Este exclusivist, poti cumpara doar pe baza de invitatie.
As fi surprins sa nu mai fie de actualitate, acum e faza cand e un produs suficient de matur pentru a ocupa o felie din piata controllerelor de acvariu.
Lumina led:
- lumina led din ledurile high power e foarte intensa, e periculoasa pentru ochi in orice culori, nu doar in royal blue sau violet
- royal blue nu e perceput la intensitatea luminoasa reala, ca atare retina nu este protejata adecvat prin inchiderea adecvata a pupilei, cum e cazul spre exemplu la lumina alba
- UVA e in range 320-400 nm, cu UVB 290-320 nm; ledurile true UVA sunt rare , scumpe si nu sunt folosite de rutina in luminile pentru acvarii (vad ca producatorii mai strecoara pe langa 415nm cate un 385nm, dar niciodata 365nm). Eu am avut in prima lumina 385nm, 395nm, 415nm dar am renuntat repede la 385nm si 395nm - pareau foarte slabe ca intensitate si te faceau sa vezi toate particulele din aer sau apa. De atunci folosesc doar 415-420nm - violete sau near UV.
- desigur ca sticla filtreaza UV, dar problema cu luminile led e ca se recomanda sa fie pus mult deasupra acvariului. Ideal, calculezi lumina incat sa nu ai light bleed afara din acvariu, ba chiar sa nu cada in intensitate mare nici pe geamuri.
- ledurile se simt fierbinti si de la distanta intrucat emana 50% din energia folosita sub forma de caldura. Lampa mea dadea caldura prin geam dublu cu 5 cm intre foi - stateam afara in frig si simteam caldura prin geam.
La neoane si metal halide, ai radiatie UV in tot spectrul, probabil si mai periculoase.
Problema adevarata cu ledurile albastre e folosirea intensiva a telefonului - ecran led foarte intens cu culori reci care pacalesc ochiul si penetreaza in cantitate mare spre retina. Vad ca telefoanele mai noi au optiune sa elimine albastrul din culoarea ecranului.
gsv wrote:Se ne asteptam la un FISH TANKS ROOM in noua locatie? )))
Din pacate, da.
Mi s-a alocat o camera (are si chiuveta) si am interdictie sa pun acvarii oriunde afara din ea.
Am de gand sa pun acest acvariu intr-o pozitie centrala in living room.
Sper sa reusesc.
Apoi, mai e garajul. Nu cred ca o sa tinem vreo masina acolo, deci acela ca fi atelierul meu pentru experimente electronice si alte proiecte cu ciocanit si gaurit .
Ieri mi-am facut curaj si am curatat acest acvariu care zace de aproape un anisor in gradina.
Nu cred ca il voi mai restarta vreodata, dar ma gandesc ca va fi de folos la mutarea de casa, care este iminenta.
Acvariul a fost tratat cu inalbitor concentrat neparfumat la data inchiderii, deci a fost dezinfectat. Ieri am scos nisipul din el si dupa o spalare pe toate partile, cu furtunul de gradina si apoi cu apa fierbinte in cada, l-am umplut cu apa cu otet si l-am curatat de depuneri de calciu.
Cutia de filtrare avea un perete usor desprins si a necesitat o lipire discreta, iar doua picioare erau desprinse si au necesitat de asemenea re-atasare cu superglue gel.
Am incercat sa spal si nisipul, dar dupa ora sub robinet inca mai iesea mizerie (dovada a utilitatii unui DSB la inlocuirea mentenantei si a filtrului mecanic), asa ca am lasat operatiunea pentru o alta zi.
Mai am un al doilea acvariu identic arvunit, astept mutarea inainte sa-l aduc.
Legat de lumina, ma gandeam sa profit de instalatia T5 si sa fac o lampa mixa LED / T5, am vazut ca se poarta ca solutie de compromis la cei care nu vor sa renunte total la lumina T5.
Azi am cumparat 5L de otet si am pus acvariul la decalcificat. Apoi il golesc si il tin asa pana cand ma mut in casa noua. Abia apoi il dau la apa sarata.
Deocamdata incerc sa scot sarea si calciul de prin toate crapaturile.
Gaurile se pot largi in siguranta.
Eu am facut cu dremmel si niste cilindri abrazivi gauri de 25mm din gauri de 20mm. Nu numai ca e safe, dar faci si un finisaj superior al gaurilor care arata putin "ciobite" dupa gaurire. Pilesti marginea gaurii de jur imprejur cat ai tu chef. Doar sa pui furtunul sa tina sticla rece.
Eu am de un an acvariu cu sump si overflow, am dat gauri, facut tevaraia, facut cutia de overflow din acrylic etc. A fost interesant, acum se pare ca ma intorc la AIO cu noul meu Red Sea Max C-250. Am fost surprins de sumpul diferit fata de modelul vechi 250D, se pare ca nici Red Sea nu a gandit din prima corect sumpul la AIO.
Pun aici in caz ca ai nevoie de inspiratie la noul acvariu.
DSB e o idee buna, doar ca nu e pentru toata lumea.
Eu am facut greseala sa pun DSB intr-un acvariu prea superficial - 30cm inaltime. Desigur ca am reusit sa rascolesc nisipul si nu a fost bine. E documentata lupta cu nitratii la momentul respectiv, dar nu mi-a trecut prin cap de unde vine problema.
La RSM unde inaltimea e de 55-60 cm, un strat de 10 cm de nisip cu o combinatie de pistol shrimps imi tine acvariul ok-ish.
Ma gandesc cu groaza ca va trebui sa-l mut in curand, intantionez sa las in el toata piatra, nisipul si o cantitate minima de apa, probabil putin peste nivelul nisipului. Sper ca destabilizarea sa fie minima.
Humbert wrote:este adevarat ca cu cat ai mai multa tehnologie maresti numarul de "failure points" si sunt perfect de acord cu principiul KISS.
automatizarile care insa mie mi se par folositoare sunt cele care imi fac mie viata mai usoara si imi dau posibilitatea sa tin sub observatie acvariul cat nu sunt acasa, dar in acelasi timp nu sunt critice, adica daca se strica ceva nu se intampla dezastru.
Am exagerat putin, un controller iti monitorizeaza de exemplu pHul si poti sa-l programezi sa inchida pompa de dozare si sa te avertizeze prin SMS / email de fluctuatie si actiunile luate, de exemplu.
Probleme apar daca ai un design prost (de exemplu pui furtunasul ATO in display sub nivelul apei si sfarsesti cu back-siphon si acvariul golit in rezervorul ATO) sau interventii accidentale (se joaca pisica cu furtunasul ato si ti-l trage afara din sump si sfarsesti cu 25L de apa de osmoza pe parchet).
De exmplu, eu cochetez cu ideea dozatul automat (am pompa de dozare, recipiente, substante).
Voi merge pe o solutie de siguranta in care voi limita cantitatea de substanta totala care poate fi dozata accidental in caz de defectiuni - gen pus substanta pentru trei zile si top-up la trei zile a substantei de dozare.
La mai bine de un an de la conceptie, poti reciti postarile de pe vremea cand proiecta acest acvariu si sa ne dai un feedback legat de temerile initiale? Au fost fondate?
Ce dificultati tehnice ai intampinat cu acest acvariu? Ce ai schimba daca l-ai face iar? Ce cheltuieli ai evita daca ai porni acum la drum cu cunostintele acumulate in ultimul an?
Masterblaster wrote:Humbert a facut un topic foarte bun. Ca posesor al unui acvariu 180l (apa dulce) nu am foarte multa experienta la capitolul automatizari dar e un subiect interesant pentru mine mai ales ca vreau sa pun pe picioare un reef anul asta.
Zilele trecute m-a pus pe ganduri video-ul unui crescator/retailer de corali (Tidal Gardens pe youtube) care spunea ca el incearca sa gaseasca moduri de a scoate echipament si a simplifica sistemul. Inteleg ca pentru el ca business owner e foarte important sa-si reduca costuri (atat de echipament cat si de mentenanta/operare) dar cred ca ideea se aplica si pentru noi aproape in egala masura.
Cand ai o problema e foarte usor sa tot adaugi stuff la un acvariu(mai ales cel marin).Dar exista un cost ascuns pe langa cel direct, componentele adaugate se pot strica,au nevoie de mentenanta, produc caldura si consuma curent. Nu mai spun de complexitatea creata si de problemele de organizare spatiu.
Vreau sa va invit sa discutam de 2 lucruri care cred sunt in tema cu topicul :
-Sunt solutii viabile (all around) controller-ele de acvarii marine? Eu aici stiu 2 care mi se par produse mai serioase Neptune ApexEl si GHL ProfiLux 4
-Cum putem simplifica sistemul ca sa fie mai maintenance/stuff free ?
Apoi Than de la Tidal Gardens e un proponent al principiului Kiss (keep it stupid simple) pentru ca lucrurile simple au mai putine sanse sa strice decat mecanismele complexe. De exemplu, sansele ca dozatul manual sa produca catastrofe detectate prea tarziu sunt mai mici decat la dozatul automat cu doser. In plus, el are tot timpul pe cineva in coral house, ce nevoie are de automatizari?
Automatizarea pentru hobbyist e foarte importanta atunci cand pleci in concediu:
- temperatura stabila
- sa ai animalele hranite ok
- sa se pastreze o calitate decenta a apei.
Restul sunt mofturi, iar implementare unei automatizari dificil de observat zilnic poate duce la pierderea rapida a intregului acvariu:
- o pompa care iti scurge 10L de solutie de Alk
- un ATO conectat direct la instalatie de osmoza care are un solenoid valve defect si-ti toarna 100L de apa de osmoza intr-un acvariu marin
- un hranitor automat conectat la un sistem Apex care se blocheaza, ia foc si iti arde toata casa (sunt cateva cazuri vehiculate pe internet).
Am fost plecat de acasa 8 zile anul acesta.
Solutiile mele de a tine in viata cele patru acvarii:
- la RSM130 am scos perlonul si cutia de skimmare de suprafata, am montat un ATO cu doi senzori (low level in camera pompei, high level in prima camera - nivel identic cu displayul) si un rezervor de 10L de RO water, am pus un feeder Interpet cu trei double feeds pe zi. Lumina e pe controller si incalzitor n-am.
- la Noemi's Reef am pus un ATO gravitational gen Red Sea Reefer unde plutitorul incepe sa lase apa in sump daca se coboara sub nivelul dorit, cu un rezervor de 17L de RO water, plus feeder Interpet cu trei double feeds pe zi. Lumina e pe controller si incalzitor n-am.
- la Fluval Edge am scos capacul (pentru a limita evaporarea prin eliminarea mai eficienta a caldurii lampii), am umplut acvariul cu RO water pana in buza si am pus feeder Interpet cu trei double feeds pe zi. Lumina e pe controller si incalzitor n-am.
- la acvariul de carantina AquaEl de 40L am umplut acvariul cu apa de osmoza pana la buza si am pus feeder Interpet cu trei double feeds pe zi. Lumina e pe controller si incalzitor n-am.
In plus, am lasat incalzirea centrala la 15 °C in casa, ceea ce a dus la o temperatura de 21-23 °C in acvarii, scazand evaporarea totala.
Am gasit acvariile ok, cu nivelul apei decent la toate acvariile, fara pierderi in livestock si cu acvariile relativ curate. Singurul afectat a fost acvariul Fluval Edge de 23L in care mancarea a fost prea abundenta pentru volumul acvariului si asta a rezultat intr-un bloom bacterian. Datorita filtrului hang-on si a nivelului mai scazut de apa, cascadarea apei a oferit probabil suficienta oxigenare, intrucat dihaniile au supravietuit ok.
Per total, in afara de schimbat ciorapii de filtrare in sump la Noemi's Reef, nu a fost nimic urgent de facut in ziua intoarcerii acasa.
A doua zi am schimbat 50% din apa din Fluval Edge si am curatat sumpul din Noemi's Reef.