ppm
PO4 : 0.2 - 2.0 ppm
Fe : 0.2 - 0.7 ppm
K : 10 - 30 ppm
Dozajele de micronutrienti si macronutrienti le faci din doua in doua zile: o zi micro, ziua urmatoare macro si o zi de mentenanta in care nu bagi nimic.
In primul rand trebuie sa-ti faci niste calcule despre fertilizantii tai. Trebuie sa calculezi/aproximezi volumul net de apa (ia in calcul si volumul filtrului extern daca ai). Deci sa zicem ca la 95l brut ai 80l net. Pe prospecte se dau de obicei niste date generice de genul: daca pui 5ml de solutie la un bazin de 40 Gal (~=151 litri) creste concentratia de ZZZ cu 1mg/l (sau ppm care este acelasi lucru). Aplicam regula de 3 simpla:
daca la 151 litri pun 5 ml
la 80 litri pun x ml
=> x = 80 * 5 / 151 = 2ml
Deci la bazinul tau daca adaugi 2ml din fertilizant creste concentratia nutrientului ZZZ cu 1mg/l (ppm).
Daca eu trebuie sa cresc concentratia acelui nutrient cu 5ppm va trebui sa pun 2 x 5 = 10 ml...
Poti sa incepi cu dozarile recomandate de ei pe prospect. Dupa o saptamana faci masuratori si vezi cat trebuie sa cresti dozarea pentru a avea tintele propuse. Vezi daca trebuie sa maresti sau sa micsorezi dozajele fata de cele din prospect...
Atentie ca la fier, daca iei fi EL Ferro, trebuie sa aduni concentratia data de ProFito si de Ferro...
Sticla este un material deosebit de stabil in timp (poate cel mai stabil material de constructii ).
Poate ai auzit de imbatranirea acvariilor dar asta se datoreaza siliconului cu care au fost lipite si in niciun caz sticlei.
daca tot ai mers pe linia Easy Life mergi tot pe ea si ia Easy Life Fosfo. Metoda este usoara: Cureti geamurile, continui sa introduci alti nutrienti in aceleasi cantitati ca si pana acum si adaugi 0.1ppm de fosfati (calculezi cu regula de 3 simpla la ce iti spun ei in prospect). Daca a doua zi au inceput sa apara iar punctele verzi introduci 0.2ppm de fosfati si tot asa pana dispar punctele. cantitatea de fosfati introdusa o vei introduce de acum inainte odata cu macro NPK macroelements.
Macro il introduci odata cu profito? Daca da, sa nu o mai faci. Mai intai incearca sa separi introducerea de micro si macro in acelasi timp. Ori le dai o zi micro o zi macro, ori dimineata ceva si seara altceva...
Un link util celor care proiecteaza lampi mai ales cu led-uri: http://spectra.1023world.net/
Este super pentru ca iti arata, pentru led-urile pe care le stie, daca indeplinesti cerintele de spectru iti spune PAR-ul calculat, intensitatea luminoasa si multe alte date utile.
tot testand diverse combinatii am vazut ca pe masura ce marim numarul de led-uri (pentru a realiza ceea ce ne-am propus) numarul de led-uri din diverse culori nu se modifica proportional - el iti da calificativul criteriu satisfacut imediat ce ai depasit o anumita valoare a unui parametru. Daca spre exemplu la 5 led-uri Alb 6500K imi trebuie 3 led-uri FR se poate ca si la 6 led-uri Alb cele 3 led-uri FR sa imi fie in continuare suficiente... (este doar un exemplu!!! )
de ce nu cauti acasa: http://www.sursedetensiune.ro/; http://www.conexelectronic.ro
led-urile pe placuta hexagonala de 20mm se pot pune la 30-40mm unul de celalalt. Problema nu este spatiul ci caldura disipata...
La led-uri mai intai te uiti sa fie calitative din punctul de vedere al luminii pe care o da, la cele albe conteaza enorm CRI-ul si veti vedea ca cu cat creste CRI (reda culorile mai naturale) scade randamentul mai ales la lumina rece. Pana acum cele mai bune gasite (si asta in ultima perioada) sunt led-urile Brigelux Dupa asta se calculeaza intensitatea dorita, dupa asta vezi cum le alimentezi/dimezi, etc.
rodoselada wrote:am gasit aceste surse de curent constant sau cum le zice
http://www.ebay.com/itm/30W-Konstantstromquelle-mi...3V-Cree-/321687100616#shpCntId

Asta este doar driverul - stabilizeaza curentul de iesire la o valoare presetata din fabrica. Dar driverele trebuie sa fie alimentate de la o sursa de curent Dupa cum spun si ei, inputul trebuie sa debiteze o tensiune mai mare cu 3V decat suma caderilor de tensiune pe sirul de led-uri. Calculasem la 900mA, la 1A tensiunea pe un led este de 3.05V => 5 x 3.05V = 15.15V ... Deci iti mai trebuie o sursa de curent care sa fie alimentata la 220V si sa scoata 15-16V minim 1.2 A sau poti sa iei o singura sursa pentru ambele drivere (alb rece si alb cald) caz in care trebie sa scoata minim 2.4A...
Pentru led-urile FR este OK, ala este si sursa si driver... Mai cauta, poate gasesti si pentru 1A ceva asemanator...
daca scrie ca iesirea este de 30-36V trebuie ca tensiunea cumulata pe tot sirul de led-uri sa fie in acest interval... Nu imi dau seama din specificatiile lor sumare daca suporta sa preia caderea de tensiune - teoretic asa ar trebui daca este o sursa de curent constant, dar....
Cauta eventual o sursa care sa dea 0.9A dar la o tensiune de 15-20V sau ceva pe acolo sa se apropie de ce ai tu...
La led-urile Fr sursa aleasa de tine este supradimensionata - e mai apropiata cea de 12W

Referitor la led-uri nu e bine sa le alimentezi la curentul lor maxim suportat. La acest curent scade durata de viata si randamentul lumeni/W este cel mai mic. daca ei dau 900mA curentul maxim eu l-as alimenta la 700mA si tot asa. Nu va bazati pe PWM - sistemul va face sa functioneze in pulsuri dar aceste pulsuri sunt la tensiunea si curentul fixat de driver (deci maxim), variaza doar timpul de functionare...
rodoselada wrote:
1. 5 x Cree XP-G2 R5 5 - 6500-7000K
30W 900ma Power Supply Constant Current LED Driver AC 85-265V
2. 5 x Cree XP-G2 R2 - 2700 - 3200K 5w/led
30W 900ma Power Supply Constant Current LED Driver AC 85-265V
3. 4 x OSRAM SSL80 Hyper Red
20W 600ma Power Supply Constant Current LED Driver AC 85-265V
intrebarea mea este daca aceste driver leduri sunt bune

1. din catalogul Cree XP-G2 R5 este "Cool White 5000 K 8300 K" deci un pic mai rece decat ai scris tu...
La 900mA tensiunea este de ~3V deci puterea 3 x 0.9 A x 5 = 2.7W x 5 = 13.5W iar curentul absorbit este de 0.9A, tensiunea minima pe care trebuie sa o dea sursa este de 5 x 3 v = 15 V...
2. datele pentru alb cald sunt aceleasi ca mai sus
3. Din catalogul Osram la 600mA tensiunea per led este de 2.3V deci puterea va fi 2.3 V x 0.6A x 4 = 1.38W x 4 = 5.52W iar curentul absorbit este 0.6A, tensiunea sursei este de 4 x 2.3 V = 9.2 V
Nu stiu ce surse/drivere ai acolo asa ca nu ma pot pronunta decat din avion: albul (rece si cald) se pot alimenta din aceiasi sursa - teoretic
La Osram sursa pare supradimensionata. Imi place ca ai mers pe curenti mici => randament maxim lm/W, temperatura redusa si deci durata de viata maxima.

Eu recomand sa se utilizeze o combinatie Red + Hyper Red in proportii egale.

LE:
frantuzu2007 wrote:
Sunt nelamurit cu alimentarea, imi trebuie o sursa de 36V pentru cele la 34V si o sursa de 48V sau doar una singura de 48V si ldd-ul reglareaza singure voltajului?
Daca ai ceva ponturi pe unde gasesc ldd-urile, pcb pe la noi, eventual si controlerul pwm pentru canale pm.


LDD-urile furnizeaza curent constant, "rezistenta" Led-urilor la curentul respectiv este constanta (pana nu ajunge din cauza temperaturii sa scada abrupt - de asta trebuiesc luate masuri sa nu se incalzeasca placuta led-ului mai mult de 80grade) - caderea de tensiune pe sirul de led-uri rezulta... Sursa trebuie sa debiteze o tensiune cu 2-3V mai mare decat caderea de tensiune pe sirul/sirurile de led-uri => Asa se alege tensiunea pe care o debiteaza sursa. (ar mai si discutii despre randamente dar mai mult ne incurcam )
Pe de alta parte sursa trebuie sa asigure curentul pentru toate sirurile de led-uri: 2 x 0.7A + 0.7A + 2 x 0.7A + 0.7A + 0.9A (daca il alimentezi din aceiasi sursa) = 4.2A + 0.9A = 5.1A
Peste tot se ia o marja de minim 10% in plus...
Nu inteleg de ce ai doua tipuri de led-uri albe de 6500 K.
Parerea mea este sa dimezi fiecare tip de led in parte si daca nu tinem cont de led-urile de 10W sunt 4 canale de culoare.
Daca ai citit si nu ai inteles cum functioneaza nu ai citit cat trebuie
Daca vrei sa mergi pe LDD-uri exista niste limitari: tensiunea si puterea sursei. LDD-urile parca merg pana in 56 V dar surse de tensiune la valoarea asta prea nu vei gasi. Cea mai comuna este de 48V. Oricum pe doua canale de culoare tensiunea este de 20 x 3.4V = 68V... Eu as sparge aceste doua cazuri (6.5K si RB) in cate doua siruri de cate 10 led-uri astfel incat vei avea urmatoarele siruri:
1. Alb 6500k - 10buc x 3.4 V = 34V
2. Alb 6500k - 10buc x 3.4 V = 34V
3. Alb 3400 - 10buc x 3.4 V = 34V
4. RB - 10buc x 3.4 V = 34V
5. RB - 10buc x 3.4 V = 34V
6. DR - 20 buc. x 2.4 = 48V - asta este la limita...
Deci pana acum iti trebuie 6 LDD-uri la care 1 cu 2 si 4 cu 5 vor avea fiecare grup aceiasi comanda. Poti sa grupezi pe aceiasi comanda 1, 2 si 3.
Puterea totala pana acum este de 200.6W. Puterea sursei trebuie sa fie mai mare de 200.6*1.2=240W
Comanda poti sa o faci din orice sursa PWM 0-5V nu numai cu Arduino (Arduino Uno fiind doar unul din multiplele modele de arduino).
Pentru led-urile de 10W daca spui ca le pui in paralel mai trebuie cate ceva pe acolo, o rezistenta, o maslina si vor fi alimentate de la o alta sursa de 12V 6,3A...

Pana acum ti-am raspuns cat de cat la intrebarile tale. Nu inteleg totusi combinatia de culori.

La fel nu stiu ce led-uri utilizezi si care este randamentul lor (lm/W) dar lampa pare cam supradimensionata (300W putere electrica la un bazin de 112 litri brut) Cred ca la jumate iti ajunge si vei merge la 60%...
Pozele par facute la cave ce a mai fost cablat...
Ceea ce ne spui tu este similar cu a da telefon la un spital spunandu-le doar ca nu te simti bine si sa le ceri un tratament
In primul rand nu te-ai prezentat, nu stim de unde esti, ce acvariu ai, de cand este, ce faci tu pe acolo, etc, etc, etc...

In rest, la obiect nu putem sa spunem decat ca ne pare rau de ceea ce ti se intampla
toate testele "betisoare" 'enspe-n unul sunt varza... Recomand testele dedicate.
Sunt mai multe conventii despre lungimile de unda ale diverselor culori. Veti gasi diferente fata de lista de mai jos, tot ce conteaza pentru subiectul nostru (lumina emisa de LED-uri) este zona unde se afla. Oricum spectrul de emisie a unui led colorat este mai mare decat lungimea de unda “caracteristica” care il defineste (lungimea de unda de varf = the peak wavelength).

image

- Infrared (IR) - 750nm-1mm
- Far Red - 680-740nm – pe aici se termina spectrul vizibil
- Deep Red - 650-670nm
- Red - 620-645nm
- Red-Orange - 610-620nm
- Amber (ambra/chihlimbar) - 585-595nm
- Green - 520-550nm
- Cyan/Turquoise - 485-500nm
- Blue - 465-485nm
- Royal Blue - 440-465nm
- Indigo ~446nm – doar informativ pentru doamne
- Violet - 400-440nm -De aici incepe spectrul vizibil.
Violet = image


Pentru domnii acvaristi (doamnele stiu ) Violetul este o culoare de sine statatoare. A nu se confunda cu purpuriul sau magenta / fucsia care sunt combinatii de culori (rosu-albastru)...
image image


- Ultraviolet A UV-A 315–400nm – numita si Lumina neagra / Black light - aici este limita utilizata in acvaristica la iluminat
- Ultraviolet B UV-B 280–315nm - daunator
- Ultraviolet C UV-C 100–280nm - daunator - utilizat la in lampile de sterilizare

In documentatia de utilizare a led-urilor in acvaristica, cea pentru acvarii marine (din pacate acvariile plantate sufera foarte mult la capitolul documentatie) am mai gasit doua zone de culoare tratate distinct cu toate ca sunt cuprinse in zonele date mai sus. Acestea sunt:
- Lime 566nm-569nm – acest led a fost creat pentru a da stralucire luminii albe neutre fara sa afecteze temperatura de culoare generala si elimina tentele violete. Nu influenteaza fotosinteza / PAR. Am vazut exemple si fotografii care aratau actiunea acestor led-uri doar pentru acvarii marine.
- PC Amber 588nm-592nm – lumina emisa de aceste led-uri ajuta la redarea mai buna a culorilor fara sa influenteze foarte mult temperatura de culoare.

LE: Am adaugat si diagramele generice ale culorilor de baza si cele doua suplimentare (Lime si PC Amber):

image

image
Poti sa refolosesti substratul linistit. In functie de cat timp vrei sa tina acest setup mai pui sau nu Deponit nou (un pic). Plantat full ar trebui sa tina minim un an deci mai are resurse...
Pacat ca nu poti sa-l faci mai lat
Plantele cel mai bine sa le ti mai la rece pentru a se pastra mai bine si schimba apa la 2-3 zile, tot cu apa rece.
Nu-ti mai pierde vremea - astea sunt pentru dozatoare de bere/sucuri unde nu trebuie reglaj fin, scadere de presiune, etc. Furtunele lor au alte dimensiuni si nu stiu cu ce vei putea face racordurile...
Voi vorbiti de amintiri acum 40 de ani ma inscriam in Cercul de Speologie Focul Viu (http://www.foculviu.ro/). Pe perioada facultatii am cam batut cu ei muntii, am coborat in pesteri si avene

Astept sa vad Focul reinviat
Tot bananaind prin spatiul virtual pentru niste raspunsuri la cateva intrebari am dat peste un articol interesant pentru marinari: http://www.advancedaquarist.com/2014/5/aafeature
Caline, te-am vazut ca esti prieten cu ei
Pai asta e si ideea, plantele de suprafata le poti tine intr-o latura a acvariului sub care se tin plantele mai la umbra...
Eu acum am Hygroryza aristata. Am mai avut si Aeschynomene fluitans. Sunt plante care au tije lungi si se pot "tine" intr-un loc. La mine le-am lasat sa zburde si s-au blocat singure intr-un colt Poti sa intinzi o guta intre doua ventize prinse de marginea de sus a acvariului si le intr-un loc...
Daniel1402 wrote:
Alex.B wrote:Stiu ca investitia intr o butelie si reductor pare mare, insa daca reusesti sa gasesti ceva sh se merita din plin. Nu mai ai treaba, ai presiune constanta, umpli butelia si gata, scapi de retete, de eventuale zugraveli prin casa. Am avut si eu bomba, fluctuatii de co2, ba se consumau incredientele, chin....butelia co2 mai mare, reductor si fara grija. Dai o gramada de bani pe robineti si incrediente, asa o scoti cu butelia. Eu dau 20 de lei la butelie pt incarcare si ma tine 9-12 luni.

Alex, eu sunt perfect de acord cu tine, dar nevasta-mea, nu
Ca sare aia prin casa, ca copilul, d-ale femeilor si uite asa ma chinui eu.

Mai intai pune filme multe cu tragedia de la Colectiv si alte incendii. Discutiile trebuie sa fie ca daca ar fi avut mijloace de stingerea incendiilor ar fi scapat... Dupa cateva zile vino acasa cu un extinctor de CO2 si pune-l in camera. Povestea este ca dupa ce ai citit mii de documente pe internet, dezastre si metode a aparare ai mers la ISU si le-ai cerut parerea si ei ti-au recomandat butelia asta. Dupa inca o perioada poti sa aduci linistit butelia pentru acvariu
Niste plante de suprafata iti vor face viata mai usara sa impaci diversele cerinte ale plantelor Sub ele este lumina filtrata...
Asa numitul carbon lichid nu inlocuieste bioxidul de carbon CO2-ul are rolul si de a scadea pH-ul apei (in afara de a pune la dispozitia plantelor cabonul). Carbonul lichid este doar o substanta chimica care poate pune la dispozitia plantelor carbonul necesar fara sa schimbe pH-ul apei...
 
Forum Index » Profile for Lucian » Messages posted by Lucian
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com